• Sofia08

Hur och vad har ni för budget?

Halloj tjejer!
    Jag undrar hur mycket ni spara varje månad och hur ni har kommit fram till en rimlig budget..?? Vi planerar att gifta oss nästa sommar (aug-08) och jag tycker det är lite svårt att veta vad allt kostar. Vi räknar med att bli ca 70 pers. Dessutom är jag student, så det är lite tajt ekonomiskt...Är rädd att vi inte kommer hinna spara ihop tillräckligt med pengar. Räknar iofs med att få ganska mycket hjälp av mina föräldrar, men ändå..
    Man kan ju inte räkna med att de ska stå för allt. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?
  • Snart_FruL

Vi fick en klumpsumma när jag blev sjukskriven, och kunde lägga undan 30000 kr. Och nu sparar vi 3000 kr i månaden, vilket vi kan göra på grund av att min m2b har en bra lön. Så vi har 84000 kr att gifta oss för, hittills ligger väl budgeten på ca 70000 om man bortser från bröllopsresan. Men det är bara en grovkalkyl där vi hellre tagit i än räknat för lågt. Vi kommer bara bjuda ca 35 personer.

• Sofia08

Nicole 78:

Jag har gjort upp ngn slags ungefärlig budget nu och vi kommer nog landa kring 70000 för 70 personer. Du får gärna maila till mig så jag har lite att jämföra med. Vi kommer också ha 2 rätter+tårta, köpa vin och sprit i tyskland. Vi tänkte dock satsa på DJ istället för band.

Min mailadress är: shernlund@hotmail.com

•  Miss Cee

Vi har en budget på 30.000 cirka.

Vi får 20.000 till festen (det ska täcka allt).

Sen har vi sparat ihop till 10 som ska täcka kläder, ringar, blommor, fotograf och inbjudningar och annat papper.

Sen betalar vi lite med våra "Vardagspengar" också, som när jag köpte en siulverpenna och sidenband till inbjudan och så..

• Fröken Rut

Vi sparar 10.000 i månaden, vår totala budget är 200.000. Den största kostnaden är middagen för 85 personer á ca 1.000 kr st. Då ingår även hyra av slott samt övernattning för alla gäster så det är ett ganska bra pris för att vara Stockholm.

Jag tror att man ska välja ut några saker som känns extra viktiga och lägga sin budget där. Det går att spendera en förmögenhet på allt. Jag styr vår budget med järnhand och har lagt in ganska bra marginaler. Jag försöker att inte förivra mig och köpa saker innan jag har hunnit tänka över det några dagar. Det är alla de där små extra sakerna som gör att man spenderar mer än man egentligen hade velat... hur kul det än är att gå lös i en bröllopsbutik

• mooogn

Fröken Rut: Vad är det för slott ni skall hyra?

• Fröken Rut

Rastaborg slott på Ekerö. Man hyr hela slottet och caterar maten från Oscar & Lasse catering som slottet har avtal med. Gästrummen är jättegulliga och fräscha, man sover 4 st i ett rum och så finns en sovsal på översta våningsplanet om man inte får plats. Vi tog lite kort när vi var där och kikade runt:

ulrikaochmagnus.weddingannouncer.com/cphotos-342366.html

• mooogn

Vilka vackra bilder ni har tagit av kyrkan och slottet! Jag hoppas den 27/10 blir lika vacker i år som förra året.

• Fröken Rut

Tack så mycket! Det hoppas vi också Vi har en sen vigsel eftersom man kan tända massor med stearinljus i kyrkan, så vi tror på en mysig vigsel när solen börjar gå ner... det är tur att det är ganska lång tid kvar så man hinner vänja sig vid tanken på att det är VI som ska stå där framme!

• fru_02/06 07

vi ligger på elva tusen men då betalar vi inte för maten för det ska mamma betala som bröllops present. men det kan ju bli lite dyrare det vet jag inte än

• TomKat

Vi hade från början planerat att bjuda 120 personer och hyra lokal och fixa catering men valde sen att bara bjuda familjen - blir 24 personer plus vi - dock går hela kalastet på ca 70 000 ändå med ringar, svit till oss, mat, kläder och dricka... Allt är så himla dyrt. Trodde först vi skulle komma undan billigare då vi drog ner antalet gäster men icke! Iofs bytte vi festen från vanlig lokal och catering till slott men ändå.. :)

Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?