Vår dag 070707... #4
irin
Så lite så! Kul när ni kommer hit! Fler åsikter och så att ta till sig och utnyttja.
irin
Så lite så! Kul när ni kommer hit! Fler åsikter och så att ta till sig och utnyttja.
hel_ena
Ja, det var verkligen tur. Kul att du hittade hit också!
När tänker ni (till alla) skicka inbjudan och när har ni satt osa?
Börjar själv fundera på om mitten av mars är försent/tidigt? Vad är brukligt?
Vad mer än ev. allergi behöver man veta vid anmälan? Såg att någon ville veta dryck och så, det hade i och för sig varit bra, men är det nödvändigt? Och dryck vill man ju anpassa till menyn?
Några som har förslag?
Gerda
Hur är det med magen? Mår den bra?
Jag skulle också vilja gå på såndär sminkkurs. Undrar om man ska gå själv eller ta med sig tärnan efter nyår och bara ha skoj. Behöver ju en del smink hemma i alla fall och får man kurs så är det toppen. Men hur mycket smink får man för kurspriset egentligen?
Annars är det ju något som är kul att få på ev möhippa, men det vet man ju aldrig om och när det blir och vad den innehåller.
Ska iväg och titta på sköthäst idag. Jag bara längtar!
Skånebrud 070707
Din blivande har så rätt så! Det är nog inte sista besvikelsen som du kommer stöta på. Själv är jag inne på tärna nr 3. Inget kul alls och fler problem har jag haft på vägen. Bl a blommor som jag vill ha och andra saker som jag helt enkelt har fått tänka om i.
ALLA
Just nu har vi problem med musiken. Om man nu ser det som ett problem. Min blivande är spelman(kvinna) och känner en spelgrupp som vi gärna vill ha ner och dessutom preliminärt sagt ja. Något närmare besked kommer vi inte få innan typ 3 månader innan på sin höjd.
Sedan har vi den spelman som hon idag spelar med som redan nu har börjat spåna på att skriva en egen marsch åt oss.
Så frågan är vad vi vill och vad vi kan tänka oss. Antingen kan vi ta den spelman som vi känner båda ganska väl (frun är toastmadame tillsammans med sin syster) och få specialskrivna låtar.
Eller så har vi gruppen som dock kostar att få hit + att vi måste ordna boende m.m.
Skånebrud 070707
Jag vet inte vad de första tärnorna trodde att ett hedersuppdrag var, men nr1 hade inte varken ork eller tid och nr2 ville inte ta sig tid. Man kan väl påstå att det visar vilka som är ens egentliga vänner eller inte..
Han (vännen) kommer säkert göra ett kanonjobb! Hon kommer inte spela alls. Hon ska ju gifta sig med mig!
Men vi har ett litet eget förslag:
Inmarsch - Vännen
Psalm: En vänlig grönskas.. - Piano (Kantor) + Gruppen
Sång: Nu är tid att leva - Vännen
Psalm: På bröllopsdagen (den blomstertid i folkvisetappning) - Piano (Kantor) + Gruppen
Utmarsch - Gruppen
Musik vid kyrktrappan - Vännen
Gångmarsch till lokalen - Gruppen
Valsen - Vännen
Skånebrud 070707
Ingen fara.. *ler* Brukar få ändra folk hit och dit. Sen när blev "sambo" ett absolut han eller "gubben"? Ibland orkar jag inte bry mig, men många gånger ändrar jag folk.
Vi tror vi har hittat en lösning för oss ang. musiken. Sedan vet vi inte om vi ska ha kantor alls eller om vi plockar bort piano-spelet och låter allt vara i folkmusikernas händer.
Var lugn! De 8 månaderna som är kvar kommer behövas för att planera, planera om och lägga rätt saker. Folk sa att vi var tidiga när vi vi började i våras. Idag är vi tacksamma, för så mycket vi har fått fundera över och tänka om på så har det verkligen behövts! Och mer problem lär vi stöta på innan allt går vår väg. Har ju problem med kyrka och präst än så länge.. Men det ska väl lösa sig så småningom.
Att leva i ett lesbiskt förhållande är inte lätt i det samhälle som vi har idag. Att dessutom vilja gifta sig i kyrkan i en konservativ församling gör inte saken enklare. Kan väl bara säga att vi börjat vänja oss vid motgångar och strider.. *skratt* Inte så farligt som det låter!
Gerda
Vad ska det lilla livet få heta sen då? Har ni funderat på det eller?
Hur vet man om MUS finns i Göteborg? Och i så fall vart?
Gruppen är inte så dyr. 2000kr + boende, vilket vi kommer fixa hos vänner. Lika dyrt att ta dem som nån annan i Göteborgsområdet + att vi får mer musik spelad. Vi fick det priset av några i Göteborg som bara skulle spela in- och ut-marsch...
Grejen är att vi kanske kan få en specialskriven marsch även av den gruppen då vi känner en av de 3 medlemmarna privat. En gammal spelkompis till min kära. Därav spellistan jag visade innan. Det verkar bli den som blir aktuell. Vi funderar bara på om vi skulle skippa kantor över lag eller hur det går ihop med gruppen.
Det är maffigt med dragspel, fiol och flöjt!
Vår vän spelar "bara" dragspel. Han kan en hel del andra instrument också i och för sig..
Gerda
Såklart vi tar alla! *kram*
Händer tyvärr lite tråkiga saker just nu.. Måste ta itu med dem först..
Jag har än så länge ingen krock som jag vet om. Å andra sidan så har jag bokat mina vänner sedan i våras, så de lär inte boka iväg sig!
