• pickolina

Bantningshysteri och mirakelkurer

M.G - Med tanke på att typ 10-20 kalorier för mycket om dagen (eller något liknande) kan ge en övervikt på 7kg på ett år, så hjälper nog en extra förbränning på 150 kalorier dessutom mer än vad man tror/tycker att det låter som.. :)

Men självklart är kosten en STOR del, den största, när det gäller att gå ner i vikt och/eller hålla vikten. Det motsäger jag inte...

• pickolina

M.G - Det gick inte att anv länken.. :(

• pickolina

Tror inte jag skrivit detta i denna tråd?

Någon "expert" som ofta är på Oprah har sagt att den gamla tron att man får svårare att hålla vikten när man blir äldre, pga att ämnesomsättningen sjunker är inkorrekt. Han sa att man nu vet att den procent som ämnesomsättningen sjunker ger en marginell skillnad och att det i verkligheten är den ökande inaktiviteten som gör att man lättare lägger på sig.

Jag tror faktiskt att det kan stämma.. För vissa håller ju vikten utan problem. Och det tenderar vara dom som håller sig väldigt aktiva livet igenom.

Det handlar ju ofta om en minskad aktivitet som vi inte ens är medvetna om... Dvs små rörelser och beteenden. Men få rör sig ju lika mycket i vuxen ålder som när dom var yngre. Då pratar jag inte om antal träningspass i veckan utan det dagliga rörelsemönstret, som man oftast är mer omedveten om.

Det kan man ju även se på dagens barn. Den ökande fetman handlar ju om både kost och ökad inaktivitet.

Så självklart handlar det om både kost och motion.. :) Det trista är bara att det är sådant fokus i medierna att man får en felaktig bild och "press" på sig. Att det måste vara en viss kost och att det måste vara si och så mycket motion.. Det tror jag är ett problem!..

Igår satt en tjej på programmet "Bert" och beklagade sig över just det. Den överdrivna och dessutom inkorrekta bild som medierna ger.

• pickolina

Tjejen arbetar alltså med kost osv.. :) Hon var inte "vem som helst". Jag har sett henne leda ett program på tv och hon är aldrig extrem i sina råd gällande kost och motion utan verkar ha en ganska sund inställning

• pickolina

M.G - Självklart handlar det mycket om kosten, men även om motionen. Jag har alltid levt ett aktivt liv och haft ett aktivt jobb och jag märker verkligen skillnaden som blir när man istället är mer inaktiv (är sjukskriven), tex sitter framför datorn på dagarna osv... Det gör en enorm skillnad, på alla sätt och vis.

Och om experten/läkaren på Oprah har rätt att det är inaktiviteten och inte pga sämre ämnesomsättning som vi rent allmänt får svårare att hålla vikten/lättare går upp när vi blir äldre så kan man ju se tydligt att vardagsmotionen betyder mer än vi kanske är/varit medvetna om.

Tjejen på "bert" nämnde bla att hon tycker att vi trist nog förlorat innebörden av ord som "vardagsmotion", "lördagsgodis" och "lagom"... Precis det som du var inne lite på.

Nu ska jag läsa artikeln som du klistrat in.. :)

• pickolina

M.G - Nu har jag läst artikeln. Hmm, jag tycker väl att vissa delar var bra och andra mindre bra.

Att det inte går att minska i vikt med hjälp av motion är ju tämligen ologiskt.

Att man sedan "måste" undvika kolhydrater tycker jag oxå är överdrivet... Det går utmärkt att äta bröd, pasta, ris, potatis osv.

Att läkarna/dietisterna propsar på fettsnål mat och mycket motion men inte nämner minskning av kolhydrater är oxå väldigt felaktigt. Senast igår såg jag tex på "fråga doktorn" och dom pratade om minskat kolhydratintag. Det är väl ganska allmänt för den trend av kostråd som är idag, att öka på fett/proteiner och minska på kolhydraterna. Det tjatet går ju inte att undvika i tidningarna eller på tv. Även från läkarnas och dietisternas sida.

• pickolina

Jag kan säga att jag mer eller mindre levt på kolhydrater hela mitt liv... Mycket kolhydrater... Och jag har alltid varit smal. Jag tror inte på denna kolhydrathysteri som råder.

Självklart handlar det om att vi äter fel och vi äter för mycket, men den kolhydratjakt som är nu tycker jag är överdriven.

Jag tycker att tjejen på "bert" hade helt rätt. (vilket tjat om henne ;)) Vi behöver återinföra orden vardagsmotion, lördagsgodis och LAGOM!.. :)

• pickolina

Kolhydratjakten som råder nu är likvärdig fettjakten som rådde förr... Vad är det som säger att detta är "rätt"??? Vi upptäcker säkert om en herrans massa år att även detta var fel väg att gå... ;):D *fniss*

• pickolina

Hur man än vänder och vrider på det så handlar det ju om matematik. Plus och minus.

Självklart så kan man äta kolhydrater om man håller sig inom vad man förbrukar.. Och självklart så påverkar motion då motion gör att vi förbrukar mer.

• pickolina

M.G - Då kan jag lägga till att jag inte är en av dom, som kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Då jag har en ätstörning så har jag i perioder hetsätit mig upp ganska många kilon. Sist så mycket som 30kg. Men alltså gått ner till normalvikt igen. Trots att jag alltså äter bröd, pasta, potatis och ris dagligen.

Det finns ju experter som påstår att det här med högt GI och blodsockerpåverkan är väldigt överdriven.

Jag tycker att man självklart ska undvika sockerbomber, så som läsk, juice, godis osv osv... Men att undvika pasta, potatis, ris och bröd tycker jag är en till viss del onödig överdrift...

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer