• Sofia08

Hur och vad har ni för budget?

Halloj tjejer!
    Jag undrar hur mycket ni spara varje månad och hur ni har kommit fram till en rimlig budget..?? Vi planerar att gifta oss nästa sommar (aug-08) och jag tycker det är lite svårt att veta vad allt kostar. Vi räknar med att bli ca 70 pers. Dessutom är jag student, så det är lite tajt ekonomiskt...Är rädd att vi inte kommer hinna spara ihop tillräckligt med pengar. Räknar iofs med att få ganska mycket hjälp av mina föräldrar, men ändå..
    Man kan ju inte räkna med att de ska stå för allt. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?
  • Pumpkin

Just det, kan säga att vi har en budget på ca 60-65000kr just nu och gifter oss nästa år. När är inte riktigt bestämt och vi har inte börjat spara än eftersom vi bara haft en lön att leva på. Men nästa månad så! Vi räknar inte med att få några pengar från våra föräldrar, men troligtvis kommer vi få nått bidrag iaf. Det kommer isf gå till bröllopsresa och/eller fotograf (heldag, annars blir det nog bara vanlig fotosession).

• brud070707

Längtar...

Jag kom från Tyskland i fredags och kan säga att 99% av spritvaror är billigare än här i Sverige. Det var jättebilligt i de affärerna där jag handlade
    För 86 euro fick jag köpa 17 flaskor stark sprit. Priserna är rena himmelrike i jämförelse med våra på systembolaget.

• viktualia

Vår bröllop gick runt på 60 tusen. Vi betalade ALLT själva = skönt att slippa nåns inblandning. Vi hade 70 gäster, trerättersmiddag och ett ordentligt kalas.

Sprit från Tyskland hade inte lönat sig. Vi köpte vin och öl på Systemet för 4500 kr och kunde lämna tillbaka överflödet. För oss som bor på ungefär samma breddgrad som Sthlm är det alldeles för långt till Tyskland för att resan dit och hem ska täckas av det man sparar!!

• Pumpkin

viktualia
    Jag tänkte just precis samma sak! För att det ska löna sig bör man ju bo i södra Sverige, annars äter ju bensinen upp mellanskillnaden.

• Balinda

Viktulia

Vill bara säga att vi har räknat på det där med Tyskland och vi tjänar nästan 10000 på att åka dit och handla. Vi bor iUppsala.vi ska ha 84 gäster på bröllopet och bara vinet på systemt i Sveroge kostar detsamma som all vin öl och sprit ink resan Man tjänar jättemycket...

• viktualia

Mysko!

Som sagt köpte vi vin och öl på Systemet för 4500 kr och jag har mycket svårt att tro att besparing på den summan skulle rymma en Tysklandsresa!!

Men så hade vi som sträng utgångspunkt att vi skulle ha god dryck till maten - inte snålt men inte mer än så. Jättedryckeskalas kan man ha nån annan gång.

Av 70 gäster var det kanske 45 som drack alkohol och hälften av dem drack väldigt lite - ett ganska vanligt fenomen på bröllop tycker jag! Själv brukar jag inte spotta i glaset, men på bröllop (särskilt mitt eget) ville jag verkligen minnas varje stund och drack rätt lite.

Men det här var bara mina synpunkter och vår lösning anpassade till den dryckeskultur som finns i just mitt sammanhang! Hoppas att ni andra också finner en balans mellan budget och utgifter!

• Balinda

ni skulle säkert spara lite pengar på det men det är inte så mycket om man inte ska ha en stor fest med massor med sprit. för vår del är det en viktig del av bröllopet att det finns mycket av allting så får var och en bestämma hur mycket man vill dricka. Vi var nere förra året till min syster bröllop. En bra flaska vin får du får 15 :- en platta öl för 40 krornr. en liter vodka eller rom för 30-70 kronor. Ja ni kan ju själva räkna ut.. så för er som ska ha ett stort bröllop och bjuda på all alkohol, tveka inte åk till Tyskaland.

kram

• Soleil

Vi har inte haft något direkt organiserat sparande, har dock sparat det som blivit över varje månad innan nästa lön/studiebidrag kommit. Vi har en budget på ca 40 000 (exkl. bröllopsresa) och blir ungefär 60 gäster. Vi ska ha buffé, tårta och fri bar, har köpt all alkohol utom bubbel i Tyskland, då vi bor på sydligare breddgrader. Testdrack några viner från Systemet först som fanns på Calles/Bordershop, så att vi inte skulle råka köpa något äckligt vin.

• Lainan

Vi bor ju i Skåne, så själva resan blir inte så dyr då bussbolaget i kommunen har resor dit...

Vi brukar åka till Tyskland på våren och inhandla diverse drycker så att det räcker hela sommaren med alla dess fester och festivaler. Så vi inhandlar helt enkelt bröllopsdrycken där när vi ändå har "vägarna förbi". *ler*

Iofs ska vi nog överväga att köpa rödvinet i Sverige eftersom det kan skilja sig en del i smaken.

• nicole78

Vi kommer hamn på 60-70.ooo kr för 80 pers i bygdegård med 2-rätter o tårta, vin/sprit/öl. Då är ett band för 10.000 inkluderat och fotograf för 5.000. Jag mejlar gärna mitt exeldoc m budgeten om du vill!

Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?