När märker man av att man är...GRAVID???
Mindre: köra MS Project?!
Mindre: köra MS Project?!
Tills någon har utvecklat denna välbehövliga mjukvara så kan man ju använda sig av ÄL-sms, finns här:
www.gravid.se/notification/login.htm
El eg bad hon inte att få vara med på listan utan jag la till henne för att jag tyckte att hon gör ändå regelbundna inhopp (om än inte så många som vi andra) och då tyckte hon det var kul att få vara med. Så det var mer så.
Annars tycker jag det är rätt att gallra rätt hårt...
Har inte testat den tjänsten men man skulle fylla i uppgifter så de kunde räkna ut det... Men vad för uppgifter kollade jag inte för då var man tvungen att registrera sig och det orkade jag inte...
Jag tyckte mest det var en kul grej... Vi har nog tillräckligt bra koll på det utan tjänsten här i tråden fniss
fruLlan: du är rolig. "Jag har inga symptom fast jag är ju så förbannat trött!" Hmmmm... Där har du nog ett ganska tydligt symptom. JAg känner inget jag heller men jag tänker precis som Jessie att sålänge det inte kommer ut slemmiga röda blobbar och gör ont så borde allt vara finfint därinne.
Syrran, innan du BIMar och runt där de första veckorna är det nog ingen fara, iaf om du dricker måttligt. Enl Cicci börjar fostret försörja sig på moderkakan from v12 (innan dess på gulkroppen) men jag slutade dricka alkohol när jag plussat ändå. För säkerhets skull liksom. Det är ju så mkt annat som jag inte kan påverka så jag kände att det lilla kan jag göra iaf för att maximera att allt går bra.
Förresten: jag tror att AM skrev här om blödande tandkött. Min man läste i sin "Du ska bli pappa"-bok att hormonerna gör så att tandköttet blir extra känsligt, så man ska som gravid se till att man har ännu bättre tandhygien än förut (typ tandtråd mm). Ngt att tänka på kanske... (Jag hade inte hört talas om det förut)
Sweet och syrran: en fråga till er vetenskapskvinnor - har man lyckats utröna varför vissa barn föds med grava utvecklingsstörningar. Jag menar, grejen med MF är väl att kroppen sorterar ut foster som har grava fel - varför sorteras inte dessa foster ut? Blir det fel i "utsorteringsmekanismen"? Ibland ser man ju en människa på stan som sitter i rullstol och är helt "borta", både kroppsligt och mentalt, alltså mkt värre störningar än tex Downs. Det tycker jag är lite konstigt. Finns det ngt svar på det?
Page: jag vill gärna ha en analys också Ska bli kul att se vad du får fram!
(Förresten har jag inom mig alltid uttalat ditt namn som päjtch - som "sida" på engelska - inte paaaach, som frisyren på franska. Lustigt... )
Syrran: för att förtydliga så menade jag inte att det var konstigt att kroppen inte aborterar foster som tex har Downs, för som du säger så är de ju "funktionsdugliga". Och många med Downs är ju "nästan normala". Men jag menade människor som sitter i rullstol med förvridna kroppar, inte kan röra sig (utom kanske mes spastiska okontrollerade rörelser) och dessutom är helt oförmögna att kommunicera el överhuvud taget inte verkar medvetna om omvärlden. Det tycker jag är ganska grava fel det också. Men kroppen kanske mer kan avgöra om ett foster kan överleva alls el inte, typ om det är fel på hjärtat så stöts det ut. (Fast det stämmer ju inte heller alltid.) Kontentan är väl att mekanismen inte är "100"...
Apropå Arb.förm: jag har aldrig fått jobb via dem, har alltid fått jobb via annonser i tidnigen el via kontakter. enl min uppfattning är de helt värdelösa på Arb.förm. Jag menar, vem vill jobba där ,ärligt talat?! Nä, det är sådana som inte kan få jobb någon annanstans! Elakt jag vet...
pirr: jag kommer också ihåg hur ledsen jag var sist jag fick mensen - INTE kul. Jag lipade en timme tror jag. Tyckte SÅ synd om mig själv. Var övertygad om att det aldrig skulle funka, att jag blivit för gammal (är snart 36) mm. Men sedan gången därpå satt den!
Först av allt tror jag på fruLlans metod att gråta ut (om man nu känner för det), att verkligen släppa ut deppet. Jag fick då rådet att skämma bort mig själv, tex genom att äta godis och kura ihop mig med en skön bok under en filt och inte göra ngt nyttigt alls. Det hjälper - lite... KRAM på dig!