Inlägg från: Saffranin |Visa alla inlägg
  • Saffranin

6 oktober 2007 fortsättningstråd 2

Hejsan!!

Nu har jag semester i två veckor och ska en sväng till New York med min mamma. SÅ HIMLA SKÖNT att vara ledig!!!

Ska försöka ägna tiden åt att göra inbjudningskorten oxå. Sen är det tänkt att de ska skickas ut i slutet av maj efter att vi träffat prästen och de på Thorskogs slott vid Kristi Himmelfärd.

Lyckades inte förstå vilka slöjor som var dina Malin...

Jag hade tänkt gå till en frisör. Är superkass på att sätta upp håret själv! Vet inte riktigt hur jag vill ha det. Blommor? Slöja? Tiara?

• Saffranin

Hej!

Nu har jag köpt allt papper och gjort 10 inbjudningskort (tänkte försöka med 10 per dag...). En så länge är det ganska skoj, men jag kan tänka mig hur det känns efter 50 inbjudningar, 80 festprogram, 80 vigselprogram och 50 tackkort... men först och främst är det ju bara inbjudningarna som behöver fixas. Ändrade mig föresten i sista stund och gjiorde kvadratiska inbjudningskort istället.

Vi bestämmer bara en av deras menyer (har inte sett dem än dock...) sen är det klart. Tårta har vi inte kollat efter, men vi kommer beställa den oxå så det är inte så mkt jobb.

Vem brukar hjälpa till med sminkningen? Jag trodde frisörerna gjorde det oxå?

• Saffranin

Malin

Ahh, nu fattar jag. Scrollade aldrig ner utan såg bara de små likadana bilderna på slöjor. De var snygga bägge två! Måste fundera på om jag ska ha slöja eller inte... Hur mkt kostade dem?

• Saffranin

Hej EPB!
    Ska klänningen sys upp alltså? Hur är det tänkt att den ska se ut?

Andie

Har du varit i NY? Tips på vad man absolut måste se.

Malin

Hörde att din balklänning var jättefin! Jag skulle oxå vilja kunna sy...

• Saffranin

Andie
    Tack för tipsen!! Bussrundtur låter som en bra idé. Vi har bara 4 dar på oss så det gäller att göra så mkt som möjligt på kortast möjliga tid.

Ang inbjudningskorten så hade jag redan räknat bort en del folk. (50 kort betyder nästan 100 gäster då det är flest par)

Malin
    Kollar gärna på slöjorna när jag kommit hem från storstan om du har de kvar då...

EPB
    Låter vackert!! Hur långt har ni kommit i planeringen annars?

• Saffranin

Andie
    Ska skicka ut dem i slutet av maj... det närmar sig! 20 gjorda nu, resten får bli när jag kommer hem.

Välkommen 6 okt!!
    Var ska festen vara? Egen mat, catering eller fixat från stället?

När är det dags att fixa hindersprövningen föresten?

• Saffranin

Hej alla!

Nu är jag tillbaka från New York som verkligen var helt fantastiskt (precis som du sa Andie)! Hade kunnat stanna där bra mycket längre!!
    Det enda tråkiga var att jag blev magsjuk på flygresan hem och var några sekunder från att spy i gången i flyget... PANIK!
    Nu mår jag i a f bättre, men har tyvärr lyckats smitta ner Magnus...

Mellan illamåendeattackerna har vi oxå varit på planeringsmöte på slottet. Det verkar välordnat de tänker på alla små detaljer så jag känner mig lugn!

Jag har oxå till slut gjort klart utsidan till alla inbjudningskorten. SÅ skönt! Eftersom jag varit sjuk gjorde jag de resterande 30 idag...första två-tre var rätt ok att göra

Håller alla tummarna för att Magnus är frisk till på söndag då vi planerat in ett möte med prästen. Vågar inte skicka ut inbjudningarna innan vi träffat honom, ifall han är så udda att det blir en borglig vigsel.

• Saffranin

Ser att ni diskuterat en hel del när jag varit borta. Några kommentarer:

* Vi ska ha osa den 1 aug. Skönt att veta tidigat hur många som kommer tycker jag.

