Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Men HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
    Här surfar man in som vanligt en alldeles regnig måndagmorgon (ja, här regnar det) och läser lugnt på tråden. och så.... BAM! Cissi!!!!!!!!!!!!! Vilken OTROLIGT HÄRLIG KÄNSLA!!!!!! SUUUUUPERGRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag är verkligen så himla glad för din skull! Fick ockås tårar i ögonvrån när jag läste!:)

Och Moppy!
    Herregud! Vda håller de på med?!?!??!?!?!!?? Nu hoppas jag som tusan att allt går vägen för dig! Tur at du gick för en second opinion!!

Själv väntar jag in röda faran och det känns j-gt deppigt. Usch! Hoppades ju att denna gången skulle det gå.

Men det känns jättekul att ni verkligen fått till det Cissi o Moppy! Ja Moppy jag tror nämligen att det är plus för dig med!!!! Jag håller med FuLLan att det känns roligt och inte alls avundsjukt när det är "gamla kämpar" som plussar!

• sweetstreet

Å Moppy!!

Varmaste styrkekramarna skickar jag dig nu!!!!!!!!!!!!

• sweetstreet

Brudsommar,

Du måste stå på dig! Var "jobbig"! Kräv! Har hört talas om detta tidigare. En kompis som ville göra nupp-test men som inte fick det. Hon ville även göra ett ultraljud för att kolla fostret eftersom hon tyckte det kändes annorlunda och var orolig för att något hänt. Men hur mycket hon än "tjatade" så gick det inte. Och hon berättade ändå att anledningen till att hon var så orolig var att hon haft 2 missfall tidigare och därför var orolig vilket ju inte alls är konstigt. Men inte förrän efter att hon kontaktat en läkare som hon kände som i sin tur kände en annan läkare så fixade det sig så hon fick ett ultraljud. Tyvärr visade det ultraljudet precis det som hon misstänkt (alltså det som var anledningen till att hon ville göra ultraljudet) att hon hade fått missfall.
    Som tur var så har hon nu fått en liten och allt gick bra denna gången, men ändå! Man undrar ju!!!!

• sweetstreet

Koko,
    vad jobbigt... :(
    Sälv väntar jag fortfarande på att blodet ska börja droppa. Men har fått lite svagt rosa-aktiga flytningar vilket brukar vara förvarningen till röda floden, så jag har mist allt hopp om grav denna månaden....

FAN! Varför går det aldrig att få till det???????!!!!!!!!
    Tror jag också snor till mig en del av den där deppmanteln om det är ok?! Finns kanske lite plats kvar där under?

• sweetstreet

Jessie,

HAha! Nupptest för att vi nuppar! Ja, det är klart att det låter konstigt med att göra nupptest EFTER att man blivit med bulle...! :D

Iallafall så handlar detta om att man gör ett ultraljud ganska tidigt i graviditeten och då mäter de nackpsalten (alltså typ nacken) på fostret. Om den är bredare än normalt så har det visat sig att detta kan vara korrelerat till kromosomskador hos fostret, typ Downs syndrom. Man kan då göra fostervattensprov för att kolla.
    Detta är ett sätt att på ett tidigt stadium försöka se ifall fostret är ok eller om det ev. har kromosomskador. Detta är ju helt riskfritt för fostret så man minskar riskerna med fostervattensprov för de fall där det visar sig att nacken inte är bredare än vanligt, eftersom man då troligetvis inte har ökad risk för kromosomskador.

• sweetstreet

Oj AM du hann visst före!

Hoppas förresten verkligen att din lilla bebbe kommer ut snart! Det är ju så mycket trevligt även utanför världen i mage. Du får locka med glögg o pepparkakor och adventsljus!!! :)

• sweetstreet

Snart så,

detta låter ju spännande! Inget blod!!! Hurra!!!!! Hoppas att det fortsätter lysa emd sin frånvaro. Och kasnke ska du testa igen snart????

• sweetstreet

Själv har jag inte vågat gå på toa än eftersom jag gissar att jag lider av gamal Cissi-syndromet dvs att det kommer att gå åt åtskilliga meter papper för att kolla om det är något blod där eller inte...

• sweetstreet

Förresten det där med nupp-test o fostervattensprov.
    Diskuterade det med en kompis för länge sedan (hn väntade barn då och hade gjort nupp) och en ska vi kom fram till båda två var att man ju redan INNAN man gör sådana tester måste veta att vad man ska göra ifall beskedet är att fostret kasnke har kromosomavvikelser. Hon sa att många kasnke inte funderar på det utan enbart vill göra testet men sedan om de får negativt besked så får de en jättechock. Jag tror verkligen det är viktigt att tänka igenom hur man skulle ställa sig till ett negativt besked innan man gör testet. Tror det är viktigt för en själv.

• sweetstreet

Snart så,

Ja jag vet. Man vill inte testa och testa och testa och sitta o stirra på det där minustecknet och hoppas att det mirakulöst skulle dubbleras och plötsligt bli ett plus!

Så vänta du i några dagar till! Om jag vore du skulle jag vänta en vecka till (om du itne mot förmodan blir jättorålig vilket oftast är fallet... ;) ) innan jag testade. Då borde ju hormonet kommit upp i rätt nivå.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???