• Naura

2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare

Ja det hoppas jag oxå! :)

Nu måste jag nog gå o duscha...sen väcka Juha, ut med hundar, o till skolan o plugga...är helt värdelös på att plugga här hemma, sitter i 5min sen vill jag gå o göra nåt annat. Måste åka till skolan o sitta i bibblan för att orka koncentrera mig längre stunder i taget. Ha en bra dag allihopa!

• Naura

Nu är jag hemma igen! Men jag har inte pluggat nåt...varit på lektion, varit till stan o ätit lunch, varit ute med hundarna i nästan en timme...och NU kanske jag måste gå o läsa i några timmar innan Juha ska hämtas från jobbet kl. 19.

Vi har oxå kring 30' på vårat konto...Och när båda har sommarjobb i sommar, och sen ett flitigt och aktivt sparande under höst och vår, så kommer vi nog att hamna kring 50'. Sen hoppas vi på bidrag i present, och ifall någon släkting vill hjälpa till med själva arrangemanget så gör ju det oxå att det blir mkt lättre.

Vi skulle nog vilja åka direkt efter bröllopet, bara nån dag efter, men tror inte vi kommer ha råd. Så det blir nån weekend, och sen en längre resa lite senare tror jag. Vet inte vars vi vill åka riktit, nån paradisö vars man ändå kan hitta på o göra olika grejjer, eller sen nån genomresa i nåt land...är svag för frankrike, men det underlättar ju om man skulle lära sig franska oxå först... :)

• Naura

Här skrivs det massor av sidor om allt möjligt!! :) Man har inte tid att vara borta härifrån märker jag!

Norrsken: Hoppas det löser sig med facket o jobbet för dig!

Har några frågor till er ang. svarskorten som skickas med inbjudan. Kan man be folk samtidigt när dom kryssar i om dom ska komma, kryssa i nån ruta för om de vill dricka öl eller vin till maten? Och hur många som ska dricka vin eller öl om man tex bjuder en hel familj där alla är myndiga. Så man vet hur mkt alkohol o alkoholfritt man ska köpa....och hur ska man skriva det på ett snyggt sätt?

• Naura

Brud Nästa år: Vi har samma datum! :) Vi ska oxå gifta oss 28 Juni 2008. Tycker det är ett snyggt datum när man skriver det sådär. 080628 är inte riktigt lika fint, men det funkar det oxå. ;)

Vi har inte bokat nånting...mest för att vi inte bestämt nånting ännu. Ska under påsk upp till mamma där vi ska gifta oss, ska åka runt o kolla kyrkor o festlokaler o sen efter det höra hur långt i förväg man kan boka. Tror inte nån i lilla Haparanda har ens kalendrar färdigt för 2008 ännu. :)

• Naura

Själv har jag spenderat kvällen med att laga mat, dricka vin, ätit päron, jordgubbar och vattenmelon, tittat på så ska det låta, lite annan tv och gjort inbjudningskort. :) Har klippt o skurit lite olika modeller, nu är jag åter vid datorn o ska skriva ihop en text och testa skriva ut o se hur det blir på korten...blir nog lite pillrande innan man vet var texten ska ligga för att bli snyggast o sånt.

• Naura

Halloj brudar!!

Hoppas helgen har varit bra, har inte varit in här så mkt. Hoppas även det gick bra för alla på högskoleprovet o tentor ni som skrev, själv har jag tenta på onsdag som jag hoppas mkt på. Efter den åker vi på påsklov upp till haparanda!

Har försökt göra inbjudningskort och vigselprogram i helgen. Bara prototyper, olika varianter osv. Är väl inte sådär jätte nöjd med nån utav dom, men det tar väl sig med tiden. Man får fler ideer osv. Ska ta med alla till mamma så hon o syrran får se o säga vad dom tycker oxå.

