billigt bröllop?
hur mkt har ni fått ner er budget till?
hur mkt har ni fått ner er budget till?
Discodivan:
Kläder till mig, min man o två döttrar inkl. lite nytt smink, tiara, smycken, skor...
Festlokal, häst o vagn, mat o alkohol(både till maten o baren),dekorationer o dukar, trycksaker, bandet som spelade på kvällen/ natten, nattamat...kommer inte på just nu...men du vet- ett vanligt bröllop.
wow, vad betalar ni för maten?
så här ser vår budget ut
brudklänning 1000kr
underkläder, slöja, smycken, skor 1500kr
tärna-klänning 500kr
näbb flicka - klänning,tiara 375kr
näbb 4 pojkar-kompletta kostymer 1500kr
brudgum,bestman - kompletta frackar 2500kr
ringar, 1+diamant, mina 2 gratis 2000kr 2000kr
dekoration 1000kr
trycksaker 500kr
mat - väl tilltaget 6000kr
dryck - väl tilltaget 3000kr
lokal med boende för alla 4500kr
hår, smink, naglar, löshår 3000kr
fotograf 2000kr
summa 29375kr
30000 med 82 gäster. Vi hade grillbuffé på logen och fri bar. Men det som kostade mest pengar var jag! Klänning, underkläder, skor, ring och frisör gick på 16000.
Hur lyckas ni ha så låg budget? Lagar ni maten själva? cd-skivor istället för band?
Vi skall ha 64 gäster å vi är uppe i ca 57-59000kr exkl. all min utstyrsel.
105 000.- för 29 gäster ;)
Vi landar på 35.000 med middag på restaurang, ringar etc etc.. exkl. bröllopsresa..
Tiima:
Jag tror att du har hamnat i fel tråd!!!
Den här tråden heter "Billiga bröllop"
ting
vi har cd-skivor o fixar maten själva så hur de andra bär sig åt det vet jag inte - de måste kunna trolla
30000, inklusive allt. Då ingår middag för ungefär 25 personer och fest för ytterligare ett hundratal.
30.000:- totalt för 75 gäster.
Vi gjorde inbjudan och festprogrammen själva och skrev ut i färgskrivaren hemma.
Hyrde lokal där porslin ingick. Dukade med servetter, vaser och ljuslyktor från IKEA på lånade linnedukar.
Vi bjöd på fördrink, lite småplock (oliver, kex, etc) utställda på borden som förrätt och cateringbuffé som huvudrätt. Vi hade vin till maten och ställde vinflaskorna på borden så att serveringsbehovet minskade ? vi hade 2 st som fixade med mat och disk. Chokladbit istället för efterrätt till kaffet och avecen efter maten och konditoribakad moussetårta (utan bröllopsställning) med mousserande vin senare på kvällen. På nattkröken hade vi vickning med korv och bröd. I baren skippade vi drinkarna och bjöd endast på öl och vin och snacks och godis. All alkohol utom ölen hade vi köpt på systemet. Det gjorde att vi kunde lämna tillbaka oöppnat som inte gick åt. (Men det blev inte mycket vi lämnade tillbaka ? det gick åt 50 fl rött, 3 BiB vitt, 16 fl mousserande, 4 fl vodka, 3 fl whiskey, 2 fl Bailey´s och 4 flak öl.)
Vi dansade till cd med ?ljusshow? från lånad projektor.
Vår fotograf (duktig ?amatör? som precis startat egen firma) gav oss bilderna på CD vilket gjorde tackkort och förstoringar billiga. Lade på text i photoshop på tackkorten och framkallade som vanliga foton med vit ram runt.
Vi gifte oss borgerligt (vilket egentligen inte påverkar priset. i sig) ett tag innan festen. Därför var vi i festlokalen när gästerna kom och behövde inte fixa transport. Jag hade en klänning uppsydd hos sömmerska efter egna önskemål, ?gamla? skor och sminkade mig och satte upp håret själv. Min man hade ?gammal? kostym, ny skjorta, slips och skor. Vigselringen är en slät guldring likadan som förlovningsringen. Hade en bukett blommor som tillsammans med blommorna till festlokalen kostade hälften av vad bara buketten skulle kostat hos en annan florist jag var hos, vilket gjorde att jag inte nämnde att det handlade om en brudbukett när jag beställde.
Detta passade oss jättebra! Vi tycker inte att vi prutade bort något som var viktigt för oss, men fick precis det vi ville ? en hejdundrandes fest med alla våra vänner! (Festen höll på till kl 6 på morgonen, sedan städade vi lokalen innan vi somnade lyckligt hemma i våra sängar!)
I present önskade vi oss bröllopsresan och de generösa bidragen tog oss på en mysig och lyxig höstweekend i Rom!
Kan tillägga att vi bor i en ganska liten stad vilket i sig pressar priserna en del...