Inlägg från: Jenny_Åland |Visa alla inlägg
  • Jenny_Åland

2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare

Jo jag känner mig lite betalningsskyldig eftersom jag begränsar utbudet för dom..

I maj ska jag ha en "date" igen med en tjej här från BT. Förra året hade jag en dejt med en tjej som var nygift och nu ska jag få träffa en som gifter sig i år. Det är kul att få träffas IRL och snacka om en massa. Jag tar med mig mitt häfte och antecknar allt jag behöver veta :D Det är faktiskt sant att jag skriver ner det dom säger. Jag behöver alla tips jag kan få :)

• Jenny_Åland

Norrsken: Hon som jag ska träffa senare i vår är faktiskt inte från Åland. Hon och hennes m2b vill gifta sig där ändå. Jopp, jag känner mig som en reporter men när jag var på date i höstas och intervjuade en som var nygift då fick jag massor med värdefulla tips. Hon uppmanade mig att anteckna de viktiga saker na jag ska komma ihåg. Finns så mycket som man ska tänka på i förväg för att det inte ska bli en massa missar i planeringen. Några saker jag antecknat: Ett lakan till fotograferingen (att stå på utomhus för att inte klänningen ska bli smutsig det är också bra att ha vid påklädningen). Se till att frisören och makeupartisten vet exakt hur du tänkt dig. Så du inte blir chockad sen om hon börjar göra helt andra saker än vad du trodde. Se till att boka vigsel 16.00 om ni ska ha middag direkt efter så blir det inte så långt emellan som det kan bli om man har vigsel tidigare.

• Jenny_Åland

Här kommer en liten lista på tips:

* Köp inte en svindyr klänning. Köp en kopia av drömklänningen från Kina istället.

* Är du ute efter en väldigt udda klänning som du inte hittar nånstans. Låt en sömmerska sy upp den så får du precis vad du vill ha. Tyget kan du alltid fynda på t.ex. internet.

* Ha fotograferingen före vigseln. Du slipper stressmomentet med gäster som väntar plus att du och älsklingen hinner ha en liten stund för er två innan ni går in och möter gästerna kyrkan/vigselplatsen.

* Ta med ett lakan till frisören. När du ska klä på dig så skyddar du kläderna från smink och lösa hårstrån. Vid fotografering utomhus skyddar du kläderna från gräsfläckar och annat genom att stå på lakanet. Under en långklänning syns dessutom inte lakanet.

* Se till att ha en frisör och makeupartist som du litar på. Annars kan det hända att du kommer ut från frisören och ser hemsk ut i håret. Ta med mycket blider på vilken stil du tänkt dig och prata med frisören. Jag tänker välja den salongen jag brukar gå till annars. Där känner de mig och min stil :)

* Ta reda på vad blommor kostar. Hör med olika ställen. Ofta blir det mycket billigare om man köper dom utanför staden.

* Ska ni ha middag direkt efter vigseln. Se till att boka kyrkan/vigselplatsen 16.00. Bokar ni t.ex. 14.00 blir det långt emellan. Man vill ju inte äta middag för tidigt och vad ska man göra där emellan för att fördriva tiden?

* Barn: Känn ingen press på att bjuda alla barn även om ni bjuder föräldrarna. Man behöver inte bjuda ALLA barn. Vi tänker t.ex. bara bjuda de barn vi är nära släkt med. Ev. vänners barn bjuder vi inte. Kom också ihåg att på vissa festlokaler får minderåriga bara stanna tills ett visst klockslag.

* Vill ni bjuda på bar välj då hyrd festlokal och fixa baren själva. Vill ni ha betalbar kanske det funkar att boka ett kabinett på restaurang. Då betalar man bara per kuvert + matdryck. Man slipper då städning och kostnad för personal.

* Tänk noga efter vad ni vill satsa pengar på. Vissa saker FÅR kosta och andra detaljer kanske man inte vill spendera så mycket pengar på. Tänk i god tid på om ni vill ha videofilmning av vigseln. Kan vara ett kul minne för framtiden. Kanske det finns någon i bekantskapskretsen som har en videokamera?

* Det är er dag. Ni ska göra som ni vill. Vill mamma att ni ska bjuda den och den personen kan hon göra det på sin fest. Det här är ER dag. Gör inga onödiga misstag som att bjuda människor för att andra tycker att ni ska göra det.

* Trycksakerna gör man som man vill med. Köpa eller tillverka själv är en smaksak.

* Engångskameror ger inte lika bra bilder som vanliga kameror. Vill ni spara in på den kostnaden så uppmana istället de med kameror att ta många bilder och skicka till er på en CD. Sen kan ni sammanställa dom till ett album eller lägga ut dom på en hemsida.

* Om ni beställer kläder se till att de kommer i god tid så ni hinner prova dom. Det kan hända att de inte passar och då bör det finnas god tid att sy om dom eller byta till annan storlek.

Det här kom jag på nu. Kommer säkert på mer sen.

• Jenny_Åland

Norrsken: Åh hur ska jag förklara.. Man ska tydligen sätta det runt sig på nåt sätt så att man kan kan ta på sig klänningen utan att det trillar smink och lösa hårstrån på klänningen. Typ som det där skynket frisören brukar sätta på en när man ska klippa sig.. Dålig på att förklara jag vet.

• Jenny_Åland

435 sidor är vi uppe i bara i denna tråd.. Tror ni vi har något kvar att prata om nästa år? :D

• Jenny_Åland

Kul föresten att ni gillar listan :) Jag är värsta bröllopsreportern :D Senare i vår kanske det blir en till lista efter nästa möte :D

• Jenny_Åland

Naura: jag kommer att göra våra trycksaker själv. Älskar att pyssla :)

• Jenny_Åland

Coornet: Jag bävar så för att berätta för min mamma att vi ska gifta oss för hon har jättesvårt att vara lycklig för min skull.. Jag gissar att hon kommer att reagera på samma sätt :(

• Jenny_Åland

Coornet: Vi bestämde oss för att gifta oss för vi hade förlovat oss. Vi ska förlova oss i år men det har gått lite segt med det.. Till sommaren är det tänkt att vi ska förlova oss. Sen ska vi berätta för släkt och vänner att vi ska gifta oss.

• Jenny_Åland

Ina: Jag och min sambo har släktingar som bor i södertälje. De flesta bor i områden som du inte vill bo i men jag tycker de bor fint ändå :)

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare