• Vackra

Yrsel, illamående, ångest m.m!!? (Långt)

Hej.

För några veckor sedan (även innan också men speciellt nu) så har jag börjat känna mig illamående och har även spytt nån gång, jag känenr mig yr och får panik över något om jag inte vet riktigt vad. Jag får ångest och nästan som cellskräck även om jag inte är inträngd nånstans (och jag har inte cellskräck annars heller).
    Plötsligt känner jag hur jag börjar må dåligt och hur "jobbiga" känslor kommer upp i mig. Och jag kan inte riktigt sätta ord på vad det är!! Och det gör mig ÄNNU mer frustrerad!

Jag har varit med om VÄLDIGT mycket i min uppväxt som inget barn (eller någon annan för den delen) borde fått vara med om. Och jag vet att det är mycket jag behöver ta tag i även om jag bearbetat väldigt väldigt mycket redan! Och det är säkert sånt som spökar också...

Men även om allt detta jag upplever nu beror på det så är det ju ändå jobbigt idag och påverkar hela mitt, och min mans liv..!

Jag studerar just nu, men har varit hemma nu de närmaste 2-3 veckorna, och jag känner hur jag får panik över att gå dit! Morgonen är värst! För då vet man att man bara har ca 1 timme på sig att tänka ut och försöka se till att man orkar/klarar av att gå till skolan! Jag får panik och börjar hyperventilera!

Jag har gått till psykolog tidigare men flyttade därifrån och dom jag tagit kontakt med här nere i gbg har bara varit kassa! Man har nästan själv suttit som psykolog till dom! Jag har fortfarande lit kontakt med min gamla Psykolog och hon är verkligen snäll och ställer upp för mig, men hon bor ju så långt härifrån så hon kan ju inte hjälpa mig såå himla mycket...

Jag mår så jäkla dåligt ibland så jag känner att jag är påväg att ge upp allt i stort sett!!!! Och för att jag känner mig rädd (för nånting..??) och ledsen och panik så blir jag känslig och får ett ganska häftigt temperament som går ut över min man speciellt, då han säger nåt som jag uppfattar som elakt och "fel".. Ibland är det "fel" och ibland är det bara jag som får för mig att alla är emot mig.. mina fiender typ...

Och även om jag faktiskt VET att dom inte menar mig nåt illa eller likande och jag "vet" hur jag ska tänka för att fixa skolan och livet i övrigt, och för att sluta oroa mig så fungerar det inte när känslorna väl kommer "till kritan"...

Och denna utbildningen är verkligen hur underbar som helst! Och den passar mig som handen i handsken, verkligen!!! Och ändå så känner jag mig "rädd" för nåt.. och jag försöker verkligen att "bryta isen" och gå dit ändå, men jag fixar det inte asså!!!
    Jag får sån panik!! Och jag har nästan inga "riktiga" vänner att prata med heller. Och min familj är inte att lita på när det gäller såna här känsliga saker heller...

Vet inte vart jag ska vända mig! Vill bara skriva av mig lite...

Tack för att ni orkade läsa igenom inlägget!! Tack...

• Svar på tråden Yrsel, illamående, ångest m.m!!? (Långt)
  • Vackra

...och OM jag skulle hoppa av utbildningen så skulle min man ocksp vara tvungen till det för att börja jobba så vi får in pengar så vi kan försörja oss.. Och det vill jag ju inte att han ska göra!!!! För jag har väldigt svårt att få "okej" betalda jobb... jag har ju lätt att få instruktörsjobb och liknande, och dom är väl bra betalda. MEN det finns ju inga direkta jobb där man jobbar 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan precis.. utan snarare 1-2 timmar i veckan TOTALT! Så ca 200:- o veckan klarar man sig ju inte riktigt på :P

Och jag kämpar verkligen för att jag ska fixa detta, speciellt skolan då det är mest aktuellt nu! Men.. jaa.... jag vet inte.. det är så hemskt svårt bara!!!!

