• chiqitita

Hur ofta pratar ni med era föräldrar/syskon?

Ni får ursäkta om jag upprepar mig. Kommer faktiskt inte ihåg om jag redan har ställt den här frågan.
    Jag pratar inte speciellt ofta med mina föräldrar. Det blir däremot en email varannan dag kanske. Men mannen däremot pratar med sina varje dag. Antingen ringer hans pappa honom eller så ringer han dom på sin mobil på vägen till jobbet varje morgon. OK, att dom kanske bara pratar tio minuter, men ändå! Sen pratar han även med sin bror varje dag. Jag tycker det är mycket. Vad tycker ni?
    Inget jag kan bestämma såklart. Men jag blev bara nyfiken på hur ofta andra pratar med sin familj.

• Svar på tråden Hur ofta pratar ni med era föräldrar/syskon?
  • viktualia

chiqitita - det låter på tonen i ditt inlägg som att du önskar att din karl visade dig samma intresse som han gör med sina föräldrar.

Försök prata med honom och berätta att du vill att han pratar mer med dig - om det nu är det du vill.

Själv har både maken och jag sådana relationer med våra respektive föräldrar och syskon att vi pratar med dem i genomsnitt en gång på 1,5 vecka. Något som alla parter verkar nöjda med.

• Humma 11/8

Jag har 8 syskon varpå den närmaste bor 43 mil från mig;
    syster 1 - ingen kontakt på de senaste 13 åren.
    syster 2, bror 1, 2 & 3, syster 5 & 6 - bra kontakt, ca 4 gånger/månad
    syster 3 - supernära, pratar minst 1 ggr/dag
    Sen pratar jag med pappa kanske 1 ggr/ vecka och mamma ca 4 ggr/år.
    Jag har väldigt nöjd med hur min relation till min familj ser ut... men du verkar inte vara helt nöjd?

Min sambo pratar med sina föräldrar kanske 5 ggr/vecka men han har inga syskon och de bor nära oss!

• Hästsson

Pappa pratar jag med var/varannan dag, ofta flera gånger om dagen. Mamma några gånger per vecka, och lillebror ca 1 gång i veckan.

Min man pratar ganska sällan med sina föräldrar och sin syster, de rings mer om det är något speciellt och inte bara för att småprata.

• lindza

Jag pratar med min mamma nästan varje dag. Vill lixom höra hennes röst o att hon mår bra. Pappa har jag väldigt sporadisk kontakt med. Mina syskon o jag hörs lite då o då...

• Fridaooo

Jag pratar med min mamma flera ggr per dag men andra släktingar pratar jag inte så mkt med. Men vi pratar ju ibland bara några minuter per gång. Om man får en idé kan jag ringa till henne m.m.

• chiqitita

Det var intressant att läsa andras synpunkter och hur ofta ni pratar med era familjer. Skönt att höra att man inte är ensam. Och nej, det påverkar inte mig så mycket eftersom han verkar ringa dom antingen på väg till jobbet, från jobbet eller på vägen hem från jobbet. Så det blir inte så ofta han fastnar på telefonen här hemma. Men när det händer så kan jag inte låta bli att bli lite irriterad för jag vet att dom redan har pratat ett par gånger den dagen!! Men jag försöker att inte lägga mig i. Det blir nog mer synligt för en när man själv kanske bara pratar med sina en gång i veckan.

• TigerLinn

chiqitita

jag pratar med min mamma oftast varje dag... minst 5 ggr i veckan... min pappa pratar jag sällan med men han bor ju tillsammans med mamma så de brukar blir om mamma är å röker eller nått sådant som mn byter nå ord.. min pappa pratar mera när man ses... tyvärr e de sällan då e är 50 mil mellan..

min äldsta broder bor i samma stad vi snackar flera grånger i vecka via datorn och ringer då och då om vi vill nått viktigt har de gått lång tid emellena sedan vi pratats vid ringer han ofta å kollar läget..

min mellan broder pratar jag sällan med tyvärr... han bor i samma samhälla som mina föräldarr och så han har familj och jobbar mycket är han inte hemma med barnen så jobbar han.. känns så iaf.. vi pratar bäst med varandra mellan 4 ögon så blir nått sms om året å sedan ringer vi om de är nått speciellt..

m2b.. hans mamma har gått bort men han pratar med sin pappa när han har nått att ringa om. eller när pappa ringer...

samma med han bröder han eller de ringer när de är något de har att prata om...

