• Sofia08

Hur och vad har ni för budget?

Halloj tjejer!
    Jag undrar hur mycket ni spara varje månad och hur ni har kommit fram till en rimlig budget..?? Vi planerar att gifta oss nästa sommar (aug-08) och jag tycker det är lite svårt att veta vad allt kostar. Vi räknar med att bli ca 70 pers. Dessutom är jag student, så det är lite tajt ekonomiskt...Är rädd att vi inte kommer hinna spara ihop tillräckligt med pengar. Räknar iofs med att få ganska mycket hjälp av mina föräldrar, men ändå..
    Man kan ju inte räkna med att de ska stå för allt. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?
  • njoy

Vi kommer att vara ca. 40 personer och vår budget ligger på 20000 kronor..Vi vet att vi kommer att få 10000 i bidrag också eftersom sambons syster fick det när hon gifte sig..Vi kommer dock att försöka hålla ner kostnaderna på det som inte är viktigt och göra mycket själva..
    Om vi hade haft en önskan till ett stort, pampigt slottsbröllop så hade vi säkert kunnat knåpa ihop dom pengarna också men det känns inte viktigt för oss

• njoy

Jag måste tillägga att jag är imponerad på dom som lyckas få till bröllop, middag och fest för en jätteliten peng.
    Även om vi räknar med att hyra en hyfsat billig lokal, göra egen mat alt. catering samt egen importerad dryck så kommer bara mat och dryck hamna på 10000 kronor + att kläder, ringar, hår osv. går på 10000...Och sen tillkommer ju en del annat också och då räknar vi ändå med att hyra klänning och köpa billiga ringar..

• JessicaZ

tack för de uppmuntrande orden cinderella! behövde det.

• Fru Cinderella

JessicaZ

Ingen fara.. vet att tonen ang billiga vs dyra bröllop på BT kan bli lite barsk emellanåt.. själv tycker jag bara det är viktigt att man gör saker utifrån positionen man själv har.. ;)

• Sofia08

Jag tycker att det är helt ok att ha ett dyrt bröllop om man känner att man har råd, eller , vill ta sig råd med det.
    Det jag tycker är mest imponerande är de som klarar av billiga bröllop. Jag satt och räknade lite löst igår och har redan kommit över 50000, och då är inte fotograf, hår och smink medränknat, som ändå är stora kostnader....Vad lätt det drar iväg..
    JessicaZ: ha ingen ångest! Vill och kan ni ha det så dyrt så varför inte? Har du ångest kan ni lika gärna dra utomlands

• njoy

Håller helt med ovanstående: Har man råd, vill prioritera bröllop framför annat och känner att man vill ha ett jättedyrt bröllop så varför inte...Go for it säger jag bara..
    Själv är jag tyvärr för snål och tänker hela tiden att tänk vad vi kan få för dom pengarna istället..he he

• Switzerland

I think that a persons wedding is not something that one should save money on ! there are lots of other things. What is more special than you wedding day? I say spend till your hearts content!!!

• mooogn

Vi satsar på att fr.o.m nästa löning föra över 2.000:- varje månad till sparkontot. Sedan sparar vi sedlar i kuvert här hemma *s*

Att tömma plånboken är f.ö ett bra tips om man -som vi- har jättesvårt att spara pengar Vi har en burk där vi sparar mynt till semesterkassan.

• Lilla Li

Vi gifter oss 11/8 i år, förlovade oss samma datum förra året och har alltså ett år totalt på oss att spara och planera.

Vi har skrivit upp allt vi behöver betala för som har med bröllopet att göra och även skrivit en ungefärlig summa där vi tagit i i överkant. Då fick vi fram summan 65 000 kr. Allt eftersom vi köper sakerna på listan fyller vi i den faktiska kostnaden och slutsumman kan då ändras något, men det handlar bara om någon hundralapp upp eller ner.

Våra föräldrar bidrar med 20 000 kr vardera, alltså 40 000 kr totalt.

På förlovningskalaset hos svärföräldrarna fick vi totalt 5300 kr av hans syskon och släkt. Vilket betyder att vi själva har ca 20 000 kr att spara ihop.

Vi lägger alla pengar i ett kuvert. Vi har ingen direkt plan för hur mycket vi sparar varje månad, men försöker lägga undan i alla fall 2-3000 varje månad. Än så länge har vi 7000 kr i kuvertet.

Jag lade undan 3000 kr i ett annat syfte denna månaden, men de pengarna verkar jag inte behöva så de hamnar nog i bröllopspotten också.

Bara 10 000 kr kvar att spara alltså. Vi kommer nog fortsätta lägga pengar i det där kuvertet även efter vi nåt slutsumman. Bra att ha en buffert, eller så använder vi dem till smekmånaden.

:)

• Lilla Li

Vi räknar förresten med att bli 70 pers eftersom det är så många vi bjuder, men antagligen blir det 55-60 så då kommer ju slutsumman minska en aning pga det också.

Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?