• Diddisen

tränar och tränar men inget händer

har precis börjat träna igen och har hållt på i ca 3 veckor. jag både styrke tränar och konditions tränar.
    jag går däremot inte ner i vikt utan upp. Jag har inte ändrat mina matvanor mer än att jag försöker att inte äta godis, och dra ner på snabb maten som det tyvärr blivit lite mycket av.
    Vet ju att muskler väger mer än fett, men lite borde jag väl ändå gå ner.

• Svar på tråden tränar och tränar men inget händer
  • Lena+Mattias=sant

Har du inte mycket övervikt så är det bara naturligt att du inte går ner i vikt utan upp av styrketräning framförallt. Mät ditt midjemått istället och bli glad!

• Diddisen

Lena+Mattias=sant

okej men det är ju alltid kul när det syns på vågen oxå. Men jag får göra som du säger och börja mäta mej istället.

• pickolina

Du har helt enkelt alldeles för dåligt tålamod! Vilket är det största och vanligaste misstag folk gör.. Å när de inte ser de resultat de förväntat sig så ger de upp.. När ska vi lära oss?! ;) :D

Att du går upp är för att du bygger muskler och muskler väger mer än fett. Det är dessa muskler som ökar din förbränning och som kommer ge dig viktnedång och hjälp att hålla vikten, på lååång sikt.. Nu har du även lagt på konditionsträning, vilket är super för det ökar på hastigheten av förbränningen lite mer kortsiktigt och bränner kalorier per pass, dvs på kort sikt och inte på lång sikt så som uppbyggandet av muskler gör. En optimal kombination alltså.

Nu till det "tråkiga", det kan ta flera månader innan du börjar se verklige resultat på vågen. Men ge inte upp för det, för det ger utdelning/resultat utan att du ser det...och så småning om (om du håller ut) så kommer du även få synliga resultat.

• pickolina

En annan sak är att man samlar på sig vätska när man börjar träna...dvs en automatisk viktuppgång direkt. Men kroppens vätskebalans stabliserar sig sedan igen och de kilon du ökat pga detta kommer alltså även dem att försvinna...

• Diddisen

pickolina

Tack var skönt att höra att det är helt normalt. Vet att jag har dåligt tålamod men men. Jag ska fortsätta som vanligt och stå ut. Förhoppningasvis ger det ju resultat nån gång.

• pickolina

Det kommer det med all säkerhet att göra. Min far är instruktör + att jag jobbat på gym och umgåtts med mycket folk som är instruktörer/utbildade inom området och även de som tränat/tävlat väldigt seriöst...och jag kan säga att ditt dilemma är ett av de vanligaste man ser och hör från "vanligt" folk som börjar träna... Majoriteten av alla som börjat träna (speciellt för att minska i vikt) har för dåligt tålamod och är för dåligt informerade om att man oftast inte får omedelbara och magiska resultat så snart man kommit igång med träningen. Det är som sagt vanligt och inget konstigt alls... Försök att inte ge upp utan kämpa på, så kommer du nå resultat. Använd även gärna måttband som komplement till vågen, för måttbandet säger ofta mer än vikten. Sedan kan man vara tvungen att efter hand ändra träningsvanorna och kostvanorna osv, eftersom man lär sig vad ens egen kropp behöver och eftersom detta även förändras eftersom kroppen förändras... Det kan vara en svår balans, men det finns hjälp att få om man inte skulle klara det själv.

Jag kan ge ett exempel.. Jag började för några månader sedan tillföra fett i min kost och efter det har min viktnedgång gått mycket bättre. En person som inte är så insatt skulle säkerligen ifrågasätta hur man kan gå ner mer om man tillsätter istället för att ta bort, speciellt när det dessutom handlar om att tillsätta just fett...men så kan det alltså vara... :)

• pickolina

Jo, ett annat lite "kul" exempel.. När jag tar bort min kvällsmacka så går jag upp i vikt och när jag lägger till min kvällsmacka så går jag ner i vikt... Oxå saker som folk tycker är motsägelsefullt. Dels för att jag går ner i vikt av att faktiskt äta mer och upp av att äta mindre, plus att målet är lagt sent på kvällen...som alla är lärda är ett "ödesdigert" misstag om man vill gå ner i vikt... Haha... Detta handlar bla om att äta regelbundet, för att inte försätta kroppen i svält... Så, det finns mycket att lära när det gäller att leva sunt och att gå ner i vikt.

Jag är absolut ingen som helst expert, men lite koll har man fått genom åren... :)

• ninjan

Pickolina!
    Du låter ju aningen expertig :) så kanske du kan hjälpa mej lite att gå ner :D
    Om jag ger dej mina mått och lite vad jag tränar/äter, kan du då ge tips på vad jag kan göra för att gå ner lite? Eller är du inte expert på det viset?

• pickolina

ninjan
    Skratt.. Nej jag är ingen expert på något sätt.. :D Men eftersom jag är intresserad av träning och kost så har jag snappat upp en del.

Men en sak kan jag säga.. Jag har varit smal hela mitt liv, på gränsen till underviktig. Sedan blev jag djupt deprimerad för några år sedan och mediciner + tröstätande resulterade i en viktuppgång på nästan 30kg. Nu har jag gått ner ca:12kg på 1år, trots att jag får ovanligt lite vardagsmotion då jag inte jobbar, jag tränar alldeles för lite, äter allt men med måtta så klart. Dvs jag har inte uteslutit godis, snabbmat eller kolhydrater(socker) som alla tjatar så evinnerligt om. -Man kan äta allt! Man måste bara lära sig lite mer HUR man kan äta det. (Jag skulle lyckats gå ner mera om jag inte fortf kämpade med tröstätandet. Men jag är ändå stolt över vad jag åstadkommit.)

Sedan måste man vara uppmärksam på sin egen kropp.. Förbränning är nämligen komplicerat och förändras hela tiden. Motion ökar förbränningen men en viktnedgång minskar förbränningen (dvs väger man mindre så förbränner man mindre), för mycket mat ger överskott men för lite mat ger svält och sänkt ämnesomsättning... Så, allt handlar om en balans och denna balans förändras hela tiden...vilket gör det ännu svårare så klart... Hittar man ett vinnande koncept och märker efter ett tag att man nått en platå när det gäller viktminskningen, så vet man att det är dags att ändra kost och motion igen, för då har balansen förändrats och man når inte längre utan förändring.

Men ett tips, låt det inte gå mer än 6h mellan måltiderna. Efter 6h går kroppen in i svält och det vill man under alla omständigheter undvika.

• ninjan

pickolina
    ok, tack! Du verkar väldigt kunnig inom området, måste jag säga :)

Duktigt av dej att gå ner 12 kg! Det kan du verkligen vara stolt över!

Låter skitinvecklat allt det där med att hitta balansen.. och sen hitta den igen..och igen..och... men det är väl bara att försöka :)

Svar på tråden tränar och tränar men inget händer