Lucy_ :
såg att du skrev nått om arbetsförhållandena i kina...
med tanke på att typ nästan alla klänningar sys upp i kina så kommer man inte riktigt undan det att dom kanske inte har så bra arbetsförhållanden. dessutom, man äter ju kött som antagligen inte har haft det så jättebra innan det hamnade på tallriken, grönsaker skeppas världen runt och bidrar till växthuseffekten plus att det inte alltid är ekologiskt och organiskt odlat, leksaker, elektronik och allt sånt tillverkas också i kina, när man åker på semester och åker flygplan så bidrar man till växthuseffekten, bilar släpper ut massa skit och likaså när man föder barn (lustgas)
deras arbetsförhållanden där i kina kanske inte är dom bästa och dom tjänar väl inte multum direkt, men antagligen så att dom flesta klarar sig iallafall. vi tjänar mycket mer här och här kostar allting också mycket mer. om vi säger att dom tjänar ca 800 kr per månad där så kostar en öl ute ett par kronor, en restaurangmiddag kostar en femma osv..
jag tänkte lite på det här att jag inte ville bidra till att några stackare ska sitta och sy min klänning under usla förhållanden men sen kom jag på allt annat dåligt jag också bidrar till.
bättre då att köpa sig en billig klänning, spara flera tusenlappar och skänka en slant till välgörenhet.
dessutom, köper man en klänning här i sverige som antagligen också är uppsydd i kina så tjänar inte fabriken därborta mer ändå. det är alla mellanhänder som ska ha sitt och därför blir priset dyrare.