Soofia - Det var just det jag syftade på. Fransmännen är kända för att äta ALLT, även onyttigheter, men med sunt förnuft. Dom njuter av maten och det är inget dom tänker på alls utan är något som ligger i kulturen. Som du själv skrev, att du aldrig ens tänkte på vikten men ändå alltid åt det du ville, även onyttigheter...
Jag är ganska säker på att en del av vårat problem är bristande matkultur och fokusering/skuldbeläggning. Vi äter på fel sätt helt enkelt. Man kan äta ALLT, men inte jämt.
Att fett (bra fetter framförallt så klart) är livsnödvändigt tycker jag kommit fram ganska bra och att man förlorar muskler när man bantar har väl nästan alltid varit välkänt. Jag vet inte, men jag tycker inte tat dessa saker är några nya påfund direkt utan saker som man är väldigt medveten om.
Men jag tycker att det låter lite som antingen eller i det ni skriver. Antingen äter man fettsnålt eller kolhydratsnålt? Jag förstår inte riktigt varför?
Jag är inte rädd för fetter, jag äter tom tillskott av fett, då jag är dålig på att få i mig bra fetter genom kosten. Det betyder dock inte att jag behöver eller tänker sluta med bröd, pasta, ris eller potatis.
Jag tycker nästan att det låter som en tvist om huruvida det är kosten eller motionen som ger bäst resultat? Men det är det väl inte heller någon som påstått. Vardagsmotion plus bra kost är naturligtvis ett måste.. Ska man välja antingen eller så är kosten det viktigaste, men det säger ju inte på något sätt att motionen inte är viktig eller gör skillnad heller.
Det låter så svart eller vitt liksom.. Fast det kanske är jag som tolkar det så bara?! :)