Många äter många, många ägg - och majonnäs. De förespråkar att man äter nyttiga fetter från fisk och liknande i första hand, men om man ska gå på en nästintill kolhydratsfri diet är det ju svårt att undvika ägg, kött etc så det är ju självklart att man äter det också.
De hänvisar till forskningsresultat som säger att ens kolesterolvärden inte påverkas negativt av att äta exempelvis ägg när man samtidigt hårt begränsar kolhydratsintaget. Alltså att det är okej att äta flera ägg per dag medan man knappt äter några kolhydrater.
Själv åt jag ofta skivor av rökt kalkon, kokta ägg, lite majonnäs och några tomatskivor till frukost. Någon gång åt jag ägg med hemlagad hollandaise, men då fick jag ont i magen. Middag åt jag gärna fisksoppa med vällagrad ost, spenat och matlagningsgrädde. Andra dagar åt jag laxfilé med en liten sallad eller med Lauritzons egna variant av stuvad spenat - spenat, majonnäs och citronsaft. Under dagen kunde det bli lite keso eller fil, dock är mjölkprodukter mycket begränsade eftersom de innehåller kolisar.
Man äter som sagt var bara mer fett om man väljer att vara mycket återhållsam med kolhydrater. Det är värt att poängtera att fetterna minskar i takt med att kolhydraterna ökar.