• Ostbågen

    Aaarghhh! Treårskris...

    Finns det någon uttalad treårskris i förhållanden så har vi definitivt nått den nu!
    Blir galen, vi bråkar varje kväll och har gjort i snart två veckor. Känns som om det är samma saker vi ältar hela tiden.
    *Han vill ha barn nu, det vill inte jag.
    *Jag gnäller för han aldrig får tummen ur röven att ta tag i saker.
    *Renoveringen av huset.
    *Min överdrivna svarsjuka (jag erkänner!)
    *Vår olika syn på sex. Jag vill jämt, han vill aldrig.
    *Julklappar som ska inhandlas.
    Och en massa mer...
    Ändå kan vi efter bråken pussas, säga att vi älskar varandra och faktiskt mena det men utan att vi egentligen löst ett skit av alla våra dilemman.
    Vi får en sån här period varje höst, jag ser ett mönster.

    Suck, är det så här att ha ett förhållande!? Giv mig styrka Gud

  • Svar på tråden Aaarghhh! Treårskris...
  • Yoni

    Jag vet!!!!

    Aaargh! Vi blir helt otroligt sura och arga på varandra på hösten, bråkar om skit och sen blir vi sams utan att ha löst nåt vi heller!

    Men i fredags satt vi där i köket efter att ha bråkat (på ett väldigt tråkigt och omoget sätt) om vad vi skulle ha till middag (Jag ville ha köttbullar och potatis, och han ville ha samma sak men med en liten förändring: pasta till köttbullarna, så j*a löjligt att ens orka bråka om) och då kom vi på att det faktiskt är just varje höst som det här händer.

    Vi är inte missnöjda med varandra, egentligen, det är bara det att hösten och mörkret gör oss ledsna var för sig. Jag har dessutom alltid ångest över julen och min familj, vilket jag (passande nog) låter gå ut över min sambo.

    Kan det vara Hösten liksom?

    Ett nytt år som man inte vet vad det för med sig? Mörkret? Ångest över Jul/Familj/Nyår? Ett år äldre men ingenstans har man kommit?

    Hoppas att det blir bättre...
    Annars kommer ju alltid våren till slut

  • Ostbågen

    Måste vara höstens fel! Kan den inte bara vara över. Tror att julens stress har ett finger med i spelet också. Skönt att den snart är förbi i alla fall.
    Häromdagen läste jag en tråd här på forumet om en kvinna som ammat sitt barn på en restaurang. Här gick åsikterna om det är rätt eller fel åt olika håll, så även i vårt hem...
    Vi var osams halva kvällen för jag tycker man ska se till alla parter och min gubbe tycker ammning är äckligt.
    Ja jisses, vi ska nog lägga ner att ta upp sådana "stora" frågor så här veckan innan jul

  • Soya

    Haha, känner igen det på så sätt att vi båda blir passiva, apatiska och gör ingenting annat än jobbar*slöar framför TV:n*äter*sover. Orkar inte ens med sex!

    Men som tur är är vi likadana och har förståelse för varandras låga perioder. :D:D:D

    Däremot så var jag riktig ragata pga mörkret tills jag köte en ljusterapilampa och satt framför den en halvtimme varje morgon, då förbättrades mitt humör från lättretlig/stressad/kort stubin till lite mer stabil. Ett tips! :)

  • Yoni

    Soya

    Vad kostar en sån lampa?

    Nä, alltså det är klart, det kan ju vara över, men om det brukar vara så på hösten men det ordnar till sig på våren så kan det ju vara något annat än att man kommit till vägens slut liksom.

  • Soya

    Det finns lampor från ca 1500:- och uppåt...

    Sök på internet efter ljusterapilampa så hittar du massa träffar på butiker som säljer både ute IRL och på internet. :)

  • emmabruden

    Jag känner igen det där.. jag är också fruktansvärt svartsjuk!
    Jag och min pojkvän har vart tillsammans i sex år och vi bråkar fortfarande om samma saker.. men vet du, det handlar nog om att man tar upp det när man är som argast. och att man aldrig riktigt vågar tänka "terapeutiskt".

    men häromdan fick jag honom att gråta när han för första gången förstod mej!

    knepet var (samtalet var min svartsjuka) att vi hade haft en mysig kväll och jag tog upp det när vi båda kände oss trygga, och jag pratade med honom jättelugnt. (Jag hade också bett Gud att han skulle göra mej lugn och att han skulle förstå mej). Detta fick honom att verkligen ta till sej vad jag sagt.. han kände sej jättedum (han är världens finaste, missförstå mej rätt).

    folk säger att när man är svartsjuk så handlar det om att man inte litar på varann, men det är djupare än så! för min del handlade det om att min pappa inte gett mej några friheter att åka till gbg och träffa min pojkvän, och han fick mej att känna mej fruktansvärt instängd. min älskling var en fri man och hängde med sina tjejkompisar (ex) hela dagarna. efter detta får jag en déjà vu varje gång han är med en tjej.

    det är många saker som spelar in i svartsjukan, men det viktiga är att du funderar över vad känslan verkligen grundar sej i. Vad känner du när du är svartsjuk? Vad är det HON har som inte du har? Försök att bli vän med dina rädslor. Face them! Jag träffade min värsta rival efter tre år, och vi blev vänner. Inse att andra tjejer kan inspirera dej och få dej att bli den du vill vara! min svartsjuka har bara förstört, fått mej att inte tycka om mej själv.

    Stå upp för dina känslor men diskutera bara med din man när du är lugn. annars kommer han inte ta in någonting av det du säger. Lycka till chica!

  • Snart_FruL

    Hmm känner inte alls igen det där med 3 års kris. Vi har varit tillsammans i 3 år nu och är lyckligare än någonsin. Min m2b sa för någon vecka sen bara sådär spontant "det känns som vi har det så bra ihop".

    Fast vi brukar inte gräla. Jag tror jag har höjt rösten någon gång, men inte så att jag varit flyförbannad. (Jag har ofta väldigt ont och smärtan tar ner mitt humör och gör mig lite sur). Vi diskuterar mycket istället, pratar om vad vi vill och vad den andre vill och på nåt sätt hittar vi vägar som funkar för båda.

  • anneluttan

    Det finns ju "givna" kriser i förhållanden.
    Man brukar ju tala om 3-års, 7-års och 9-års kriser.
    Har själv aldrig haft någon men känner en del som haft det.
    (vi har varit ihop nu i 10 år.)
    Håll ut!!
    Det ger sig oftast....

    Kram!

Svar på tråden Aaarghhh! Treårskris...