Hello brudar!! Nu behöver jag råd från er.
Jag kommer från Haparanda, gränsstad till finska Tornio, o har alltid åkt över gränsen flera gånger om dagen, om man så ska köpa glass eller mjölk, eller om man ska o storshoppa. Har haft häst, o den var uppstallad på finska sidan ett tag osv. Min poäng är att allt är väldigt fritt. Känns inte som att det är nån skillnad mellan städerna. Och nu funderar vi på att gifta oss i en jätte vacker kyrka på finska sidan om gränsen...bara några km från mammas hus. Den var den vackraste kyrkan vi hittade när vi åkte runt o tittade nu under påsk.
Är det nån som vet om hur det skulle fungera?? Vi är ju båda svenska medborgare. Kan man boka en kyrka utomlands? Kan man frakta en präst över gränsen? Vi kan ju finska men det är inte ett alternativ. Vigseln måste vara på svenska, o jag har redan bestämt vem jag vill ha...
Vi hittade ju dock en mysig o söt kyrka i Haparanda oxå, 1.5mil utanför, men den var inte alls lika slående som den finska. Och den finska ligger precis vid älven, super vacker utsikt o man ser den från svenska sidan...enda nackdelen med den finska var en stor jesustavla föreställande jesus på korset precis vid altaret, o jag har lite svårt för just korsfästningsbilderna...
Vad skulle ni gjort? Tagit den svenska jätte söta kyrkan, o slippa allt tjorv, eller ta den finska jätte vackra kyrkan men ordna med massa krångel för att få ordning på allt??