• Joleen

Gemensam ekonomi, hur gör ni?

Hej tjejer och killar,

Jag undrar hur ni och er respektive gör med vardagsekonomin. Betalar ni exakt hälften, hälften av allt, även om ni tjänar olika mycket? Har ni ett gemensamt lönekonto, och/eller ett gemensamt sparande? Om ni delar allt på hälften men tjänar olika, hur gör ni om den som har större inkomst vill hitta på något (käka på restaurang, åka bort en weekend, köpa en kamera etc) som den andra inte har råd med? Jag och min pojkvän tjänar bra båda två men han tjänar ändå mer än jag, vi har ett gemensamt lönekonto med varsitt visakort till och varsitt sparkonto som vi för över lika mycket pengar till varje månad (ca 5000 kr var). Detta tycker vi är det mest rättvisa sättet. Sparpengarna har vi en gemensam plan för (t ex vårt bröllop ) men det är ändå våra egna pengar!

Vill gärna höra hur alla ni andra gör!

• Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur gör ni?
  • Phidelie

förut delade vi kostnaderna 50/50 och resten fick man göra vad man vill med. Men vi har diskuterat att ha gemensam ekonomi för just nu tjänar jag inte så värst mkt(föräldraledig).

frågan är bara om jag vill köpa ex. nya skor, ber man om "lov" då?

• Labidochromis

Ni som sparar gemensamt..hur mycket sparar ni då? Och ingår då pensionssparande tex?

• Karis Annelie

Vi har ett sparkonot där vi slänger in lite som blir över, eller om vi sparar till nåt speciellt så slänger vi in så många tusen vi vågar i början av månaden...
    pensionssparande gör vi själva på varsitt håll. jag sparar 500 o han 300 för han har gjort det mycket längre än mej så han har redan mycket där. Kommer öka på min summa längre fram när jag har stabilare ekonomi. :)

• Jädissen

Vi har ett gemensamt konto med varsitt visa kort till. Alla räkningar dras därifrån och så tänker vi inte mer på det......

• Jädissen

Ur det så dras det även till våra pensionsparande samt sparande till barnen (gemensamt samt mitt)

• Labidochromis

Sparar oxå 500kr månad. Pojken ingenting just nu för han studerar.

Jag har börjat fundera lite på hur vi skall göra med vårt gemensamma sparande. Vilken sparform: fonder, aktier, konto och hur mycket? Det skall ju räcka till rätt mycket, semester, buffert osv

Phidelie : personligen skulle jag inte vilja "be om lov". Tycker det skulle kännas som om jag vore i en beroendesituation, något som jag inte trivs med. Bättre vore att ha en summa pengar som jag kan använda hur jag vill.

Hos oss är det iofs jag som drar in mer pengar. Skulle han behöva stöd så skulle vi definitivt diskutera fram en summa som jag förde över varje månad.

• Joleen

Min pappa pensionssparar åt mig än så länge och min m2b pensionssparar inte utan har en del värdepapper som han ärvt. Vi kommer nog att starta varsitt pensionssparande om ett par år och betala in lite större summa, typ 1000-1500 kr/månad.

• föralltidhans

Vi har inga gemensamma konton utan när pengarna kommer så räknar vi samman räkningarna plus lägger en summa till mat sedan delar vi rakt av förutom hyran där han lägger lite mer. Detta tycker vi funkar jättebra, jag är student så det är anledningen att han lägger lite mer på hyran men annars så betalar vi lika.

Kan tänka mig att det blir lite gemensamma konton när vi börjar bröllopsspara :)

• Susanne, Lund

Phidelie
    Jag förstår precis vad du menar. Jag vill absolut ha mitt eget konto där jag kan ha mina pengar så jag slipper "be om lov" som du sa. Den känslan vill jag undvika i alla fall.

• Snart_FruL

Jag ber aldrig om lov, jag säger bara att nu behöver jag det här eller nu vill jag ha det här och så får jag pengarna.

Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur gör ni?