• l i s a

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tack Carma och lycka till med träning!

• l i s a

Vickan78! Om jag har boktips... ja jösses! Fast jag lyssnar mest på deckare jag, eller historiska romaner. Och jag tycker att uppläsare är minst lika viktigt som storry.

Jag kan rekommendera:
    Åsa Larssons serie (i kronologisk ordning);
    2003 - Solstorm
    2004 - Det blod som spillts
    2006 - Svart stig

Camilla Läckbergs serie;
    2002 - Isprinsessan
    2004 - Predikanten
    2005 - Stenhuggaren
    2006 - Olycksfågeln
    2007 - Tyskungen

"Falskt minne" av Dean Koontz är lääskig och spännande! Finns fler böcker av honom men få med bra uppläsare.

Johanne Hildebrants böcker om man gillar lite nordisk mytologi. Fördömd utspelar sig i modern tid och är helt ok!

2002 - Freja - Sagan om Valhalla
    2003 - Idun - Sagan om Valhalla
    2004 - Saga från Valhalla
    2006 - Fördömd

Och så givetvis alla böcker som finns på talbok om min favoriträttsläkare Kay Scarpetta av Patricia Cornwell. Kommer inte helt ihåg vilka som finns som talbok men de här böckerna bör läsas kronologiskt.
    Postmortem (1990; "Den osynlige")
    Body of Evidence (1991; "Indicier")
    All That Remains (1993; "Allt som återstår")
    Cruel and Unusual (1993; "Kuslig likhet")
    The Body Farm (1994; "Kroppsspråk")
    From Potter's Field (1996; "Offer utan namn")
    Cause of Death (1996; "Dunkla vatten")
    Unnatural Exposure (1997; "Dödlig smitta")
    Point of Origin (1998; "Eldens öga")
    Black Notice (1999; "Mörkrets makt")
    The Last Precinct (2000; "Sista Utvägen")
    Blow Fly (2003; "Flyg fula fluga")
    Trace (2004; "Dödligt spår")
    Predator (2005; "Rovdjuret")

*Tänka*
    Jo och såklart "Den vidunderliga kärlekens historia". Magisk bok!

Jo! Och så Stieg Larssons böcker! "Män som hatar kvinnor" och "Flickan som lekte med elden". Strålande!

hehe... jo jag gillar talböcker

• l i s a

Mysprick! Va härligt! En avskedsfest måste man ju ha. Byt öl mot vitt vin och chips mot salta pinnar så har du vunnit en del... om du nu ska bry dig om sånt en examensdag!

• l i s a

Det måste ha varit stora möhippehelgen Vad gjorde ni?

Jag blev också hippad i lördags... Total överraskning! Jag har varit med och hjälpt grabbarna att lura min sambo som fick svensexa i lördags. Därför blev jag rätt chockad när jag fick ett samtal från utlandet kl. 07.50 med order på knagglig engelska om vad jag skulle packa! Jag skrattade mest rätt hysteriskt. Fick order också om att jag skulle gå ut på balkongen kl 08.20 och vänta på ytterligare instruktioner. En jädra BRANDBIL kom brummande in på de små gågatorna i vårt bostadsområde och hämtade mig. Fick åka till stan och där stod alla mina härliga flickor och väntade, inklusive några hitresta från göteborg och stockholm. Ja jädras! Sen var det en späckad dag med champagnefrukost, roliga uppdrag, laserdome, en stor relaxavdelning på en jättehärlig spa-anläggning. Och ansiktsbehandling... och... och Tillslut började jag gråta av all omtänksamhet.

Men vågen... heheh.. det blir till att promenera och äta mycket sallad denna vecka!

• l i s a

AggaP: Ja... jag är fortfarande helt omtumlad! Det var en helt fantastisk dag!

Qozze: Hejja! Va bra att du inte bara vägde dig... du har väl byggt muskler som väger mer

Blivande Fru Ljung: Mer tips? Tja... ät ordentlig frukost och lätta mellanmål (typ frukt men kanske inte banan). Dra ner på pasta och bröd, välj fullkornsvarianten om du ändå vill äta pasta och bröd. Ät mycket sallad! Gå aldrig och handla när du du är hungrig Drick vatten och motionera lågintensivt. Klart det går att gå ner 5 kg på tre månader!

• l i s a

Jahapp! Då var det mätningsdag igen då... Och denna vecka har det ju både varit möhippa och just nu den kära "lingonperioden" då jag alltid sväller upp väldigt! Men jag är rätt nöjd ändå. Skriver in totalen sedan 3/5 inom parentes också. Det hjälper mig att skärpa mig när jag vet att jag ska berätta här hur det går...

Vikt: +0,4 kg (-1,5 kg = inte så bra...)
    Midja: -1cm (-4cm totalt)
    Mage: +-0 cm (-5cm totalt)
    Höft: -1cm (-4cm totalt)
    Överarm: +-0 cm (-2cm totalt)

Jag börjar tycka det är konstigt att jag inte går ner mer i vikt!!! Eller vad säger ni? Känns som att -5 cm över magen och -4 i midja och över höfterna BORDE visa sig mer på vågen?

