Inlägg från: Jenny_Åland |Visa alla inlägg
  • Jenny_Åland

2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare

Norrsken: ja.. men att det kommer gradvis är ju alltid nåt :)

• Jenny_Åland

Norrsken:

Fördelar med buffen är att det inte krävs så mycket personal plus att man kan ha ett bredare utbud av mat för alla smaker.

Nackdelar är att det kan bildas köer

Fördelar med bordsservering är att man får maten till bordet men då får alla äta samma sak. det blir mindre valfrihet och är man ett stort sällskap krävs det mer personal.

Vi har inte så många gäster ca 60-70 st. Då borde vi kunna klara oss med 4 servitörer (varav en blir bartender efter tårtan) Vi ska troligtvis ha en dessertbuffe med lite olika alternativ som tårta (fast vi kör bakelser), färsk frukt och lite annat. En servitör kan gå hem efter att det har ätits tårta och så kan 2 servitörer plocka glas och fixa disken under kvällen.

• Jenny_Åland

Ska man ha 100 gäster eller mer får man tänka på ett annat sätt. För 100 gäster kräver mer personal om det är bordsservering och om det är buffé blir det längre köer.

• Jenny_Åland

Norrsken: Du har rätt i att det är vad man bjuder på som påverkar vilken "klass" det är på bröllopet inte om det är bordsservering eller buffe. Med en buffé ger man folk större valfrihet. Alla har ju olika smak.. Kanske vi ska ha buffé också.. efterrättsbuffé har jag fastnat för. Jag vet att många människor kanske tycker att det är för mastigt med tårta plus att det finns allergier hit och dit så efterrättsbuffén ger större valfrihet. Om man ska ha buffé kan det vara bra att ha lite drycker på borden eller ha ett skilt bord där man kan hämta dricka för att slippa att alla köar till samma ställe oavsett om de ska ha mat eller dryck. Att toastmastern meddelar matordningen är en bra idé eller att ha så att man kan ta mat från flera håll.

• Jenny_Åland

Coornet: Jag utbildar mig till barnskötare just nu. Har funderat senare på att utbilda mig vidare till förskollärare men jag ska testa barnskötaryrket först ett tag sen får jag se.

• Jenny_Åland

Jag pluggar ju på distans och då har man möjligheten att kunna jobba samtidigt. Ev. ska det komma en förskollärarutbilding på distans senare till skolan där jag går. Det skulle vara helt perfekt att kunna fortsätta jobba och vidareutbilda sig samtidigt

• Jenny_Åland

Idag har jag gjort en seriös planering för tiden fram till bröllopet. Budget och inköpslistor har jag också skrivit :)

Just nu funderar jag på vilka låtar som solisten ska sjunga i kyrkan. Vill gärna att de ska vara på svenska och handla om kärlek. Nån som har några bra tips. En låt som jag älskar just nu är Sonja Aldéns "för att du finns".

• Jenny_Åland

ja den är så bra:

• Jenny_Åland

Den är också bra. En annan låt jag gillar är All you need is love fast den får mig att tänka på bröllopet i Love actually ;)

• Jenny_Åland

Vad ska man ha som ingångsmusik då? Jag tycker att det är lite trist med den vanliga orgeln som spelar något klassiskt. Det skulle vara trevligare med en sång vi båda tycker om.

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare