• gullefot

lån

hej
    vi har dåligt ställt pga jag är mammaledig och bara han jobbar så vi har tänkt vi ska låna lite penagr till vårt bröllop för vi anser man gör bara detta en gång i livet förhoppningsvis ,sen kommer våra resp föräldrar betala en del av det med ,men vi försöker hålla ner vår budget. det kommer bli ett ganska enkelt bröllopp,men ändå ganska mycket folk. Är det nån mer som har eller ska ta lån till sitt bröllop??

• Svar på tråden lån
  • Fru Cinderella

Ang. lån. En dum fråga kanske. Men har inet så mycket koll på sånt där. Finns det någon möjlighet att ta ett litet lån på ex. 5000kr utan att ha fast jobb? Eller är det helt kört?

• jocelyn

Det finns telefonlån eller lån hos vissa kreditinstanser där man inte behöver uppfylla alla "kraven", dock får man räkna med en ränta som heter duga. 34% i effektiv ränta blir ju lite tråkigt att betala tillbaka...

Sen måste jag säga att jag inte förstår hur du menar twentyfirstofapril när du skriver att det är lättare att betala en räkning än att spara ihop summan. Vad betalar du räkningen med liksom?
    *bara undrar*

• twentyfirstofapril

Jo, det jag menar det är att när jag o min sambo sparar till något, så är det så lätt hänt att vi tar av de pengarna i förväg, men har vi tex tagit ett lån på avbetalning, låt säg 700:-/mån i 2 år, då lägger jag ju in den i vår budget och då finns den med som en vanlig räkning. Svårt att förklara hur jag menar. Vi har ju alltid pengar till räkningar iom jag utgår från en budget, men sparade pengar kan vi lätt spendera om vi tex vill göra nåt kul.

• Lena+Mattias=sant

twentyfirstofapril: varför inte då ha ett sparande som ni inte kan ta av? Ett långtidssparande

• twentyfirstofapril

Jo, men det har vi ju haft. Men som jag skrev innan i tråden så är det inte så mycket som fattas, och visst, vi hade kunnat spara ihop detta på den tiden det är kvar, men då skulle det ju vara alla pengar vi kan spara under den tiden. Vi har hellre en lite större buffert till våra andra utgifter isf och lägger in detta lilla lånet som en ordinarie utgift i budgeten. Jag kan verkoigen inte förklara detta bra genom att skriva, lättare muntligt.

• Pumpalot

_Cinderella_ man brukar kunna få lån via t.ex. GE money bank och liknande företag. Tror dock det är ganska kört hos de vanliga bankerna.

• Fru Cinderella

Pumpalot

jo tänkte det med, alternativet är att låna av någon förälder, fast det vill vi verkligen inte.. nu är väl inte 5000 så värst mycket pengar, men det är mest principen som spelar roll.

• Bea7979

Personligen så gillar jag inte alls tanken på varken krediter eller lån..sk. upplevelselån. Bröllopet betalar vi själva med sparade pengar och det blir ett bröllop därefter helt enkelt. Vi har aldrig levt över våra tillgångar genom att köpa saker på kredit, utan prylarna vi har är betalda kontant.Då menar jag förstås inte bilen. Men det är så lätt att lockas med av att ta saker på kredit, tex. en ny mobil, tvättmaskin, kamera..you name it. Pengarna ska tillbaks en dag också, och då är den där räntan också pålagd. Nej, tänk efter en gång extra innan ni bestämmer er för att låna. Har ni inte pengar, skjut hellre upp bröllopet ett år tills ni har kunnat spara ihop till det, ni kommer vara så nöjda efteråt när ni vet att det är NI som har jobbat för dessa pengar och där finns inte en enda skuld. Lycka till:)

• jocelyn

Jag skulle hellre låna av kompisar eller släktingarna än ett utsugare-företag som tjänar grova pengar på en... Faktiskt. Och sedan efter det fixa ett sparande som gjorde det möjligt med lite utsvävningar ibland....kanske en middag på 1-årsdagen? :)

• Firestarter

Om du måste låna tycker jag du ska undvika telefon lån mm. Om du är medlem i ett fack kan du ju alltid ta ett medlemslån. De har ganska förmånliga räntor och du behöver ej ha nån säkerhet. Banker brukar vara ganska generösa med små lån. Eftersom du är mammaledig har du ju antagligen ett jobb och då brukar det vara få problem... Det blir ju ännu bättre ränta på det. Du kan ju höja amoteringen när du går tillbaka till jobbet och bli av med lånet ännu snabbare! :)

• MissJay

Jag har inte läst hela tråden men jag skulle aldrig ta lån för en dag. Hellre vänta tills man har pengarna eller helt enkelt anpassa sitt bröllop efter de resurser man har.

• Soleil

Vi ska inte låna till vårt bröllop, då vi har pengarna själva. Tycker inte det känns så kul med lån överhuvudtaget, särskilt inte till något som "försvinner" och som någon annan diskuterade, inte har ett värde i sig.

• Sandymon

Vi har/ska spara det mesta, men har ändå tänkt ta ett lån (ca 20.000) för att köpa en bil så eventuellt lånar vi lite till bröllopet också när vi ändå ska låna.

Svar på tråden lån