Annars händer väl inte så mkt...har gått ner 0.6kg sen förra måndagen, och äntligen tordes jag prova mina "smal jeans". Dom som varit försmå i evigheter och som jag bara väntat på att få använda igen...och tänkasig, idag så gick dom på mig! Lite trånga ännu, men ändå fullt användningsbara. Härlig känsla! Har nu gått ner 5kg totalt (el 4.7) iår, och har väl ungefär lika mkt kvar. Sen är jag nöjd! Bara o kämpa på!

• Naura

Tack så mkt allihopa! :) Känns bra att vara halvvägs med vikten. 72kg till 169cm. Ska gå ner ca. 5 till så jag hamnar på 67 nånting. Kommer inte ihåg när jag vägt så lite sist, kanske när jag o Juha blev tillsammans för 7år sen o jag var 16år. Efter det har det nog bara gått uppåt sakta men säkert. Men siktar på 67 o sen ser jag hur det känns. Nu har mina E-kupor börjat krympa lite, känns som att vissa bh:ar är lite rymligare. Vilket jag tycker är skönt! Klarar mig gott med D eller C. Så man kan köpa underkläder som inte kostar skjortan (eller är jätte fula!).

Måste försöka hålla mina promenader när vi åker upp på påsklov så man inte bara äter o äter o äter. Lite motion får man väl lägga in emellanåt.

Nu är maten klar! Kikar säkert förbi senare igen! :)

• Naura

vårbrud2008: Jag har oxå lite problem med min bukett...ändrar mig varje dag känns det som. Ville ha nånting vitt, men nu vet jag inet längre...kanske rosa, kanske lila, kanske vinröda rosor, inte rosor nånting roligare, osv...så håller jag på. Har fastnat lite för lila/lavendel som färgtema, o såg en dukning med lila syreéner (tror jag) o det var så vackert. Nu kan man ju inte ha syreener i brudbuketten, men jag hittar inte så mkt fina ljuslila blommor...

Ina: Det låter som en bra idé tycker jag! Då blir ni gifta, och så får ni ha stora bröllopsfesten och en ceremoni till det ändå. :)

Appropå lärare, jag började läsa till lärare i två år innan ajg bytte till civilekonom. Siffror är mer min grejj. Men har en pappa o en äldre syster som är lärare, och en yngre syster som håller på att bli. Så jag är det svarta fåret lite grann... :)

• Naura

Ina: Vill du ha annorlunda-moderna eller mera annorlunda-gammeldags? Min syster väntar sitt första nu o har oxå problem med namn. De är nog mer ute efter lite äldre namn, men hon oroar sig så mkt för vilka smeknamn som barnet kan få. :) Hon pratade om Alfred för ett tag sen, men var rädd för att barnet ska kallas för Affe, så det blev nerröstat. :)

• Naura

Vad tycker ni om den här låten o texten? Funderar att ha den som en av solosångerna på bröllopet...har bara hört den ett par gånger men gillade den ändå. Men när man läser texten noga så känns det inte lika självklart.

Melanie C - "The Moment You Believe"
    Album: "This Time" (2007)
    Time to face what you were hiding from
    Don't have to do this on your own
    Together we are strong
    We don't need anyone
    No matter what they say
    The time has come

I'm ready now to start a new beginning
    With all our hopes and all our dreams
    And I know the stars will shine
    for you and for me
    from the moment you believe

I know they think that I'm no good for you
    But we both know that they're wrong
    Together we can fight
    Show everyone we're right
    I don't care what they say
    Our time has come

And I know the stars will shine
    for you and for me

When you believe
    there's nothing you can't overcome
    When you believe
    the end is brighter than the sun
    I believe
    When you believe
    there's nothing you can overcome
    I believe
    And I, I know the stars will shine
    for you and for me
    From the moment you believe

• Naura

Norrsken: Näe jag gillar inte heller Melanie C, hörde den bara på radion. :) Jag gillar refrängen, "I'm ready now to start a new beginning, With all our hopes and all our dreams. And I know the stars will shine for you and for me ". Men verserna känns lite mörka eller vad man ska säga...

Förresten, hur länge blommar syréner på försommaren? De blommar väl ut ganska tidigt?

