• viktualia

När märker man av att man är...GRAVID???

fruLlan.. min tolkning av SMI är att forskningen kring malariaprofylax är sådan att gravida avråds från att ta vissa sorter. Och Afrikaresenärerna i min omgivning har tagit paus i bebisverkstaden runt Afrikaresor som krävt malariaprofylax.

Min mamma hade malaria när hon var liten (hon har bott i Afrika) och säger att närmare döden än så har hon inte varit... feber i tropikerna lät plågsamt...

• viktualia

Nytt länkfynd med tydlig text www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

www.resemedicin.com/default_check.asp

Min slutsats (utan att vara i närheten av sjukvårdskunskap):

1. Om man får malaria som gravid, blir man tydligen mycket sjukare och det är farligt för både mamma och foster

2. Profylaxens inverkan på fostret är inte färdig forskat kring och jag skulle inte kombinera de två (malariaprofylax och graviditet)

För egen del: skulle jag inte åka till "malariaområde" om jag var gravid.

Men alla måste ju göra sin egen bedömning av vetenskapliga rön och känsla hos en själv. Så jag uttrycker bara egen tolkning och tanke... ingen definitiv åsikt...

• viktualia

snart så....

smygläsaren kliver in....

jobbigt med klämkäckt mail... sådana mail brukar jag låta vara några dagar tills jag formulerat en riktigt stilig avspisning... säg till om du behöver hjälp

• viktualia

åhå... förresten Snart så.. var det inte du som efterlyste bilder från mitt bröllop?!? Hm... nån i den här tråden var det i alla fall...

maila på pratglad@sverige.nu så får du länken i så fall

• viktualia

*fnitter*

vad jag är obildad... ha ha... säger en del om att jag inte är nån snuskis... ha ha ha... hade missat Fannys utrikisa betydelse... fnitter fnitter....

• viktualia

jaaaa.. vi i granntråden har ju just passerat 4000 inlägg men det är sedan 2006-09-19.....

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???