Jag och min sambo träffades på bussen på vägen till jobbet!
Jag hade börjat på nytt jobb och tog varje morgon stadsbussen ut från centralstationen. Efter nån vecka började man känna igen folket som åkte och började ge alla namn i huvudet: "mannen-med-blåa-väskan", "sura-killen", "piercade-tjejen" osv. Plötsligt en dag var där ett nytt ansikte, en kille som snabbt döptes till "snygge-buss-killen". Började spana in honom lite lätt (inte mycket annat att göra på bussen klockan halv åtta på morgonen) och tyckte mest att det var en lite rolig grej. Några veckor gick och snart märkte jag att han nog satt och tittade på mig också, när han trodde att jag inte märkte nåt. Det blev som en lek mellan oss: jag tittade på honom i smyg när han inte såg och när jag tittade bort spanade han in mig. Blev plötsligt väldigt roligt att ta sig till jobbet och alla mina vänner visste snart att "snyggebusskillen" fanns. Efter ytterligare ett par veckor bestämde jag mig för att jag måste göra något, så en fredag när vi råkade sitta snett mitt emot varann tittade jag inte bort när han såg på mig. Höll kvar hans blick tills det blev dags för mig att hoppa av och vi båda skrattade till. Gick sen och tänkte på det hela helgen - vi hade bara tittat på varann men ändå kunde jag inte få honom ur huvudet. På måndagen var tåget sent så jag missade den vanliga bussen, men på tisdag var det dags. Steg på och visst satt han där längst bak. Tog mod till mig och gick och satte mig bredvid honom. Och sen var det tyst. Vi satt och var nervösa och fick inte ur oss ett ord förrän halva resan var över. Kändes superfånigt. Men så tog han fram ett visitkort, skrev "ska vi träffas nån gång?" och gav det till mig. Jag kunde inte annat än skratta, vi började prata och på den vägen är det (även om det nästan krånglade till sig lite av att han varit så nevös att han skrivit fel telefonnummer på visitkortet...). Nu har vi varit ihop i två och ett halvt år och det känns nästan för bra för att vara sant. Håller med någon som skrev tidigare att det känns som en lätt otrolig och ganska romantisk historia som jag aldrig trodde skulle hända mig.
Till saken hör också att det på denna buss satt en liten man i beige jacka som tydligen följde hela vår historia. Han jobbade på samma ställe som min kille (men de kände inte varann) och den dagen vi satt och såg på varann för första gången hade han, när de gått av bussen sagt: "hon sitter och flirtar med dig, dendär tjejen". Sen följde han vår historia med nyfikenhet. Min kille fick ett annat jobb och jag fortsatte plugga så vi slutade åka den bussen ganska snart efter att vi mötts, men i somras sommarjobbade jag på samma ställe, åkte samma buss och tror ni inte jag möter mannen i beiga jackan igen, två år senare! Kändes väldigt roligt att kunna berätta för honom att vi nu bodde ihop - han blev glad och sa att "jo jag såg ju att det var nåt på gång långt innan ni såg nåt själva".
Så, det är vår historia. Ledsen att det blev så långt men när jag väl började kunde jag inte sluta
Om du, "från amelia" fortfarande läser detta och vill höra av dig så kan du maila på strandlunden@gmail.com