• Naura

Den enda låten som är helt klar är Shirley Clamps låt "Du är allt". Och så vill jag ha in Martin Stenmarcks låt "That's when I love You". Men den är lite för fartig för kyrkan tror jag, så det får bli på festen.

• Naura

Ja jag kom på det nu när jag började tänka på blommorna, att syréner har nog blommat färdigt tills den 28 Juni... Har ni tips på andra blommor i samma fina lila färg??

• Naura

Lucy: Vad var det för ringar du hade valt? Kanske har visat men jag minns inte... Jag har en 4mm förlovningsring och vill nog inte ha en vigselring som är mer än 3-4mm så det inte blir för tjockt...men har inte provat nånting än.

• Naura

Godmorgon! Jisses, är jag först här idag!!?? :)

Sitter o försöker vakna till liv inför tentan jag ska skriva kl. 9....håll alla tummar för mig. Och ha en riktigt GLAD PÅSK allesammans om jag inte tittar in här senare under veckan!!

• Naura

Hej Hej brudar!! Nu är jag åter här igen! Har varit bortrest på påsklov, försökt kika in här men har inte haft tid att läsa allt ni skrivit. Är så många sidor så jag hinner inte ikapp! :)

Hoppas påsken varit bra för allihopa, jag har haft det jätte skönt, gått upp lite drygt 1kg (tillfälligt) men annars så kan jag inte klaga. Härligt att komma till ett soligt Umeå utan snö kvar. Men då snöar det ju såklart idag...typiskt.... :( Hemma har vi kört skoter o sånt för det var så mkt snö kvar.

Nu måste jag sätta mig o läsa, har ett seminarie i eftermiddag, o måste läsa några kapitel i en bok så jag vet vad vi ska prata om. :) Hörs senare!! Kram kram

• Naura

Justja Norrsken, STORT GRATTIS till eran flytt!! Härligt att det blir av nu när du längtat så mkt. :)

• Naura

Hello brudar!! Nu behöver jag råd från er.

Jag kommer från Haparanda, gränsstad till finska Tornio, o har alltid åkt över gränsen flera gånger om dagen, om man så ska köpa glass eller mjölk, eller om man ska o storshoppa. Har haft häst, o den var uppstallad på finska sidan ett tag osv. Min poäng är att allt är väldigt fritt. Känns inte som att det är nån skillnad mellan städerna. Och nu funderar vi på att gifta oss i en jätte vacker kyrka på finska sidan om gränsen...bara några km från mammas hus. Den var den vackraste kyrkan vi hittade när vi åkte runt o tittade nu under påsk.

Är det nån som vet om hur det skulle fungera?? Vi är ju båda svenska medborgare. Kan man boka en kyrka utomlands? Kan man frakta en präst över gränsen? Vi kan ju finska men det är inte ett alternativ. Vigseln måste vara på svenska, o jag har redan bestämt vem jag vill ha...

Vi hittade ju dock en mysig o söt kyrka i Haparanda oxå, 1.5mil utanför, men den var inte alls lika slående som den finska. Och den finska ligger precis vid älven, super vacker utsikt o man ser den från svenska sidan...enda nackdelen med den finska var en stor jesustavla föreställande jesus på korset precis vid altaret, o jag har lite svårt för just korsfästningsbilderna...

Vad skulle ni gjort? Tagit den svenska jätte söta kyrkan, o slippa allt tjorv, eller ta den finska jätte vackra kyrkan men ordna med massa krångel för att få ordning på allt??

• Naura

Jaa, vi får se hur vi gör. Ska först o främst kolla med församlingshemmet i Haparanda o fråga hur det är med att få en svensk präst på finska sidan. Om det går att lösa, så kan vi fundera på det...om det inte går att få en svensk präst, får man väl kanske oxå kolla om någon präst på finska sidan talar svenska, och hurpass bra svenska osv...går det att lösa med den finska kyrkan så tar vi nog den, men går det inte så går det inte. Då har vi ju en fin kyrka i sverige oxå som vi kan vara i.

• Naura

Jag kan skriva in vårat datum: Camilla & Juha 28 Juni 2008, Haparanda! :)

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare