• Katarina98

50% av äktenskapen spricker

hur tänker ni andra som ska gifta er? är ni övertygade om att ni kommer lyckas? Struntar ni i statistiken? Känns det inte märkligt att lägga kanske 100 000 kr på något som i värsta fall kommer kännas konstigt om 10 år? Jag hoppas och tror att vårt äktenskap håller, annars skulle jag inte gifta mig, men jag lever ju i verkligheten...

• Svar på tråden 50% av äktenskapen spricker
  • Pringlez

Jag känner någon som var tillsammans i 11år slog till och gifte sig det höll i 6 mån!!!

Faktum är att man inte kan få garantier i livet eller kärlek. Livet har en tendens att vara fylld med överraskningar.
    Att leva säkert låter trist och tråkigt. Ta dagen för vad den är och gör det bästa av vad du har. Om du har en man som du älskar gift dig, låt inte statistiken komma ivägen, för då ska du inte åka bil, flyg, bo i stan ja listan kan göras oändlig om man ska "leva säkert".

Make memories that will last you a lifetime!!!

• Agouza

Det är betydligt fler samboförhållanden som spricker, än äktenskap - även när barn finns med i bilden.

• A:s wife

En sak man får tänka på i statistiken är att det faktiskt är många människor som gifter sig och skiljer sig flera gånger. det finns ju folk som varit gifta 10gånger. Dessa människor drar ju upp statistiken en hel del. Visst räknas deras äktenskap lika mycket som alla andra, men vad jag försöker säga är att det är inte lika många människor som skiljer sig, som det är äktenskap som går i kras.

en liten tanke från en som tror på livslång kärlek till en och samma människa

• Fröken Malm

Vilket trevligt inlägg i ett bröllopsforum..... NOT!

• tuth

det viktigaste är väl inte om "det spricker"
    UTAN
    "hur gör vi för att det inte ska spricka"

Att leva med en annan människa är den mest osjälviska sak man kan göra. Det handlar inte längre om sig själv...utan om att man får vara med och förvalta en annan människas liv, drömmar, och svårigheter.

• Lilla Li

Jag har en teori om det här med skilsmässa:

Giftermål är "trendigt" just nu. Många människor som kommer från skilsmässohem vill gifta sig - de vill lyckas med det som deras föräldrar inte lyckades med. De tror på kärleken. Naivt kastar de sig in i äktenskapet och inser efter några år att det var en fantasi de var ute efter - de hade inte lärt känna sin partner ordentligt innan.

Sen är det ju alla de som skiljer sig av andra, helt "vanliga" anledningar. Men jag tror att detta är en jättestor grupp faktiskt.

Jag tror mycket på att lära känna varandra väldigt väl innan man gifter sig. Särskilt vad gäller värderingar, hur man vill uppfostra barn, hur man hanterar vissa avgörande situationer osv. Har en tråd med en massa såna här frågor som är "bra att ha" om någon är intresserad:

www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m1914584.html

Men jag tror benhårt på att vårt förhållande kommer vara. Den inställningen måste man ha när man gifter sig tror jag, annars är det upplagt för att misslyckas. Sen vet man ju såklart aldrig hur det blir, saker kan förändras så fort ibland. Men vi förstår varandra så väl, respekterar varandra och har en god kommunikation. Det tror jag är mycket viktigt för att lyckas.

• Katarina98

Lilla J, du skrev att skilsmässobarnen kanske vill lyckas med det föräldrarna misslyckades med. Jag är skilsmässobarn och snarare är det väl så att det lärt mig att man aldrig kan vara säker på någonting.

Jag TROR dock att vårt äktenskap kommer hålla, annars skulle jag inte gifta mig. Jag har mycket mer tillgångar in i boet än min m2b, så jag skulle ju inte gifta mig om jag inte trodde på detta.

Fröken Malm; lev du kvar i din dröm och undvik denna tråd, om det känns jobbigt. Det är kränkande att du kommenterar allvarliga funderingar. Alla andra i den här tråden har iallafall mött inläggen med olika synvinklar.

• Lilla Li

Katarina98: Jag är också skilsmässobarn, rent tekniskt sett. Men mina föräldrar lyckades hitta tillbaka till varandra efter att ha varit isär i 5-6 år. Det är nog därför jag tror på kärleken. :) Och jag vill lyckas med det de lyckades med - utan avbrott! ;)

• Brud nyårsafton 06!!

Detta är en intressant fråga som ofta kommer upp i diverse olika former.

Den erfarenheten jag har säger mig att de som kommer från skilsmässohem oftare är tveksamma till äktenskap. De har sett hemifrån hur livet har påverkat föräldrarna och familjen, sett föräldrarna gå skilda vägar.

Sen är det viktigt som många här nämner, att det kvittar om man gifter sig eller är sambos, det finns inga garantier för att det ska hålla resten av livet. Det handlar ju om hur livet påverkar förhållandet. Köpa hus och skaffa barn, STORA saker som vänder upp och ner på saker och ting!!

• maljor

Lilla Li

håller med dig om att man måste ha den inställningen för att ett förhållande ska ha en chans att överleva och man bör ju försöka undvika att det kommer in i slentrian för att det ska ha ännu större chans att överleva.

Svar på tråden 50% av äktenskapen spricker