När ska man !
När ska man vara glad efter månaden slut? Är så trött på att aldrig pengarna räker.
Är det bara jag som har det så i hela Sverige.
När ska man vara glad efter månaden slut? Är så trött på att aldrig pengarna räker.
Är det bara jag som har det så i hela Sverige.
Tror knappast att du är ensam om detta fenomen......
Det är MÅNGA som kämpar med ekonomin.....
Jag är ensamstående heltidsstuderande mamma, så jag vet verkligen hur det är att ha dåligt med pengar. Inte bara i slutet av månaden utan snarare hela tiden :(
ladymarmelade
Ja precis hela tiden.... Men men livet går vidare igår va jag sååå ledsen för det idag kan jag le lite..
En fråga: planerar ni er ekonomi mha en budget? Det har jag gjort ända sen jag fick egen ekonomi och jag hade alltid pengar kvar i slutet av månaden även som student med ganska hög hyra (3600 men 1100 i bostadsbidrag)
Lena+Mattias=sant
Hög hyra??? Det var ju en låg hyra ju! :D Det är vad jag betalar och jag är superglad över mina låga hyra... Har kompisar som oxå bor i ettor och betalar mellan 5-7000:- Det kallar jag höga hyror...
Jag kämpar oxå med ekonomin, men det är för att jag är så otroligt oekonomisk. Så jag har bara mig själv att skylla...
Lena+Mattias=sant
För min del finns det inte mycket att planera eller göra budget av. Men en månadsinkomst på under 10 000 och en hyra på nästan 5000, så finns det inte mycket kvar att göra budget av sen när alla andra rökningar är betalda, som tex dagisavgift, TV, el mm mm.
Det jag har kvar innan jag betalar mina räkningar är väl egentligen vad jag och min dotter ska ha att leva på enligt "normen".
Här var snitthyran för studentlägenheter då på 2700kr/mån för 10månader
ladymarmelade: Har du bostadsbidrag?
Visst är det knepigt att få det att gå ihop med små inkomster och man kommer med all sannolikhet inte få något över men man borde ändå kunna sprida ut det så man behöver snåla ungefär lika mycket varje vecka och inte bara mer i slutet av månaden.
Jag har även levt på 1400kr/mån till allt utom hyra. Och vi har levt på en inkomst av 2800kr efter hyra på två.
Det gäller ju bara att hålla sig i skinnet när man inte har så mycket pengar. Även om det inte är speciellt kul. det fanns en period då vi två levde på 1900 i månaden efter hyra. Jag fick baka bröd. Jag var inte så bra på det. Så det var riktigt Vilhelm Moberg-påvert. *tugg tugg*
I'll be damned om vi hamnar i den sitsen igen :[
Lena+Mattias=sant
Studentlägenheter??? OK, vet bara om en tjej som bor i just en studentlägenhet.. I princip alla jag känner bor i vanliga lägenheter och då är ju hyrorna helt andra... Mitt ex betalar tex 5500:- för sin etta och det är ju ok så länge han jobbar men tiden då han pluggade heltid var ju inte så kul... Min frisör ska flytta in i en lgh som ligger på närmare 7000:- Oxå en liten lgh... Hon jobbar i och för sig men jag skulle ändå inte ha råd med den kostnaden med tanke på allt annat som oxå kostar... Men som sagt, jag har en billig hyra på 3600:- men har dragit på mig andra kostnader + är oekonomisk...så att jag lever fattigt är helt å hållet mitt eget fel.... *s*
Snåla hela månaden... Mmmm, men fyyyy vad deprimerande det är!!!! Uffa...
Jag vet precis hur jobbigt det är att aldrig, aldrig kunna unna sig nåt för att pengarna bara räcker till det nödvändigaste. Jag grät en vecka när ett par helt nya byxor gick sönder, för jag visste ju att jag inte skulle ha råd att köpa nya på flera månader. .
Jag pluggade heltid och levde enbart på studiemedel. Jag var för gammal för att få bostadsbidrag. Jag hade aldrig överlevt om det inte hade varit för att mamma ställde upp mellan varven. På grund av att jag varit sjuk större delen av mitt vuxna liv så kunde jag inte belasta mig själv med att jobba extra. På slutet försökte jag göra det, men så hamnade jag tillbaka ner i sjukdomen igen.
Hade det så ända till jag träffade min sambo. Vi har haft bättre ekonomi som par, än jag hade som ensam. Trots att jag föll igenom alla stolar som fanns i det sociala skyddsnätet, tack vare att han har en ok lön. Han har ju ensam försörjt oss fram tills förra månaden, då jag äntligen fick en inkomst.
Ja de är ofta billigare eftersom de är mindre. Min lägenhet var på 36kvm (en tvåa) enkelrummen med delat kök var på 18kvm. Så små lägenheter är svåra att få på annat sätt.
Här i Göteborg är kösystemet för studentlägenheter det enda system för bostäder som egentligen funkar.
Lena+Mattias=sant
Jag har bostadsbidrag ja, men det är inräknat i den totala inkomsten som jag skrev tidigare, alltså 10 000.
Jag försöker precis som du sa att "ransonera" upp pengarna för var vecka, så att man slipper så HELT luspank sista veckan innan studielånet kommer. Men det är j*vligt trist att varje månad ha typ 500 kr i veckan att röra sig med :(
jag har allt mellan 8000-10.000/mån.. hyra på 5968kr, 2 barn som sakt efter allt är betalt har jag 500kr över..
O jag lever snålt..
Sillal: Du skulle kunna söka socialbidrag ifall du inte får det att gå runt.
Lena+Mattias=sant
Jag gjorde det, men fick avslag.. Jag ville bara ha ett lån först så sa dom nej sen sökte jag vanligt då fick jag som svar att jag skulle kasta ut den store grabben..Så jag bad dom flyga istället..
allt ordnar sig om 2 mån..det vet jag..men nu e det tungt..
Som studerande är det svårt att få ekonomin att gå runt. Lever själv på CSN och visst är det som så att hyran äter upp det mesta, 5200 - bostadsbidrag. Vi storhandlar ett par gånger i månaden och maten går väl på 2000/mån + allt vi äter & dricker ute, vilket i min utbildning blir rätt ofta.
Just nu planerar jag på att ta ett extra jobb, för att ha råd med nöjen och intressen. Dessutom på sommaren får man ju inga pengar från CSN, så tänker spara ihop lite för att kunna ta ett par veckor semester då.
Hur gammal är din äldsta pojke? Är han över 18 kan han ju skaffa extrajobb och hjälpa till med ekonomin.
JeckaH !! Absolut det har han gjort nu innan dess gick han i skolan..Han fick sin fösta lön i aug så han hjälper till, men man har kommit lite back nu när han inte hade något jobb..