• l i s a

Qozze... Jo det är väl så gissar jag. Jag fnissar lite åt din berättelse om din syster. Det är såå gott och mysigt att träffa en kille *s* Kärlekshandtag kanske heter som de heter av den anledningen?

• l i s a

Vickan78... Ja bra med måttband. Fast jag hade nog märkt skillnad fast pga vågen hade jag kanske trott att jag mest inbillat mig

oii! Två veckor kvar bara... Jösses! Nervös? Jag är själv helt spattig fast vi har 6 veckor kvar. Känns som att vi inte har ett dyft färdigt.

• l i s a

Vickan78! Men toka! Klart du måste hänga här när du är gift... då ska du ju berätta om er dag. Klaga på det som gick fel och jubla åt det som gick bra. Du ska visa alla era bilder och så ska du ju ge råd åt alla oss som inte har gift oss än... Och hejja dej för viktnedgången! Hur känns det med allt? Stressigt? Nojjigt? Lugnt och skönt? Jag önskar dig och din blivande make en fantastisk dag!

Qozze.. Låter typ som min förra vecka Hela halva blivande makens släkt, inklusive han själv, fyller år mellan 2 och 10 juni. Många tårtor och grillkalas blir det... *suck* Den här veckan ser lugnare ut dock för min del vad gäller kalas men liksom du har jag fullt upp med grejer som ska göras så vidare väst många långprommisar lär det inte bli. Fasar för att ställa mig på vågen på torsdag...

• l i s a

Vickan78, Låter skönt! Nej det är inte långt kvar här heller. 1 månad och 2 dagar *iiik* Jovars det går väl framåt, om än långsamt tycker jag. En sak i taget men det känns fortfarande som det är evinnerligt mycket kvar. Vi hade ju strul med vår lokal och har fått flytta hela kalejset vilket tog tid och kraft. Jag måste sy upp klänningen tex. men har inte fått tag i ngn som kan göra det. Underkläder ska köpas. Vigselring har vi inte beställt Varken vigselprogram, festprogram eller bordsplacering är klar.... Huu! Jag vågar inte skriva mer som inte är klart för då flippar jag

• l i s a

Sy upp = korta av, inte tillverka för då hade jag haft RIKTIG panik

• l i s a

Kikar in och beklagar mig... min mp3spelare har gått sönder! *gråta* Hur ska jag nu kunna prommenera? *buhu-buhu* Måste nog lägga pengar på en ny... men med 1 månad kvar till bröllop finns inte många slantar över.

Annars går det över förväntan denna vecka. Hade ju misärvecka förra veckan och trodde jag skulle stå still eller gå upp den här veckan. Men det känns som att det händer saker och folk kommenterar faktiskt att jag ser smalare ut, eller snarare mer vältränad. Jippi! I morgon är det väg och mät som gäller. Håll tummarna för att jag är nere på 60 kg. I så fall har jag gått ner 6 kg sedan i januari typ varav 3 sedan i början av maj. Måste säga att Viktväktarna är fantastiskt! Jag äter och äter och krymper ändå. Bantar verkligen inte.

Min önskan är att ligga runt 58 om inte det ser tanigt ut nu när jag uppenbarligen fått mer muskler. Jag måste ju ha några tuttar kvar också

• l i s a

AggaP, jag tror du fixar det innan oktober! Om du är hungrig ska du ju äta såklart... Men prova att äta en frukt och/eller en morot + ett stort glas honungsvatten eller ljummet te med en tesked honung i medan maten puttrar på spisen. Sen kan ska du ju äta dig mätt! Men gör det på sallad, frukt och grönt. Salladskål är mättande och gott tycker jag! Med en lätt vinägrett till.

Det funkar fint för mig. Och jag håller tummarna för att klänningen kommer sitta finfint!

Recept på Lisas mini-vinägrett.

1 tsk olivolja
    ½ dl vatten
    2 tsk potatismjöl
    - koka upp och låt svalna -
    blanda i en påse med färdig dressingmix i påse... Krydda på extra med det som behövs. Jag brukar spetsa med äppelcidervinäger, vitlök, salt och lite honung ibland för att få mer smak så det inte behövs så mycket.

• l i s a

Näe.. undra om jag skrev fel "recept". Alltså. I sån där påsmix med dressing ska det ju blandas i vatten och olja. Jag brukar byta all olja utom 1 tesked mot vatten. Fick för mig att det brukar bli ca 0,5 dl vatten men jag är inte helt säker. Potatismjölet är för att få upp konsistensen. Nåja.

Gudars så jag skriver här.

• l i s a

Vickan78... du läser inte detta gissar jag men jag hoppas likväl att få se bilder efter er vigsel, er fest och er resa!!!

Bra jobbat alla, även ni med + för att ni kämpar!

Själv ligger jag +2kg från målvikt. Har skött mig uselt så... hmfrr... 3 veckor kvar till bröllop och nu jävlar!

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!