• Electra_

Hej Vackra
    Jag känner igen mig i allt du skriver, jag mår också så dåligt att jag ibland känner att livet inte är värt att leva( har aldrig funderat på självmord).Min barndom var också jätte jobbig och den plågar mig än idag. Just nu pluggar jag på universitet och det är något som jag har velat göra i över 12 år, men ibland mår jag så dåligt att jag har lust att hoppa av.Jag har ont i magen varje dag och orkar inte äns öppna mina skol böcker. Jag vet inte varför jag mår så dåligt. Jag vill må bra och njuta av livet men allt känns svart just nu.
    Jag har börjat att träna och hoppas att träningen ska hjälpa mig att må lite bättre.
    Många kramar från mig

• Vackra

Electra_ --> usch vad jobbigt att det är fler som känner som mig...
    Träning brukar vara bra! Får jag fråga vad du tränar för nåt? :)

Det jobbiga för mig också när det gäller träning är att jag har så mycket press på mig från min tränare.. så då blir DET också nåt jobbigt...

• Vackra

Skönt att du börjat på universitet nu också! Kram till dig också!

• Electra_

Jag började med oprah´s boot camp igår och det går bra. Jag kände att jag måste börja någonstan och då valde jag att ta tag i min övervikt först. Jag tränar hemma, eftersom jag har barn har jag svårt att få tid till att gå på gym. Jag har köpt en motionscykel och hantlar. Jag har även börjat att gå på lång promenader när jag har tid. Jag känner att min kropp håller på att förfall fast jag bara är 31år, så det känns som nu eller aldrig.

• Vackra

Häligt att du tagit tag i det nu då! Jag tror absolut på dig! Fortsätt att träna på! :)

Förstår att det är svårt att komma till ett gym när man har barn.. jag har inga barn än men har det ändå svårt att komma dit!

• Electra_

vacker

vad du än gör så hoppa inte av skolan, ibland så vill jag också hoppa av, för att jag inte orkar just nu, men inerst inne vet jag att det är det här jag vill göra. Om du hoppar av kommer du att må ännu sämre, för att du inte tog chansen när du hade den.
    Fortsätt gärna att skriva här, kanske kan vi bytta erfarenheter med varandra.
    Livet blir lättare om man har någon som förstår och har varit med om samma sak.
    När jag mår som allra sämst tänker jag på mina barn, jag måste vara stark för ders skull.

• jocelyn

Gå direkt till studenthälsan om det finns sådan mottagning. De kan hjälpa dig vidare med remisser. Alternativt slå upp blå sidorna i tfn-katalogen och leta upp närmsta "psykiatriska öppenvårdsmottagning". Du behöver hjälp att snabbt bena ut vad det är som ger dig ångest och hur du ska kunna hantera den.

Försök ta kontakt med din studievägledare/studierektor/lärare så att inte studierna blir lidande. Eventuellt kan ett studieuppehåll vara bra för att slippa stressa. CSN behöver också veta om man är sjuk.

När du talat med läkare och fått en diagnos kan de hjälpa dig med intyg till både skola och CSN, medicin , terapi osv.

Ring direkt och sök hjälp!

• Vackra

Electra_ --> Jag har ju hoppat av skolan förut som jag verkligen gillade. Och det ångrade ju jag, men å andra sidan så har jag hittat en bättre skola nu.. Men jag tror nog att jag absolut skulle ångra detta om jag hoppade av. Tror inte att det finns någon utbildnings som skulle passa mig bättre faktiskt.. så jag MÅSTE ju stå ut...
    Jag förstår att det måste vara ÄNNU jobbigare för dig som också har barn att täna på! Då kan man ju inte vara så "ego" heller precis..

Jocelyn--> Studenthälsan?? Har inte hört talas om det.. vad är det för nåt?
    Lite svårt att kanske ta ett studieuppehåll då utbildningen är på helfart en termin endast! Och så är det en privatägd skola jag pluggar på!

Vad kan Psykiatriska öppenvårdsmottagningen hjälpa en med då??

Tack för eran hjälp! Jag uppskattar det VERKLIGEN!!!!!!

• Vackra

Några fler som har nåt tips på hur man ska lösa detta problem...

Svar på tråden Yrsel, illamående, ångest m.m!!? (Långt)