Margaux: Jag har själv en fäbless för trubbiga vinterskor och stövlar - gärna med lite päls som väller ut här och där. Men det beror kanske på att jag har stl 37, alltså rätt små fötter. Fast det kanske du också har? Till din amazonkvinne-längd åtminstone? Min man hade sina gamla bruna docs-kängor igår, han hade dem på sig när vi träffades tillsammans med skitsnygga, tighta jeans och en second hand-skinnjacka. Han såg nästan på pricken likadan ut igår, förutom att jeansen var Nudie istället för lee och skinnjackan och jumpern var nya. Blir ni också extra lyckliga när era män påminner er om de allra första gångerna ni sågs? Minns exakt vad min man hade på sig...
Lapinette, jaaaaa! Å vad ni har haft det härligt. Hur stor är din diamant? Har själv en på typ 0,6ct som jag fick av pappa när jag föddes (och även om jag själv gillar den, tror jag att slipning, färg och kvalitet är medelbra... i bästa fall). Har också ett par ringar med mindre fast bättre stenar, bland annat en smaragd som är jättefin. Men ingen värsting. Jag misstänkte att du haft det bra, så tyst som det varit från dig. Hallå, har de ingen seven eleven där ute i bushen??? Margaux, har fortfarande inte testat gosset grand reserve. Kina är som sagt inte det självklara stället att köpa champagne, det kostar två gånger mer än i Europa, transporterna är tveksamma (läs: bubblor borta) och utbudet comme ci comme ca. Men en dag! Lagrar informationen i huvudet så länge.
Känner mig ändå klart priviligerad, måndag morgon och jag ligger i sängen med macen på magen och tjyvsurfar på grannens trådlösa, har tagit en break i min nynerladdade Gilmore Girls (någon annan än jag som är tokig i denna... världens bästa feelgoodserie?
Kollar för övrigt på brittiska socialrealism-komedin Shameless på DVD, den blir bara bättre och bättre. Någon annan som sett den? Tänk "Grannar" fast i nordbrittisk council home-miljö där den ensamstående pappan super sig medvetslös medan yngsta dottern försörjer familjen genom att sälja smygfilmade hemvideor där grannfrun har sex med en polis i elvisoutfit. Helt sjukt och på något vis väldigt genytligt.
Igår tog vi en lång, skön promenad i solen och kollade en massa gallerier. Ville framför allt spana på en tavla som jag tänkt på sedan jag såg den första gången för ett år sedan. En stor, fotorealistisk olja med en kinesisk tjej som står på ett hustak och gör tai chi i en rätt hård industrimiljö. Den hängde kvar, vackrare än förra gången, men sen fick jag mitt hjärta en smula krossat när tjejen på galleriet förklarade att den tillhör hennes chef och inte är till salu. Fasicken också. Måste dit och prata med honom. Lunchen åt vi på en terrass med utsikt över hela vårt område, sen gick vi hem och gjorde en galette de rois. Eller rättare sagt, mannen gjorde (egen smördeg och pate d'amande!) medan jag hjälpte till. Klockan fyra kom våra gäster, fyra fransmän och en svensk som mannen träffade på en cocktail för ett år sedan. Fast den enda som var i tid, var såklart svensken. Det är lustigt, han har alltså varit VD för sveriges mest kända företag under tjugo år, i USA. och nu är han VD för samma företag i hela Asien. Klart man blir lite... nervös. Men det lägger sig fort när han dyker upp på en gammal knarrande cykel, iförd knallgul cykelhjälm. Extra roligt var när vi insåg att han är lillebror till min gamla lärare på skrivarlinjen, och extra extra roligt när han resolut ringde upp samma lärare och vi pratade en lång stund om ditten och datten (mest lärarens son som jag var ihop med under en kort period och som nu är regissör). Världen är typ... mikroskopisk. Och nu vill han prompt fixa in mig i reklambranchen här, och eftersom han känner typ... alla så är mina lediga morgnar i fara.
Vi konstaterade i alla fall att det var bra att jag gjort lite snittar (crostini med en mix av fårfetaost, rivet apelsinskal och finklippt ruccola i all enkelhet) att serveras till vouvrayvinet. För när galetten åkte fram fick vi alla sockerchock. I synnerhet som man alltid äter tre gånger mer än man vill i syfte att bli den som får den där rackarns bönan (fast vi hade lagt in en cashewnöt istället, för att skona tänderna). Det blev jag som fick den, och tvingades bära pappkronan och skammen ;)
Lapinette, firar ni jour de rois? Finns nog bara i Frankrike. Ja, och så i shanghai. Har sagt det förr... det är coolt att bo i en stad där det kryllar av folk från alla länder, man har den perfekta ursäkten för att fira alla traditioner i världen.
Idag forsätter med lite mer dvd-tittande, gymmet tror jag, hemsidesjobb och så en privatlektion. Ikväll äter jag middag med min fransyska, stående måndags-dinnerdate. Uff, hur ska jag hinna med allt? Är alldeles för busy.
Kram, G