• moonshadows

Hur står det till med kcal?

Hur funkar det här med kcal?
    Jag har förstått det som att man kan äta i princip vad som helst bara man inte överstiger ett visst antal kcal per dag? Alltså ungefär som Vv's pointsplan?
    Någon som har provat det?
    Och hur många kcal ska man ligga runt..? :)

• Svar på tråden Hur står det till med kcal?
  • Fiafria?

Alla som någon gång bantat har provat det. Det är ju det grundläggande för all viktnedgång, oavsett metod. Förbrukar du mer kalorier än du äter, går du ner, så enkelt är det.

Hur många kalorier man behöver är individuellt och beror på kön, vikt, aktivitetsgrad m.m.

• blomsterbiet

JAg har bantat många gånger men aldrig med hjälp av kalorier- räkning.
    Någon gång ska ju vara första gången så nu ska jag testa det.

Hittade en bra sida:

www.markazits.com/diet/bmi.php

• Fiafria?

Vad jag menade var att detta är grunden för all bantning, inte att det skulle vara någon speciell metod. Käkar du pulver, så innehåller dom färre kalorier än du gör av med, går du på VV får du äta färre kalorier än du gör av med, motionerar du bränner du kalorier...

Sen kanske man faktiskt inte räknar kalorierna, men detta är ju vad allt det här går ut på.

• Pumpkin

Det man generellt kan säga är att ingen (vad jag vet) läkare/dietist/kostrådgivare rekommenderar ett kcal-intag på mindre än 1300kcal om dagen.

För mig som är 171cm lång och väger 59kg så är det ca 2000-2200kcal om dagen som gäller om jag ska hålla min vikt

• alexaa

norrsken: varför ska man inte äta mindre än 1300 kcal?? jag e så dåligt insatt i hur kroppen påverkas.. så om du har mer kunskap e ja överlyckig=)

hur äter man för att förbränna mest??

• Pumpkin

alexaa:
    För att det är liksom kroppens basbehov av kcal/dag om man säger så. Basalmetabolismen. Så äter man mindre än så går kroppen in i svältläge och då händer det inte mycket på vågen, eller så händer det mycket på vågen och sen när man stoppar i sig en kcal för mycket så går man upp 5kg (typ ).

• alexaa

jaha!! okej då förstår ja!! tack för svaret.. de e kanske de ja har jgort fel måna gånger!!

• moonshadows

Tack för alla svar!

Jag har räknat lite på det själv, och kom fram till att om man inte rör sig väldigt mycket, väger ungefär 60 kilo och vill behålla den vikten, ska man äta runt 2000 kcal om dagen.

Jag har precis börjat äta med 1500 som maxgräns, och jag brukar äta runt 1415 kcal om dagen.
    För att ingen ska tolka fel nu vill jag bara påpeka att jag väger absolut INTE 60 kilo och vill minska därifrån. Jag väger mycket mer och 60 kilo är min ungefärliga "slutvikt".
    När jag säger att jag äter runt 1500 kcal om dagen har jag inte räknat in att jag har ett väldigt aktivt arbete, och att jag har börjat springa ett par gånger i veckan. Jag svälter absolut inte mig själv, jag har bara lagt om så att jag äter väldigt nyttigt, och t.ex. använder mig av yoghurt som efterrätt :)
    Och faktiskt så är jag mättare än på väldigt länge..
    Förmodligen för att jag fått mer regelbundna tider :)

• siouxsie

"Normalt" brukar man rek ca 2000 kcal till kvinnor med ett stillasittande arbete och "lagom" fysisk aktivitet.(Det går att räkna ut exakt)
    Mat innehåller (förutom tillsatser, kryddor osv...) protein, fett, kolhydrater. 1 gram protein i maten ger 4 kcal i kroppen, lika med kolhydrater. 1 gram fett 9 kcal. Det är ofta därför man ska äta lite mindre fett (om man äter för mkt fett) för att minska i vikt. Det är också viktigt att välja rätt fett (omättat, växt- o fiskfett)

• Balinda

fast du kan ju inte äta vad som helst. om bara äter 1300 kcal och det e bara fett så kommer du ju inte gå ned i vikt. tvärtom.
    bäst är att äta en varierad kost och att i stället motionera.
    jag var med i vv och gick ner 16 kg. åt som vanligt nästan mer regelbundet och varierat och drog in på feta såser och socker.
    Lycka till :)

• moonshadows

Fast om jag har satt en gräns med hur mycket jag får äta, så kanske jag äter det i bara chips så att säga. Då får jag ju inte i mig någon näring alls, och kommer att gå vrålhungrig sen.
    Därför tror jag att det blir mer varierat ändå, eftersom jag äter mycket sallad och så, som jag känner mig väldigt mätt på.
    Så tänker jag iaf..

• Pumpkin

moonshadows och Balinda:
    Helt rätt!

• moonshadows

En vanlig dag för mig ser ut ungefär såhär:
    Frukost: Müsli med minimjölk, och en frukt
    Lunch: Lite morötter och ifall jag är jätte hungrig brukar jag fixa lite kyckling av något slag
    Middag: Sallad med lite parmesanost och grillad kyckling (utan skinn). Lite krutonger men ingen sås. Lit bröd till också.
    Som efterätt brukar ajg ta en lite "lyxigare yoghurt".
    Emellan brukar jag klämma in lite frukt här och var, jag dricker mycket vatten och ungefär en kopp kaffe :)

Jag tycker själv att det låter lagom iaf.

• siouxsie

Hejsan! Enl det du nyss skrev om ditt vanliga matintag, du kanske skulle äta mer jämnt fördelat över dagen...
    Rek är att äta frukost, och att äta enl tallriksmodellen till lunch o middag. Dina mellanmål är helt ok. Dela in tallriken / måltiden i 3 delar. 1 del potatis, ris, pasta el fullkornsbröd. 1 del kött, fisk el annat proteinrikt. 1 del fiberrika grönsaker, rotsaker (och frukt o bär).

• Pumpkin

Jag tycker det låter lite lite jag... I alla fall om det bara blir morötter till lunch.

Svar på tråden Hur står det till med kcal?