• Rugbytjej

    LadyComp

    Hej alla!

    Jag är jättesugen på att börja använda LadyComp som preventivmedel, har kopparspiral nu och är trött på att blöda 15 dagar i månaden. Har läst en del om ladycompen och det hela låter ju jättebra, men lite orolig är jag ändå över säkerheten, hur kan man veta att den är så säker? Varför säljs den inte i Sverige?

    Alla ni som använder LadyComp (eller annan p-dator) får gärna dela med er av era erfarenheter. Fru September; jag har läst i tidigare inlägg att du använder ladycomp och är nöjd. Nu har det gått ännu några månader, hur känns det nu?

    Ska ringa min gyn på måndag och säga att jag vill ta ut spiralen och diskutera p-dator med henne. Vad vet barnmorskor generellt om p-datorer? Är de emot det och tycker "nej nej"?

    Skulle bli jätteglad om jag fick höra alla era åsikter!

  • Svar på tråden LadyComp
  • S-T

    Jag fick min ladycomp för ungefär två veckor sedan, och den är helt underbar! Jag vaknar, tar tempen och somnar om (eftersom jag i perioder sover konstigt, har jag den inställd på sex på morgonen, så jag kan ta tempen mellan tre och nio). Hittills är det enda problemet jag haft att min sambo fick väcka mig en natt, då jag sov med öronproppar.

    Kundservice på Dita Health var också superbra, Petra ringde upp och kollade om jag hade några frågor. Jag är imponerad och jättenöjd.

  • Rugbytjej

    Tack för svar! Dita Health?? Vad är det?

  • S-T

    Företaget som gör LadyCompen. :) Det är det som står på paketet.

  • Fru September-06

    Fru September här...:) Ja jag kan bara säga att jag fortfarande är jättenöjd. Har använt min Ladycomp sedan i maj och har inte blivit gravid på den tiden iaf.

    Har fortfarande ganska många röda dagar men det beror på att min menscykel har blivit längre och längre för varje månad, har man regelbunden mens ska man få fler gröna dagar. Tror kroppen inte återhämtat sig riktigt efter p-pillerstoppet ännu.

    Har aldrig diskuterat p-dator med någon barnmorska utan köpte helt på "eget bevåg". Gissar att de kanske inte känner till Ladycomp eftersom den ju inte säljs i Sverige - undrar också varför när alla jag hört som köpt den verkar så nöjda. Om du ska till gyn så fråga gärna för jag är också nyfiken på vad de anser!

  • Rugbytjej

    Tack för svar!

    Jag har i alla fall bestämt mig för att ta ut spiralen och är nästan 100% säker på att köpa Ladycomp, men jag väntar nog ett par månader med det. Jag ska till Kina i mitten av december och är borta en månad och tänkte att jag lika bra kan vänta tills jag kommer hem från resan, tills dess kan vi använda kondom.

    Fru September: Kul att höra att du är nöjd, förhoppningsvis ansluter jag mig till den lilla skaran snart med! Men jag har ganska långa menscykler och lite oregelbundna, tror du att det gör någonting?

    S-T, varifrån beställde du? Och vilken kundtjänst pratade du med? Ladycompen görs ju, som jag har förstått det, i Tyskland, och Petra låter som någon svensk du pratat med, därför blev jag lite förvånad.

    Aaah, så spännande, egentligen skulle jag vilja köpa den bums!

  • Fru September-06

    Hej igen,

    det verkar ju funka trots långa och lite oregelbundna cykler men du ska nog räkna med en hel del röda dagar om det är så. Men när ägglossningen har varit (=tempen höjs) så får jag alltid 14 gröna dagar och sedan kommer mensen, som också innebär några gröna dagar men sen har det varit mest röda dagar fram tills nästa ägglossning. Den tar nog några månader på sig att ställa in sig om det är oregelbundet. Ju mer regelbunden mens desto fler gröna dagar... men jag är iaf nöjd trots allt!

    ...och spännande tycker jag också att det är! Är verkligen kul att se hur kroppen funkar!

  • S-T

    Hejsan!

    Jo, det var från Tyskland hon ringde, Petra Schenke heter hon. Jag beställde från www.ladycomp-babycomp.com

    Min mens är oregelbunden efter att jag hade cerazette (dumma cerazette!) som jag slutade med i maj, så min Ladycomp frågar just nu om jag har mens. Det enda lite krångliga är att inte vakna till för mycket när jag kopplar loss termometern. Har faktiskt börjat låta den ligga lös, så jag slipper krångla.

  • Rugbytjej

    Hej!

    Igår var jag hos min barnmorska och tog ut spiralen och jag måste säga att det på något sätt kändes som en enorm lättnad - det har nog tyngt mig mer än jag vetat om. Jag pratade lite med henne om p-dator och Persona kände hon till, men ladycomp hade hon aldrig hört talas om. Jag berättade snabbt vad det handlade om och vari skillnaden ligger och hon tyckte att det rent logiskt känns som att personan borde vara säkrare, eftersom den ju mäter hormonhalten i blodet, men hon kunde inte riktigt uttala sig, Hon sa i alla fall att jag borde testa om jag kände att jag ville och eftersom att bli med barn inte skulle vara en total katastrof (jag vill i och för sig INTE ha barn nu, men om jag blev gravid skulle jag ändå bli glad, om ni förstår ). Jag mailade sedan ladycomp-babycomp om ett par frågor jag hade och fick trevligt och kompetent svar tillbaka.

    Summa summarum: Jag ska testa!! Köper nog den så fort jag kommer hem i januari....eller tidigare!

  • pickolina

    Lite OT men Petra är ett vanligt namn i Tyskland så det var kanske inte så konstigt om det fanns en Petra på en tysk kundtjänst... *s*

  • Fru September-06

    Grattis till ditt beslut! Hoppas du också blir lika nöjd som vi andra.

    Misstänkte nästan att barnmorskan inte skulle känna till Ladycomp men men... nu kanske just din barnmorska kollar upp vad det är för något.

    Känner också att det inte vore någon kris om jag blev gravid - hade det varit det skulle jag nog inte valt p-dator överhuvudtaget. Har iaf klarat mig ett halvår nu så jag känner mig rätt trygg.

  • Rugbytjej

    Hör av mig igen när jag köpt och börjat använda ladycompen! *can hardly wait*

  • S-T

    Idag kom min första gröna dag! :D Eftersom det är mensens första dag. Den har frågat efter mens nu i ungefär en vecka, och tur är ju att den kom rätt tidigt den här gången.

    Jag är glad, och ska nu beställa spermiedödandemedel till mitt pessar, så att jag har till nästa ägglossning. :D

Svar på tråden LadyComp