• Miss Cykel

Sicilien - tips?

Kan någon ge oss lite tips om Sicilien? Vi funderar på att tillbringa vår bröllopsresa där, två veckor. Vi vill inte ha det så "turistigt" och gärna bo på ett par olika ställen på ön. Vi flyger till Catania.

Finns det någon som kan rekommendera Sicilien?

• Svar på tråden Sicilien - tips?
  • Miss Cykel

lenaelena: Tack för alla dina tips! Ska studera dem så fort jag får tid.

Puffar lite för discodivans fråga: Vet någon något om Siracusa?? Stränder osv!

• discodivan

Jag återkommer med info efter 19maj har fått jobb i Siracusa 19maj-1 juli

• Miss Cykel

discodivan: Wow, låter coolt!! Vad är det för jobb om man får fråga? Låter spännande! Hade du stannat två dagar till hade du kanske träffat på oss. Vi landar på Sicilien den 3 juli. :)

Jag pratade med dem på Italienska turistbyrån idag plus en man på Fritidsresor. Det verkar som att Siracusa inte är en stad dit man åker för att sola och bada utan för att se en massa saker. Hon på turistbyrån rekommenderade mig Cefalú och F-killen Taormina. Fick egentligen ingen info som jag reda visste.

Är det bara jag som tycker att många som jobbar på resebyråer egentligen inte kan så mkt? F-killen sa till mig att söka info själv på nätet. Trodde det var hans jobb att hjälpa mig...

• Lapinette

De har ju i regel inte hunnit resa till alla resmål som deras resebyrå säljer till och kan därför inte mer än vad som står på hemsidan/broschyren. När jag har varit inne någon enstaka gång och frågat om något resmål så har jag blivit rekommenderad att återkomma när "experten" varit på plats dvs den personen som har besökt just det stället och hotellen där.

Varför t ex jag kan en del om Sicilien är för att jag har varit där typ 10 ggr. Dock kan jag inte mycket om hotell då jag hade min pojkvän i Palermo.

• discodivan

ska jobba på ett b&b i siracusa, tydligen ska det finnas stränder strax utanför som e superfina

www.sleepinsicily.com sen siracusa sen b&b nr3 the headquarter (finns om du scrollar till höger på bilden)

• Miss Cykel

Självklart kan de ju inte veta allt man önskar, men ett vänligt bemötande kan man väl ändå kräva?

discodivan: Vad mysigt det såg ut!! :)

• Saffranin

Hejsan!

Vi funderar oxå på Sicilien, men ska inte åka förrän i oktober. Är lite oroliga att det kommer att vara dåligt väder.

Någon som varit där i oktober? Viktualia?

Har du koll Lapinette som varit där så mkt?

• Lapinette

Vädret är lite mer osäkert i oktober än om man åker på sommaren men jag har t o m varit där sista veckan i oktober och det var värmebölja. Fördelen med att åka då är att det inte är turistsäsong så vi hittade badstränder där vi var helt ensamma.

Har även varit där i september och det var vackert varje dag i två veckor men väldigt blåsigt. Så rent generellt är vädret fint under hösten. Vet även utifrån erfarenhet av att ha bott i södra Frankrike att vi hade helger vid poolen ända in i oktober. Och Cannes ligger betydligt mer norröver än Sicilien.

• Saffranin

Hej Lapinette

Nu är Sicilien spikat!
    Såg i en annan tråd att du skrivit tips om Sicilien i en resetråd. Var kan man hitta dem någonstans?

Svar på tråden Sicilien - tips?