* Vi ska inte ha barn med på vårat bröllop. Har bara tre barn ca 2 år i bekantskapskretsen så de får stanna hemma!

* Vi hade tänkt ha kavaj som klädkod med en förklaring på hemsidan. Vill helst att folk är mer uppklädda egentligen, men jag tror att vissa skulle kunna tycka det var jobbigt... Å andra sidan, kommer nån i jeans är det fine det oxå...

EPB

Skojig kommentar om de hemmagjorda korten! Kan lova dig att det blev samma för mig idag!!

Andie

Hur gick första mötet med sömmerskan? Spännande!

• Saffranin

Hejsan!

Nu är inbjudningarna klara och ivägskickade! Efter det tog jag en paus från all planering, men nu är jag tillbaka!

Såg att ni diskuterade osa. Vårat är satt till första augusti så vi får mycket tid till bordsplacering m.m.

Ang fotografering så kommer vi att fotas inne i slottet om det absolut inte går att vara ute.

Andie
    New York var som sagt fantastiskt! Vi var i Central Park, såg på utsikten från Empire, kollade in läget i SoHo, Chinatown, Little Italy och Wall Street, var uppe på Brooklyn Bridge och vid Pier 17, var på gospelgudstjänst i Harlem m.m. Så nöjd med resan!

Nu jobbar jag bara denna vecka och sen är det semester igen, nice!

• Saffranin

Hej Malin!

Komiskt med hindersprövningen! Men bra att du sa det, då kan man ju fixa blanketter och skicka in den nu.

Härligt med bröllopsresa till Provence! Har tyvärr inga tips... Hur länge ska ni vara borta?

Vi ska till Sicilien på bröllopsresa och har oxå köpt flygbiljetterna. 2 v blir det för oss. Vi ska oxå resa runt.

• Saffranin

Hej Andie!

Håller helt med dig att det varit lite dött här ett tag.
    Jag behövde ta en paus efter att ha skickat ut inbjudningarna, men har satt igång igen nu.

Funderar mest på frisör för tillfället. Har kikat runt här på BT för att få tips på nån bra som gör både make-up och uppsättning. Ska försöka ringa runt och kolla priser samt boka in mig på måndag.
    Har dock INGEN aning om hur jag vill ha det... blommor, slöja eller krona, uppsatt eller inte. Jag har så svårt att tänka mig hur det skulle se ut på mig.
    Alltså: Hur ska ni ha håret? Ska ni gå nånstans och få det gjort?

Jag har en lista på saker jag har kvar att göra och den är faktiskt ganska lång.
    Har inte köpt skor, fixat tårta eller accessoarer tex. Tärnklänningen har vi inte hittat heller...

32 anmälda so far... spännande!

Malin
    Har du köpt skor och i såna fall var?

Andie
    Var är du i planeringen?

GLAD MIDSOMMAR FÖRRESTEN!!

• Saffranin

Här är min planeringslista. Har ni några oxå så man kan jämföra och se om man glömt nåt?

UPPGIFT

GÖRA SÅ SNART SOM MÖJLIGT
    Maila diktförslag till tärnan
    Fixa noter till solisten

SENAST GJORT I JULI
    Boka frisör
    Boka make-up
    Köpa skor
    Köpa undekläder Karin
    Köpa underkläder Magnus
    Köpa smycken
    Boka florist
    Beställa ringar
    Fixa rispåsar
    Beställa tårta
    Beställa pastrong, skjortor Magnus, marsalk
    Fråga någon kompis om de kan fota
    Beställ tid för ändring av klänningen
    Fixa önskelista

SENAST GJORT I AUG
    Utsidan till vigselprogram
    Utsidan till festprogram
    Beställa hindersprövning
    Hitta någon att låna videokamera av
    Beställ manikyr (hos elev?)
    Bestämma drinklista

