• malene

billigt bröllop?

hur mkt har ni fått ner er budget till?

• Svar på tråden billigt bröllop?
  • Ting

Hej,

Vad duktiga ni alla är på att få ner budgeten. För det är ju maten som kostar. Ni som skall ha buffé vad skall ni servera på den?

• Rosina

vi hade 55 gäster.
    bjöd på buffé som vi gjorde själva.
    köpte dop/bröllopstårtor på bageri och ärvde ringarna.

så vi la ner högst 4000:- på vårt dop/bröllop.

och då fick vi de så som vi ville ha det.

• bröllopivinter

vi har en bra budget med tanke på vad vi får för det tycker jag. Med ca 30 gäster och ett tre dagars bröllop i Thailand med en månads bröllopsresa kommer vi att lägga ca 70 000kr. Bra pris tycker jag för vårat drömbröllop/resa

• KlaraStjärnljus

Vi ska servera buffé med pajer, sallad och hembakt bröd. Pajerna och brödet kan göras långt i förväg och frysas, och det dyraste där kommer väl vara köttfärsen till pajerna... Klänningen blir inte dyr, min syster syr den av siden som grannen köper i Thailand. Trycksaker görs och skrivs ut av toastmme, och papper fixar vi så billigt som möjligt. Toastmme gör även tiaran.
    Min killes kostym är ärvd och lite omsydd, tärnorna köper sina klänningar själva, en vän gör sminket och vi ska be en släkting som är frisör att fixa håret. Lokalhyra kommer kosta, men eftersom mina föräldrar är involverade i klubben som hyr ut den så vill vi försöka förhandla ner priset något. Alkohol är en fråga som inte kommer diskuteras förrän det är väldigt aktuellt, då vi egentligen inte är intresserade av det överhuvudtaget, men allmänheten anser det som en nödvändighet. Men det blir nog några flaskor från tyskland till nåt bål, och sen backar med öl och läsk till maten.
    Vi siktar på max 20.000 men gärna under 10.000.

• mooogn

Kontakter, kontakter, kontakter! Och göra en held del själv, förstås.

* Jag har kundkort på Martin Olsson och handlar köttet där. Min mamma skall även ta med sig mat
    * Jag bokar en vanlig klipptid och säger där att jag måste vara snygg till kvällen (skall gifta oss på nyårsafton nästa år ). Då fixar hon till det lite extra
    * En kompis skall fota oss
    * En enkel blomma isf bukett
    * En annan kompis fixar tårtan. Då betalar jag bara för ingredienserna och hantverket - inte lokalhyran
    * Musik från musikanläggning
    * Skall få min klänning uppsydd av en kompis. Återigen betalar jag för hantverket och tyget men inget för lokalhyra
    * Serveringspersonalen kommer att bestå av min bror som skall bossa över några yngre kollegor till mig
    * Skall be en gammal körkompis att sjunga på vigseln
    * Familjetaxi till bröllopsfesten
    * Barnens kläder inhandlade i "vanlig" butik
    * Vanliga sköna skor inhandlade i studenttider, då det kryllar av dem

M.m. Men det beror kanske på vad man vill ha för typ av bröllop

• mooogn

Hmm.. Blandade ihop två trådar

Men vi satsar på högst 35.000:- och då är det lokalen och vandrarhemmet som kostar

• maljor

vårat kommer kosta ungefär 55000 inkl. ALLT. Även min ring, bröllopsresa och ett gäng stora förstoringar av bröllopsfotot till föräldrar och mor- och farföräldrar. Detta är för 70-80 pers. Vi kommer bjuda på medelshavsbuffé

• Pillapillan

Vi lägger ned en massa arbete på matlagning för att slippa betala för catering. Det känns inte som om vi får sämre mat för det, men en hektisk dag dagen före bröllopet förstås. I gengäld får vi verkligen bestämma själva vilken mat vi ska ha. I min familj gillar vi att laga mat och vi kommer tillsammans med våra föräldrar och min syster att laga en trerätters middag med kalla rätter (parmaskinka, bresaola och melon till förrätt, marinerad fläskfile med potatispastej och chevremousse till huvudrätt och pannacotta med hallon till dessert). Det blir sittande middag. Istället har vi lagt pengar på att hyra in proffsiga servitörer som sköter servering av maten. Vi räknar med att råvarorna för maten till 65 personer kommer stanna vid ungefär 4500 kronor. För servitörerna kommer vi få betala 2000 kronor, men då finns de med från brudskålen till och med tårtan. Till det kommer förstås drycker. Vi ville hålla nere kostnaderna för middagen för att kunna satsa på annat. Vi kommer ha en rundtur mellan vigsel och fest och så vill vi ha livemusik till dansen. Vi satsar också en ganska rejäl slant på våra kläder.

Lokalen hyr vi för ungefär 2000 kronor så den är ganska billig. Som ett alternativ till bygdegårdar kan det finnas folkets hus på vissa orter. På vår ort så är det en fantastisk festlokal bygd för tio år sen med ett jättestort kök, porslin för 150 pers, separat serveringsavdelning och separat diskrum... osv... Självklart en fördel med en bra lokal om man vill göra mycket själv.

• Pillapillan

Ja egentligen kostar lokalen knappt 1500 men eftersom vi vill ha tillgång till den hela dagen innan bröllopet så blev det lite dyrare.

• Ting

Vi har hyrt en festlokal som vi kommer att ha tillgång till i 3 dagar för 2500kr, där finns allt bord, stolar, porslin för 150 pers. Stor hushållskök + ett konferansrum, antingen för barnen om vi ändrar oss och bjuder barnen eller för bandmedelmarna. Men det som kostar mest är ju maten. Från sittande har vi nu bestämt att ha buffé. Men inget kallt kommer att severas, bara varm mat.

Svar på tråden billigt bröllop?