Oj vad mycket ni har fått gjort. Själv har det inte hänt så mycket men här är min lista:
*Bokat kyrkan.
*Bokat festlokal.
*Köpt min drömklänning med tillbehör.
*Köpt skräddarsydd kostym till min blivande samt plastrong och näsduk.
*Bestämt meny? I alla fall är en förslagen.
*Köpt inbjudningskort.
*Satt budget.
*Bestämt antal gäster(ca 50-55). Dock har gästlistan förändrats en hel del.
*Bokat serveringspersonal och hovmästare!
*Valt ut blommor och utseende på brudbuketten. Även koll på vart vi vill beställa den.
*Köpt ena vigselringen. Den andra är troligtvis uttittad.
*Färgteama satt.
*Bordsdekorationer planerade och till stor del köpta.
*Placeringskort gjorda. Roligt jobb!
*Skor köpta till oss båda.
*Örhängen, halsband och tiara köpta.
*Tärna och marskalk tillfrågade och sagt ja.
*Present till tärna och marskalk köpta.
*Toastmadames tillfrågade och sagt ja.. full planering på gång! De är toppen!
*Kyrkblad utformat. Psalmer, sång och dikter valda. Marscherna kommer vi få specialskrivna!
*Festhäfte är klart. Ev. ändring i menyn eller så när det är mer bestämt.
*Papper till trycksakerna köpt.
*Frisör bokad. En bekant ska frisera - får det som present!
*Filma ska en annan bekant göra, även det present.
*Folkmusiker bokade till kyrka och fest.
*Bokat hotellnatt
*Partnerskapsregistreringen skall förmodligen göras i samband med fotograferingen.
*Börjat på gästpresentationen.
Något som jag har glömt?
Ja, hur många är vi? Kanske dags att skriva en ny lista. Jag börjar:
The, Ytterby Kyrka, Kungälv, 15.00
irin
honungsmelon med parmaskinka
kalkonfile med färskpotatis och grönsaker
Kaffe med after aighte eller annan chokladbit
Tårta med kaffe och avec serveras senare
Dalabrud-07:
Vi var inne på i mitten av mars, men det kanske är lite sent med tanke på semestrar. Så i början av mars kanske kan bli bra?
Hur gör ni andra?
maj är en bra månad för svar. Tror vi har funderat på 12 maj i alla fall. Men vill inte ge dem förlångt innan men inte heller förnära inpå med tanke på semestrar och så. Här körs inte med save-the-dates i alla fall..
Nejdå, jag har i allra högsta grad planerat lite bröllop. Jul - Vad är det??
Har varit i Ullared och köpt saker till spa-set som jag ska ge våra toastmadame. Hur låter detta innehåll:
Badsvamp
Shower gel
Ansiktsmask
Badsalt(i glasflaska)
Bodyscrub
Badbomber
Badrosor
Olivtvål
Inpackning
Skumbad
Ljus
Och så självklart korgen som ska köpas på ikea.
Vad tycks?
Gerda
Grattis!! Ta du nu lugnt och njut med din lilla tös. Tids nog får du tag i allt annat.
........................................
Jag är glad. Äntligen är förordningen klar och beslutad och ska börja gälla från 1/1-07, så nu kan inte kyrkan och våra konservativa präster hindra vår välsignelseakt!
Annars händer det inte så mycket med bröllopsplaneringen. Största frågan just nu är när inbjudningarna ska skickas och hur de ska skrivas och vilken information som ska med. Förutom det så är det lugnt. Finns inte mycket mer att göra för tillfället.
Kyrkbladet ska gås igenom med prästen senare, festprogrammet ligger klart och väntar bara på sista justeringarna av namn och annat. Bordsplacering är inte enkelt innan man vet vilka som kommer.. Så det är väl bara luta sig tillbaka och låta julen få närvara med allt som hör till!
Stockholm:
carina6, Västerhaninge kyrka
Kungälv:
The, Ytterby kyrka 15.00
jo det är en del att göra efter nyår! Vårt första och mest besvärliga problem är väl kyrkan. Inte kyrkan i sig, utan personalen som inte vill medverka i en homo-välsignelse. Inte ens vaktmästaren är villig att öppna kyrkan!!
Så just nu är vi verkligen glada att vi har en annan präst som tar hand om vår konservativa församling i vårt ställe.. Man undrar smått vilket århundrade man lever i förstås.
Som lesbisk möter man på mycket strider... Börjar vänja mig och ibland är det riktigt kul!
Tack alla!!
Jo, står på oss gör vi. Men det är jobbigt och energikrävande med alla strider över allt. Den som påstår att man är homosexuell för att man vill ska verkligen fundera. För vad gör att just jag i så fall vill möta fördomar och strider överallt? Det räcker ju bara säga att man är sambo och få frågan om vad HAN heter...
Om ni vill ha ett tips, så fråga i så fall om den ni träffar har en partner, eller vad heter DEN? Lämna små och lite obetydliga dörrar öppna så lämnar ni också utrymme till andra att vara den de är.
För det hade varit skönt att för en dag slippa rätta alla HAN till HON när jag säger sambo. Lika skönt att inte ens behöva säga sambo, utan flickvän. Och dessutom innebär inte min sexualitet att alla kan fråga ut hur/vad jag gör i sängen!!.. *suckar djupt*
Trött på hetero-normen!
Förlåt!.. Behövde bara spy lite.. Oftast har jag väl rätt bra, men enkelt är det inte.
Dalabrud-07
Åh vad roligt för er! Önskar också ibland att vi skulle få den hjälpen, men det kanske kommer eller så klarar vi oss ändå.
Får passa på att önska alla en god fortsättning!