• gullefot

lån

hej
    vi har dåligt ställt pga jag är mammaledig och bara han jobbar så vi har tänkt vi ska låna lite penagr till vårt bröllop för vi anser man gör bara detta en gång i livet förhoppningsvis ,sen kommer våra resp föräldrar betala en del av det med ,men vi försöker hålla ner vår budget. det kommer bli ett ganska enkelt bröllopp,men ändå ganska mycket folk. Är det nån mer som har eller ska ta lån till sitt bröllop??

• Svar på tråden lån
  • novali

Nej! Vi ska inte låna. men vi har å andra sidan haft tillfälle att spara mycket till årt bröllop så vi kan ha det som vi vill ändå!

Det är upp till var och än tycker jag, bara man har möjlighet att klara ut det när det är dags att betalas. Men du har rätt att det är en dag i sitt liv (för hoppningsvis) och då vill man ju kunna unna sig lite.

Lycka till!

• Fru Cinderella

Vi kommer låna den absurda summan 4000kr för vi inte hinner spara ihop till det ;)

Men klart att man ska låna om man vill det. Tänk över beslutet noga bara o låna inte mer än nödvändigt..

• Lainan

Jag var på banken igår och talade med min bankman, samt öppnade ett nytt konto. Min mamma var med och förde över pengar som hon och pappa skall bidra med till vårt bröllop. Mina och min blivandes föräldrar är snälla och sponsrar i princip allting.

Hursomhelst, min bankman sa då att nuförtiden är det många som står för hela kalaset själva och att det inte är alls ovanligt att det kommer ner folk och lånar pengar till sitt bröllop. Känner man att man har råd att ha ett extra lån så tycker jag att man ska ta det - det är ju en dag man ska minnas hela livet.

Lycka till!

• Ellte

Jag resonerar lite såhär... Har ni råd att betala av på ett lån så har ni också råd att spara. Varför inte spara tills ni har de pengar ni behöver?

• Skalaren

Vi tog inte lån vid vårt bröllop och jag skulle nog personligen vara tveksam till att göra det. Mest för att jag hatar att betala räkningar. Vi hade dock turen att ha en skaplig buffert på banken och föräldrar som bidrog ekonomiskt, vilket alla inte har.

Om man vill tycker jag självklart att man kan ta ett lån för att finansiera sitt bröllop. Förhoppningsvis blir det en mycket viktig dag i ens liv och man tycker att det var värt de pengar man la ut (gäller ju även om man inte lånar).

Däremot tror jag att man ska vara lite restriktiv med hur mycket man lånar i förhållande till sin betalningsförmåga. Inte så kul att kanske ha ett större lån som gör ett avbräck i ekonomin en längra tid framåt, så att minnet av bröllopet får en sur eftersmak pga. det. Generellt är det väl alltid lite tråkigt att betala i efterskott för något man redan konsumerat på ett eller annat sätt.

• Pumpalot

Vi kommer att låna 15.000kr. Resten har vi sparat, och fått i bidrag från mina föräldrar. Det känns OK för oss att låna lite - det är en dag vi ska minnas hela livet, och förhoppningsvis vårt ända bröllop. Så att betala tillbaka 700kr i två år känns OK!

• MhjärtaJ

Det är självklart upp till var och en om man vill ta ett banklån för att betala sitt bröllop.
    För mig dock är det alternativet helt uteslutet. Jag skulle hellre vänta med att gifta mig. Känner lite så att Köp inte det du inte har råd att betala.
    Men som sagt, folk tar ju lån för allt möjligt, så egentligen, varför inte till ett bröllop...?

• Bröllopstokiig

vi ska gifta oss i september och vi kommer ta 50.000kr i lån. vi har betalat vår bil kontant i stället för att ta lån, så nu tänker vi låna på lägeneten för att få det bröllopet vi vill. om man inte ska snåla fullständigt så sklijer det inte så mycket mellan budgetalternativet och det vi verkligen vill ha.

• Hemlig brud 07

Är det så kul att betala av sitt bröllop? Jag gillar inte tanken på avbetalning alls. Personligen vill jag spara till det jag tänker lägga ut pengar på och sedan köpa det (undantag - bostad/bil). Men om ni ser över er ekonomi i framtiden och kommer fram till att ni verkligen vill detta (titta på hur mycket och hur länge ni kommer att betala på bröllopet) så visst kör på det.

• vinterbrud82

min princip är att ALDRIG låna till något vi kan spara till. Hur kul är det att betala av på en fest? (även en bröllopsfest) den kommer ju aldrig att stiga i värde som t.ex en lägenhet kan.
    Jag skulle råda att spara, även om det tar tid.

Svar på tråden lån