ninjan
Skratt.. Nej jag är ingen expert på något sätt.. :D Men eftersom jag är intresserad av träning och kost så har jag snappat upp en del.
Men en sak kan jag säga.. Jag har varit smal hela mitt liv, på gränsen till underviktig. Sedan blev jag djupt deprimerad för några år sedan och mediciner + tröstätande resulterade i en viktuppgång på nästan 30kg. Nu har jag gått ner ca:12kg på 1år, trots att jag får ovanligt lite vardagsmotion då jag inte jobbar, jag tränar alldeles för lite, äter allt men med måtta så klart. Dvs jag har inte uteslutit godis, snabbmat eller kolhydrater(socker) som alla tjatar så evinnerligt om. -Man kan äta allt! Man måste bara lära sig lite mer HUR man kan äta det. (Jag skulle lyckats gå ner mera om jag inte fortf kämpade med tröstätandet. Men jag är ändå stolt över vad jag åstadkommit.)
Sedan måste man vara uppmärksam på sin egen kropp.. Förbränning är nämligen komplicerat och förändras hela tiden. Motion ökar förbränningen men en viktnedgång minskar förbränningen (dvs väger man mindre så förbränner man mindre), för mycket mat ger överskott men för lite mat ger svält och sänkt ämnesomsättning... Så, allt handlar om en balans och denna balans förändras hela tiden...vilket gör det ännu svårare så klart... Hittar man ett vinnande koncept och märker efter ett tag att man nått en platå när det gäller viktminskningen, så vet man att det är dags att ändra kost och motion igen, för då har balansen förändrats och man når inte längre utan förändring.
Men ett tips, låt det inte gå mer än 6h mellan måltiderna. Efter 6h går kroppen in i svält och det vill man under alla omständigheter undvika.