• fashiongirl

Hjälp med spanska

Hejsan. Jag pluggar spanska och vi ska skriva en kort text som innehåller både imperfekt och preteritum.
    Jättesnällt om ni kan titta igenom det, vill lära av mina misstag (krångligt med imperfekt och preteritum tycker jag).

Har jag fått det rätt:

Era martes, el sol brillaba y hacía calor. Era en el colegio, en la clase de historía, cuando el detector de humo empezó a soñar. Estuvimos que ir fuera de la casa. Era mucho humo en toda la escuela. Las humaradas eran negras. Mi madre vino cuando sabía que a ocurrio. Vinimos a la playa y comprábamos helado. Era un buen y un poco raro día!

• Svar på tråden Hjälp med spanska
  • picachu

fråga min inte om grammatiska regler osv för jag kan dem inte, jag har förmodligen stavat fel på en del grejjer också, men så här skulle jag nog hellre formulera texten:

Era martes, el sol brillaba y hacía calor. Estaba en el colegio, en la clase de historía, cuando el detector de humo empezó a sonar (soñar = drömma). Tuvimos que salir de la casa. Habia mucho humo en toda la escuela. Las humaradas eran negras. Mi madre fue cuando supo lo que habia ocurrido. Fuimos a la playa y comprámos helado. Fue un dia bueno y un poco raro!

• fashiongirl

Tack så mkt, låter bättre så. Tycker att det är så svårt att veta när man ska använda imperfekt och preteritum.

• fashiongirl

Men ska det verkligen vara fue på sista meningen. Min lärare förklarade det som såhär: preteritum är när handlingen förs framåt, imperfekt står handlingen still och man beskriver mer.

Jag var ganska säker på att det skulle vara imperfekt där men så kanske det inte här. Detta språket är krångligt!!

• gladast

Jag skulle inte skriva fue, utan vino i sista meningen!

• picachu

jag har ingen aning om vilka former används när - jag behärskar bara pratspanska utan att blivit skolad i gramatik.

Jag förtår inte vad ni menar med sista meningen - vino un dia bueno är definitivt fel, är mer "det kom en bra dag"

• fashiongirl