Måste bli av med mitt sötsug!
Hej!
Måste verkligen bli av med mitt sötsug - framför allt godis - och undrar om någon har något bra förslag på någon "reningskur", någon slax detox eller så. Vill verkligen rena insidan!!
Hej!
Måste verkligen bli av med mitt sötsug - framför allt godis - och undrar om någon har något bra förslag på någon "reningskur", någon slax detox eller så. Vill verkligen rena insidan!!
Om du inte äter godis på ett par veckor är godissuget garanterat borta!
Är det verkligen så enkelt? (Kanske iofs är lättare sagt än gjort för en gottegris som mig...
Men det känns ändå som om jag skulle behöva rena insidan litegrann. Eller är det här med detox, "avgiftning", bara att kasta pengarna i sjön??
Prova brustabletterna "Viktkontroll" som vill i välsorterade mataffärer och hälsokostbutiker.
Ja verkligen lättare sagt än gjort..
Personligen tror jag inte på detox men det är ju helt klart en smaksak.
Ät grönsaker och nyttigt ett par veckor och hålld dig undan godis och sötsaker så har du gjort din egen "detox".
Men som sagt, lättare sagt ön gjort.. Jag lyckas aldrig göra detta själv :)
Ett liv utan godis finns ju inte, haha
Hjälper brustabletterna "Viktkontroll" till att gå ner i vilkt, dvs bränner fett?Eller gör de "bara" så att man inte blir lika sugen och därför äter mindre??
Enligt vad som står på förpackningen så ska de öka förbränningen och minska sockersuget. Jag upplever att sockersuget minskar men kan inte svara på om min förbränning har ökat.
Jag är en riktig socker-råtta och det enda som hjälper mig är att äta bra mat. Mycket proteiner och grönsaker, nötter, avokado. Undvik allt som innehåller socker. ALLT. Jag dricker hellre rödvin än vitt vin, äter inte pasta osv. Då triggas suget direkt. Det godaste jag vet nu är en eller två rutor mörk Lindt choklad, 70%. Det räcker, sedan vill man inte ha mer.
Jag gav upp sockret för att få mer energi och det har jag verkligen fått. Dessutom bättre hud och gladare humör... Jag kan rekommendera att läsa Bitten Jonssons bok Sockerbomben. Riktigt riktigt bra med massor av tips!
Jag har lyckats genom att ta det stegvis.
Tex - blir jag sötsugen tar jag inte direkt en morot, det funkar ju inte, men kan mota det med ett smarrigt te och en marmeladmacka. Det är iaf lite halvt mat, mycket bättre än lösgodis.
För mig har det funkat så att det dämpat suget både temporärt och långsiktigt.
Jag håller med Fröken Rut. Håll dig borta helt och hållet från sötsaker, det innebär även saker som ketchup, nyponsoppa o annat. Det är inte lätt. Jag tror jag klarade mig en vecka, sen började pojkvännen bli lite rolig när jag blev så petig med maten ;) Men jag tycker inte det är gott med godis längre. Ja jag äter godis, i små mängder och gärnare lite finare. Annars känns det bara sockrigt och äckligt.
För att bli av med sötsuget är det bara att ge sig fan på å sluta! Ät aldrig godis eller liknande! Om du kämpar i någon vecka så försvinner det helt och hållet. Jag har inte ätit godis på flera år! När suget har fösvunnit har man inte längre lust att smaka, för att man har typ glömt bort hur det smakade, man har fattat smak för något annat, i mitt fall nötter och fruk!
Oftast vill man ju äta för att man inget annat har att göra. Så mitt tips är att du sysselsätter dig. Träna, ut och gå, hälsa på folk, och sitt inte hemma, far ut och hitta på saker!
Jag käkade ofta isbitar när jag slutade med mitt godisätande, käkar isbitar än idag när jag e sugen på nånting onyttigt.
-lycka till-
ankan05:
Jag har inte läst alla inlägg men vill komma med ett tips! Om du, varje gång du känner dit sugen på något sött, äter ett äpple, dricker juice, vatten eller liknande så kommer din kropp snart att byta ut sötsuget mot det du "dämpat" det med. Förstår du hur jag menar? Man lurar kroppen att det är apelsinjuice/vatten/äpple man är sugen på istället. Detta beror på att hjärnan har invanda banor, t ex kanske du började att äta sött för att du var ledsen/uttråkad etc. Efter ett tag tror din kropp att du behöver godis när du känner den känslan eftersom det sammankopplas. Sammankopplar du då sötsuget med något annat vänjer sig kroppen snart av med det!
Detta är dock inte enkelt! Det kräver att du "håller ut" de två-fyra första veckorna, men sen när suget är borta så är det värt det! Tro mig!
Hejsan, ett tips om du tycker de e svårt att hålla upp med sockret, hoodia. Det ska hjälpa med att ta bort suget. Har en burk hemma just nu =). kolla in www.naturo.se dom e små men prisvärda.
lycka till
Visste du om att ett sug ligger i sinnet inte i kroppen, det är något som hjärnan säger till dig att göra inget som kroppen behöver. Det tar i genomsnitt 14 minuter för ett sug att gå över, kan du då distrahera dig själv i en kvart så har du besegrat suget denna gång...
Jag drogs med ett fruktansvärt sötsug och kolhydratsug i stort, men beslutade mig för att sluta och gav mig f*n på det också... Nu har jag hållt uppe, inget godis, kakor, choklad i 4 veckor och kan gå förbi godishyllan i affären med ett stolt leende! (Ibland även ett hånflin... )
Testa att ta tabletter som innehåller äppelcidervinäger. Tas 30min innan måltid och tog bort mitt sötsug helt! Försök också att äta mindre, då blir matsmältningen lättare och man får mindre blodsockerfall. Och! Ha alltid söt frukt i beredskap! Apelsiner funkar jättebra på mig. Äpplen är bra. Good luck girl!