SENAST GJORT I SEPT
    Sy in klänningen
    Träna valsen
    Bestäm musik till valsen
    Prov-make-up
    Bestäm musik i kyrka
    Provuppsättning av håret
    Insida till vigselprogram
    Köp presenter till de som hjälper oss
    Skriv tacktal
    Bordsplacering + liten kopia med allergier till serveringspers.
    Insida till festprogram
    Maila låtförslag till DJ
    Bestäm meny
    Förbered ändring av ID-handl
    Läs på om Sicilien
    Köp morgongåva

UNDER OKTOBER
    Gå in skorna
    Packa för bröllopsresan
    Fixa champange till bilen

5:E OKTOBER
    Lämna festprogramen och bordsplaceringen till slottet
    Packa för bröllopsnatten
    Hämta blommorna till håret/tiaran

6:E OKTOBER
    Se till att Marie skriver upp vem som gett vad
    Hämta tårtan och transportera till slottet
    Frisören + make-up
    Hämta blommorna och transportera till slottet
    Ta med vigselprogramen, riset, ringarna till slottet

EFTER BRÖLLOPET
    Ta med alla presenter
    Skriv tackkort

• Saffranin

Malin
    Sy skor lät krångligt, iaf när man liksom jag aldrig ens har fållat gardiner. Men jag tror du ligger några nivåer över mig så det är väl bara att göra ett försök.

Har du hört något om frisör Loccomo (eller nåt liknande) Gjorde tydligen uppsättning och make-up för 1800 inkl prov. Lätt som ett ok pris.

Andie
    Har ingen som helst aning om vem som ska dansa med vem. Mina föräldrar kommer hur som helst inte dansa, så det får bli som det blir.

• Saffranin

Hej lillamillan!
    Kul med nytt folk!

Andie
    Supersnygga inbjudningskort!

Vi har fått 37 ja tack hittills och 2 nej. Det verkar dock som om alla kommer att sova över vilket känns jätteskoj!

Vet inte riktigt om jag tycker att det är bra att det är så få dagar kvar. Känns som om det är mkt kvar att göra. I helgen ska våra toastmasters träffas och planera... Skulle GÄRNA vilja veta vad de bestämmer...(fast eg inte, överaskningar är roligast!)

Malin
    Vackra skor! Hittade ett par som jag tyckte om på Tony´s högtidskläder. (med låg klack! Det ska ju gå och dansa oxå och Magnus är dessutom lika lång som jag utan klackar)

Semester om en dag! Det är då jag ska hinna fixa ALLT!

• Saffranin

Hej Linum,
    kul med en till från Göteborg!
    Var ska ni ha festen?
    Har du tips på nån bra affär där de säljer snygga brudskor?

Gud vad bra att ni pratar festprogram. Har samlat förslag på innehåll och dekorationer ett bra tag nu och tänkte sätta igång under semestern.

Så folk tyckte att barncitaten var roliga menar du Andie. Jag som inte hade tänkt ha med några såna.

Kollade efter mall för att få sidorna i rätt ordning på kortdesign, men fick för mig att de bara visade A4 vikta på längden och våra ska vara vikta på bredden. Kan man ändra det på nåt sätt? Har nån (Andie kanske som verkar ha kommit längst?) förslag på nån bättre mall?

Har ni förresten använt bordsplacerings-
    mallen som finns på BT eller nån annan? Hmm, var det kanske så att vi kunde få en sån från Thorskog? Måste maila och höra efter...

• Saffranin

En annan fråga förresten. Hur länge ska ni vara lediga före bröllopet? Jag har funderat fram och tillbaka om jag verkligen behöver vara ledig alls, men har nu till slut tagit en dag.
    Alla verkar tycka att det är jättelite, men vad sjutton ska man göra dagarna innan egentligen?? Nåt jag missat?

• Saffranin

Andie
    Jag vill ha A4 vikt på bredden. Ska genast kolla om det finns nån bra funktion i Word som man kan använda.

Har diskuterat lite med våra toastmasters om upplägget av festprogrammen. De ska nog "få" några sidor och skriva sånger och annat hemligt på. Nån mer som tänkte ha det så?

Idag har vi beställt min vigselring! Blev en Sandberg (samma märke som förlovningsringarna) i borstat rödguld med fyra vita stenar i. (Soft heter kollektionen om nån är intresseras...)

Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd 2