• viktualia

Nu har jag gjort det igen..... del 4

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en fjärde tråd på samma tema som de tidigare... nr 3 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4
  • MuffinsTönt

Krya på dig, Tellis!

*kramar om*

• Oms

Tubbies - jag ville ha debatt så "ettra" på du bara! hopps förkylningen m feber ger emd sig - långdragen feber är ofta bakterierelaterat alt ett tecken på att man har jobbat för mkt... ta hand om dig!

Sanrtis - du får göra jättemkt av det du pratade om hos en hyresvärd med!vi har tom bytt en egen vägg och sånt är ok så länge man återställer lgh till ursprungsskicket när

• Oms

När man flyttar ut skulle jag skriva men min musetrapper e sååå känslig så den skickade iväg inlägget utan förvarning

• Snart så....

oms, ja men vill man lägga massa pengar på något som man inte äger? Lite pengar är ok, dvs för färg och tapeter mm men inte byta golv för flera tusen.

• viktualia

Oms - Visst får man - men det är inte säkert man ids! I makens och min nuvarande lägenhet har vi SKITFULA tapeter i vardagsrummet. Men jag har ingen lust att lägga pengar på att vårt bostadsbolag får vardagsrummet uppfräschat. Jag är så ego att jag bara vill lägga pengar på mig själv. Och alltså har vi inte gjort något åt det.

• Oms

Vickan - vilka betalar egneltigen till sig själv, jag menar det gör du först när du amorterar och vilka gör det nu för tiden? inte många de första 10 åren iaf utan det är ränta man betalar och då betalar man ju hela tiden till banken ju!

fast nu pratar jag ff boende i sthlm län och inte på vischan där det självklart kan vara smart att köpa eget boende då det både är billigt samt att man då oxå kan amortera

och visst hyra är hyra och då ska man få saker fixade men att äga en bostadsrätt är ff att bara äga rätten till att bo där, du får ff inte göra hur du vill, många beslut måste tas m föreningen, det kan vara mkt knepigt om du inte vill göra en förändring men som de vill o tvärtom men då e det bara o gilla läget.

ska man bo i en bostadsrättsförening ska man helt klart sitta med i styrelsen. du kan inte hyra ut den hur du vill heller så nja, jag vet inte jag om det är så fördelaktigt att bo så (de flesta i min närhet har bostadsrätt, sitter i styrelsen o klagar på grannarna som vill ditten o datten - några har friköpta radhus och då pratar vi EGET boende samt de som bor i EGNA villor och har stor tomt så att de kan få bygglov lätt utan att grannarna klagar.

Zozo - frankrike o Lux kan vi inte jämföra m sverige - jag hade nog oxå köpt boende där då det mer är som att friköpa ett boende här.

• viktualia

Oms - det där med förmåga till amortering beror ju inte bara på var man köper hus/lägenhet i landet utan även på om man sålde något innan och vad man har för ekonomi i övrigt.

Ditt resonemang utgår - precis som vi andra gör - ifrån våra egna situationer. Och visst är det bekvämt med hyresrätt, otroligt smidigt när vår spis pajade och de bar upp den nya för våra 3 trappor.

Men som princip skulle JAG i längden hellre betala till mig själv - snarare än till ett bostadsbolag.

• Oms

ja inte vill man lägga en förmögenhet på att helrenovera en hyresrätt - men måste man det då? måste det vara toppskick? jag menar genom att tapetsera om byta bänkskivor, ta ned en vägg eller sätta upp en kommer man långt med och det är inga stora kostnader.

fast är det viktigt för en att få kasta in pengar på underhåll o helrenoverignar av lgh då o då ska man helt klart ha egen ägt boende! det säger sig självt. själv e jag inte så mkt för det. så länge jag har tak över huvudet och ett funktionellt hem så är jag nöjd - kanske därför jag inte ser vitsen m att ha äga boendet. för jag tycker att äger man sin lgh eller hus ja då sjutton ska man lägga ned tid, energi och pengar på det - men som i en hyrerätt behöver man inte det då ingen förväntar sig det..

haha, jag har kommit på varför jag tänekr som jag gör! jag gillar inte att pyssla, inreda, hålla på m växter, färg, spika etc etc tycker man kan lägga tid o pengar på annars och som boende i hyresrätt så slipper man det ansvaret!

tack frör "debaten" tjejer - nu vet jag varför jag tycker som JAG gör. känner mig än mer nöjd m hyresrättboende nu!;);)

• Snart så....

oms, och jag älskar att pyssla och ändra i lägenheten hela tiden. Samt både jag och sambon gillar att ha fräscht/nytt runt oss.
    Nu får vi precis som vi vill ha, målade väggar och fräscht överallt.
    Målade väggar är överlägset mot tapet om man gillar att förnya, det är bara att rolla på ny färg :D

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4