• Katarina98

50% av äktenskapen spricker

hur tänker ni andra som ska gifta er? är ni övertygade om att ni kommer lyckas? Struntar ni i statistiken? Känns det inte märkligt att lägga kanske 100 000 kr på något som i värsta fall kommer kännas konstigt om 10 år? Jag hoppas och tror att vårt äktenskap håller, annars skulle jag inte gifta mig, men jag lever ju i verkligheten...

• Svar på tråden 50% av äktenskapen spricker
  • Saltakatten

Ska man gifta sig med någon måste man ju ha intentionen att det ska hålla för resten av livet. Så tänker jag i alla fall. Sen vet man aldrig vad som händer men har man gift sig med någon så tycker jag att man har lovat varandra att anstränga sig för att förhållandet skall fungera. Såg en diskussion i något av morgonprogrammen på tv (ganska längesedan) där två psykologer diskuterade skiljsmässor. Den ena tyckte att om man ville skilja sig så skulle man göra det medan den andra menade att man borde pröva terapi först. Han som förespråkade parterapi innan man valde skilsmässa menade att flera av de som kom till honom hittade tillbaka till varandra (tror att det var ungefär hälften men jag är inte säker. I så fall hade kanske bara 25% av alla äktenskap upplösts). Jag vill inte döma någon men ibland känns det som att folk idag inte försöker tillräckligt. Livet kan ju inte vara en dans på rosor hela tiden. När man kusin gifte sig sa deras präst en bra sak tycker jag, nått sånt här: "I livet kommer det att hända många saker, båda trevliga och mindre trevliga. Ni kommer att utsättas för händelser och frestelser som gör att ni ifrågasätter ert förhållande och kanske till och med funderar på att bryta det. Men det är då ni ska tänka på vad ni lovade varandra här idag. Att leva tillsammans i lust och i nöd tills döden skiljer er åt."
    Tyckte att det var ganska bra, vad tycker ni?

Det som A:s babe sa är faktiskt intressant. Alla äktenskap räknas, även de som varit gifta tidigare och jag läste någonstans att har man skiljt sig en gång så är det mycket större risk att man kommer att göra det igen. Därför är det kanske en hel del som återkommer flera gånger i skiljsmässostatistiken.

• Lilla Li

Saltakatten: Håller med dig om att folk inte verkar anstränga sig tillräckligt. Varken före eller efter själva bröllopet kan jag tycka. De är kära, älskar varandra - men känner varandra inte tillräckligt väl. Eller så dyker det upp saker som sätter käppar i hjulen, och då ger man upp. Jag tror det är ganska många människor som har det sättet att hantera alla problem på - att inte kämpa, utan bara ger upp. Tror det har att göra med den "bortskämda generationen" som verkar börja bli vuxna nu. "Det går fler tåg!" verkar många tänka.

Jag tycker absolut att man har en skyldighet att kämpa och jobba på förhållandet i alla lägen - särskilt när man valt att ta steget att gifta sig. Det kommer inte alltid vara 100% bra varje dag.

• tryswe

Katarina98
    Om man ifrågasätter värdet av att gifta sig då skilsmässo-statistiken är 50%, kan man med samma resonemang ifrågasätta värdet av att leva, där dödligheten är 100%... eller värdet av att skaffa ett husdjur; igen 100% dödlighet och risk för sorg... för att inte tala om risken med att skaffa barn som kan bli sjuka eller dö...
    För mig är detta ett mycket underligt sätt att se på livet.

• Brud-2007

Som jag ser det kan man ju lika gärna dö imorgon.... Så jag försöker leva livet!!! =D

Om man skulle tänka "negativt" om allt, skulle det ju inte vara lönt att göra nåt alls.... Då kunde man ju lika gärna lägga sig i sängen och aldrig mer kliva upp.
    Statistik i all ära... men det funkar inte att leva sitt liv efter det...
    Tänk vad många som enligt statistiken dör i bilolyckor, blir sjuka, etc. Man kan inte veta vad livet har i framtiden för just Dig.......

SÅ LEV LIVET TJEJER!!!!
    Och hoppas ni alla som gifter er får en underbar dag!! Själv längtar jag till juni nästa år

• Brud-2007

Katarina98 -->
    och förresten som svar på dina frågor...
    JA, jag struntar i statistiken!
    Och JA, jag är helt övertygad att vårt äktenskap kommer hålla livet ut!!
    Såklart!... det tror jag alla är, varför annars gifta sig?

• Brud-2007

En sista sak... Jag gillar att se saker från den positiva sidan.. så jag vill vända på det och säga att jag tycker det är helt otroligt att 50% av alla äktenskap håller livet ut... Att så många människor vill leva tillsammans hela livet, och (förhoppningsvis) vara lyckliga i så många år... det tycker jag är helt UNDERBART!

Och tänk vilken trist och hemsk värld vi skulle leva i den dagen vi slutar tro på kärleken... Då är jag hellre naiv i andras ögon än tappar hoppet på det absolut vackraste som finns.....!

• bröllopivinter

....och 50% håller!!!

• Ejlis

Men, ÄR det verkligen 50%? Var kan man verifiera det?

• Berner

Vi är båda inne på vårt andra äktenskap som ska hålla för resten av livet alltså 50% Fast å andra sidan trodde jag det skulle hålla förra gången också, men statistiken stämmer ju på oss i alla fall....

• Mbrud

Jag har hört att 50% av äktenskapen spricker i USA, jag har för mig att siffran är lägre i Sverige. Är inte säker dock.

Svar på tråden 50% av äktenskapen spricker