• B1LLy

jag pratar med min mamma 2-3 gnger om dagen...pappa lite mindre..
    med min syster pratar jag säkert mer än 10 gnger per dag! =)

• Fru någongång.

mina föräldrar bor på gotland så jag träffar inte dom så ofta, men ajg pratar med dom säkert 4 gånger i veckan, oftast med pappa då han är pensionär. Men jag är en lite sladdis så för mig är det viktigt att prata mkt med dom då mina syskon är mkt äldre.

men med mina syskon är det mer sällan, bror 1 bor här i sthlm men jobbar mkt och har inngen familj ännu. Men det är 9 år mellan oss så det är lite mkt. Bror 2 jobbar och bor utomlands så vi hörs på mailen mest.

• Anneleigh

Min mamma ringer flera ggr om dagen *Suckar högt* min pappa pratar jag med nån gång i veckan min lillebror och jag hörs några ggr i mån

• anne på grönkulla

Vi bor alla på olika håll, men jag pratar med mamma minst en gång i veckan (typ söndag kväll) sen mailar vi o smsar emellan och rings om det är nåt särskilt. Syrran pratar jag med lite mer sällan, men det går mer i vågor, ibland flera gånger i veckan, ibland kanske bara nån gång på en månad. Också där mailar vi och smsar mellan varven dessutom.

• sjölejon

Det kan ju vara så olika hur sådant ser ut. Tom mellan olika familjemedlemmar i samma familj.

Jag pratar med mamma ca 3 ggr /vecka.
    Träffar henne vid jul, minst 5 veckor per sommar i stugan + ytterligare ca 4 ggr/ år kanske.

Pratar med pappa ca 4 ggr/år mailar ungefär lika mycket och träffas 1 gång vartannat år.

Pratar med min lillebror 6 ggr/år kanske men träffas 1 gång vart 3:e år eftersom han bor i USA.

Pratar med en äldre halvbror några gånger per år och mailar ganska ofta. Ses någon gång per år.

De andra två äldre halvbröderna har jag inte pratat med på 10-15 år.

• jagärsåkär

Min familj är ganska konfliktbenägen men aldrig stora uppslitande bråk som gör att vi inte hörs av efteråt! Utan snarare ett sätt att vara, lite tjafs som jämnan.

Kontakten är ganska oregelbunden eftersom jag bor utomlands. När jag bor hemma ses vi 2 gånger i veckan i snitt och hörs ännu oftare. När jag bor utomlands kan det gå veckor emellan...

E-mail kan vara varje dag och sen ingenting under flera veckor... Det varierar så otroligt mkt. Ibland tror jag att jag "flyr" utomlands för att få ha lite eget utrymme... Jag vet inte, men vi är en stor familj som annars lever tätt inpå varann, alla i samma stad. Eftersom vi är tjafsiga av oss är det skönt men ensamt att bo långt ifrån dem... det här med famljer alltså, det är aldrig enkelt!

• klurifax

Med mamma 3-5 gånger i veckan, med syrran ungefär samma, med pappa ca 2 ggr på 3 veckor. Sambon pratar med sina föräldrar 1-2 ggr per vecka.

• erika blivande brud 2007

jag pratar med mina föräldrar i princip varje dag även min syster, min bror pratar jag med ca 2 ggr i veckan
    min sambo är det värre med hans familj bor i england så det blir inte så ofta tyvärr...

• FredagenDen13

Jag pratar med mina föräldrar minst 6 gånger i veckan. Min bror blir det ett sms/samtal lite då & då.

Mina sambo pratar någon gång i veckan med sina brödrar. Med sin mamma blir det kanske någon gång i månaden.

Svar på tråden Hur ofta pratar ni med era föräldrar/syskon?