• midsommarbrutta

Det behöver inte kosta mycket!

Ser att många är stressade över kostnaderna, jag tycker själv inte att man ska lägga mer pengar än vad man verkligen har råd med.

Mitt första tips är att köpa begagnad klänning, blocket.se eller tradera är billigast. Leta billig lokal, gör så mycket som möjligt själva:
    -köp billiga ljuslyktor och pynta
    -sy egna dukar eller köp lakan
    -beställ inte bröllopstårta utan tårta
    -leta efter en bra vettig florist som inte tar ockerpriser
    -med metalltråd och pärlor kan du ordna dekorationer till glasen för några ören styck
    -gör egna inbjudningskort, menyer, sånghäften eller vad ni nu vill ha, fint papper i pappershandeln behöver inte vara dyrt.

Vi gör allt ovan, jag sminkar mig själv och ordnar frisyren, näbbklänningar blir från typ H&M eller begagnade, letar väst beg till blivande maken.

Vårt bröllop får inte kosta mer än 15000 ch jag tror att det blir ca 40 gäster, jag ser det nästan som en sport att få det billigt men ändå lika bra som ett för 50000:- :D

• Svar på tråden Det behöver inte kosta mycket!
  • Jeanette LA

Stadgad Fru

Tack! Det ar exakt sadana saker som vi "blivande" behover hora - det ar sa himla latt att allt skenar ivag! Uppskattar alla goda rad!

• Swing

Stadgad fru: Mycket bra råd du gav! Jag kan själv vara ganska detaljfokuserad, men ibland tycker jag nog att det går till rejäl överdrift hos vissa som planerar bröllop.
    Bara ett exempel (hoppas ingen tar illa upp): visst är det läckert att på toaletterna ha ljus, blommor eller annan dekoration, samt fin tvål och handkräm. Men att fylla hela korgar med skoputs, sygrejor, munvatten, tandpetare, hårsprej, kondomer, nylonstrumpor osv. tycker jag är att gå till överdrift.....

• Cezi

Ja absolut en doftande blomma på toaletten gör ju underverk, det vet jag...När jag var i Sitges när min pappa fyllde 50 så upplevde jag för fösrsta gången blommor på toaletten, det var nästan underbart att gå in där, det doftade gott och det blev en "snygg" toalett :)

• Snart_FruL

Doftande blommer kan vi absolut inte ha på vårt bröllop, både min m2b, hans mamma och min mamma är doftallergiker. Kanske nåt att tänka på, så att det inte blir så att vissa gäster inte kan gå på toaletten utan att få smällhuvudvärk och andningssvårigheter.

• midsommarbrutta

Våran lokal kostar 2100:- ungefär, en fin hembygdsgård som ligger jättevackert till där alla gäster kan övernatta i tex husvagn, tält, med sovsäck inomhus. Porslin och restaurangkök finns, då har vi den från fre-sön, så det känns billigt:)

stadgad fru
    Många bra tips! Jag har faktiskt hittat en florist som kunde göra en brudbukett från 2-300:- när jag frågade hur billig bukett de kunde ordna till mig. Så jag kommer att beställa där till våren. Blir inga dyra blommor men för mig räcker det om buketten står sig över dagen.

Håller med om bröllopsnatten också, vi sover i tält och funderar på en hotell/spa? natt någon dag senare. Vi ska ju ha fest tillsammans med våra vänner hela natten.

Ärligt talat tror jag inte gästerna lägger märke till alla små dyra detaljer - jag har själv aldrig gjort det när jag varit gäst. Gör några billiga småsaker istället och spara pengarna.

• Cicki82

Den lokalen jag har hyrt (församlingshemmet) kostar 300kr och då ingår porsling,dukar och allt sånt och så ryms det över 100 pers där.

• Marskatt

Har man två toaletter kan man ju ha doft på den ena, o vara utan på den andra kanske.

• nencer

en litet tips för billigare klänning är att köpa klänningen från kina. jag funderar på att göra de. priset för en ny mått sydd klänning blir då ca 1000 kr... får man ju inte ens en begagnad för här i sverige...

Svar på tråden Det behöver inte kosta mycket!