Koko,
Jag tillhör de som är lite fel ute när det gäller att sätta en stämpel på människor. Jag tycker inte att människor med arbetarklassbakgrund är mindre värda, det är inte så jag värderar, men jag kan inte heller låta bli att imponeras, i brist på bättre ord, av människor som har ett i mina ögon spännande arbeten (forskare tex). Jag tycker inte att man blir en bättre, mer värdefull människa om man har det gott ställt och har ett "fint" jobb, men om man inte har något av det är det nog lätt att känna sig lite underlägsen om man är arbetslös. Borde inte skriva "man" egentligen för det är mig själv jag menar.
Som någon här på tråden tidigare nämnde; det är lite som en såpa här på tråden. OCH det blir mer spännande när jag läser om alla resor inom och utanför arbetet!
Jag är medveten om att jag har ganska många och inte helt rumsrena åsikter men jag lovar att jag är ändå en rätt trevlig människa. Du skrev lite tidigare Koko, att du hade dåligt samvete för att du har råd att göra ivf privat, och att du på så sätt "tränger dig före" i kön medan jag känner rent instinktivt: varför ska man ha dåligt samvete för det? Du har med all sannolikhet arbetat hårt för att få råd men även om man är född med en guldsked i mun så tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete för vad man har. Jag tycker att samhällsskillnader existerar vare sig man vill eller inte! Men samtidigt så tycker jag inte att dessa säger något om människans självvärde, bara samhällsvärde.