• Joleen

Gemensam ekonomi, hur gör ni?

Hej tjejer och killar,

Jag undrar hur ni och er respektive gör med vardagsekonomin. Betalar ni exakt hälften, hälften av allt, även om ni tjänar olika mycket? Har ni ett gemensamt lönekonto, och/eller ett gemensamt sparande? Om ni delar allt på hälften men tjänar olika, hur gör ni om den som har större inkomst vill hitta på något (käka på restaurang, åka bort en weekend, köpa en kamera etc) som den andra inte har råd med? Jag och min pojkvän tjänar bra båda två men han tjänar ändå mer än jag, vi har ett gemensamt lönekonto med varsitt visakort till och varsitt sparkonto som vi för över lika mycket pengar till varje månad (ca 5000 kr var). Detta tycker vi är det mest rättvisa sättet. Sparpengarna har vi en gemensam plan för (t ex vårt bröllop ) men det är ändå våra egna pengar!

Vill gärna höra hur alla ni andra gör!

• Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur gör ni?
  • Susanne, Lund

föralltidhans
    Vi gjorde precis så när jag pluggade också men skaffade till slut ett gemensamt konto. Det underlättar när man ska köpa saker till det gemensamma hemmet så slipper man bråka om vem som la ut pengar senast och hur det ska delas upp så det blir rättvist m.m.
    men ni har kanske ett system för det?

• Daphne

Vi har separata CSN konton (båda studerar) jag jobbar extra och allt det sätter vi in på sparkonto.
    Jag betalde alla räkningar den här månaden men om jag behöver pengar behöver jag bara fråga. Det är bättre att han har pengar på kortet jag gör aldelles för många dumma impulsköp ;)
    Ett tag hade jag inget jobb och ingen a kassa då levde jag på hans pengar och ett tag så var situationen den omvända.
    Men vi håller inte på att redovisar varende krona för att se om det blir rättvist. Om han köper något han gillar blir han glad och då gläds jag med. Och det samma tycker han.
    Vi ser altid till att betala alla räkningar först, sen mat och sedan får vi se vad som blir över.
    Vi har det nog lite rörigt skulle säkert många tycka men vi båda är nöjda och vi har alltid pengar så att vi klarar oss. Och båda drar sitt strå till stacken ;)

• föralltidhans

Susanne, Lund
    Än så länge så har vi beställt det mesta från Ikea och då är det bara att splitta den räkningen med annars så har vi ett kuvert med pengar som man tar ur när man handlat något till hemmet. Har än så länge aldrig bråkat om pengar, väldigt skönt. Jag försöker dessutom jobba så mycket som möjligt för att vi ska kunna göra saker trots att jag studerar, ex utlandsresor varje år mm.

• kentfantast

Jag älskar kuvert!
    Vi har ett avancerat kuvertsystem hemma hos oss...

• föralltidhans

Det låter spännande :) vad innebär det?

• kentfantast

Om man t ex ska avsätta pengar för.. en crosstrainer som vi gör nu, då lägger man pengarna till det i ett kuvert. Ur kuvert får man inte låna och pengarna får absolut inte under några som helst omständigheter gå till något annat än det som det står på kuvertet.
    Vi gör likadant med träningskort, vinterskor, vinterjacka, tält osv. Det finns en summa pengar och den FINNS där. Sen kan man ju lägga ut med pengar från kortet om det finns och ersätta, men ja... så funkar systemet. Vi höll på så båda två innan vi träffades oxå... Vi är sjuka...

• kentfantast

Ja, till saken hör att jag inte har koll på mina pengar. Finns de på kontot går de gärna till mat eller nåt impulsköp...

• lovegirl

vi betalar räkningarna och sen ser vi till att vi har ungefära samma pengar kvar.. jag är föräldraledig och får inte så mycket pengar nu, men för ett par år sen var det jag som tjänade pengar när han pluggade.. så det känns ganska rättvist

• föralltidhans

kentfantast:
    Det låter kanon. Började på ett nytt eget kuvert igår där jag ska lägga alla pengar som hamnar i plånboken och bara handla med kort. Kan nog bli en del dessutom minskar risken att man köper onödiga saker *hoppas jag*

• angelica79

Vi har varsett konto där alla löner, f-penning och sånt kommer in, sen brukar sambon betala räkningarna via sitt konto - jag har alla autogiros på mitt konto.

Sen har vi ett gemensamt konto kopplat till vars ett VISA-kort. Där dras ränta & amort. för huset och sen handlar vi mat, kläder, mm. Har också ett gemensamt sparkonto där vi för in diverse olika belopp.

Har alltid funkat jättebra - då jag varit hemma mest så har jag också tjänat minst - men det är jag som oftast handlar mat & kläder till familjen - så in- och utgifter blev lika mycket för oss båda...Plus att det hänt att jag tjänat mer än han och då uppvägt hans mindre lön..
    Det är superskönt att ha det så här och vi bråkar sällan/aldrig om ekonomi.

Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur gör ni?