Inlägg från: Normalliten |Visa alla inlägg
  • Normalliten

Bröstförstoring 9

Tjolahopp: Jag gick tillbaka till jobbet efter en vecka. Hade förmodligen kunnat jobba tidigare, men är ändå glad att jag gav mig själv den tiden att vila. Jag håller med Peisy om att det varit lättare och mindre smärtsamt än jag trodde. Det drar, stramar och spänner i brösten - men gör på intet sätt ont. Nu har jag inte ett tungt arbete, utan sitter på kontor. Har du det, kanske du ska försöka vara ledig lite längre tid efter op.

xClueless: Mina sitter under muskeln och är på intet sätt tunga. Brösten känns ungefär som när jag ammade barnen - lite spända och det drar i dem när det blåser ute eller jag tar i. För varje dag känner jag att det gör mindre och mindre ont i muskeln och de blir oxå mjukar och mjukare för varje dag - något jag uppskattar oerhört :)
    Jag tror att det stämmer som Swing skriver - att ligger de utanför muskeln kan de kännas tyngre. I våra fall håller ju muskeln dem på plats. De kändes redan efter en dag som att de var en del av mig

• Normalliten

Hej på er!

Idag åkte stygnen! Trodde att det var en massa, men det var endast ett litet i varje ände - beroende på att de som upplöses av sig själva försvinner för fort för att det ska hinna läka ihop i ändarna där belastningen är större. Fick jag lära mig ngt nytt :)

Jag är så nöjd! Forfarande liiite, liiite svullen på vänster sida. Spänner lite då och då, men gör inte alls ont! Åt sista Dexofen på fredag kväll (op:ades på onsdagen, 2 dgr före) och klarade mig sedan på Alvedon i ytterligare en vecka. Har nu varit helt utan värktabletter i en vecka och mår hur bra som helst!

Frågade om träning (saknar träningen mer än något annat) och hon vill att jag ska avvakta ytterligare 3 veckor. Får inte svettas och inte ha hög puls av någon anledning.

Ska nu "lyfta" träningsbh:n och ha över brösten som band 2 tim/dag tills jag är nöjd med formen - detta för att bröstvårtorna ska vända sig uppåt!?!?

Min nya storlek är 75B (fyllig) och INGEN på jobbet har sett något - detta trots att jag har haft ett riktigt tajt linne på mig en dag!

Jag tror helt ärligt att detta är det bästa jag gjort på mycket länge! Jag är så glad att jag till slut tog detta steg!

Sköt om er!

• Normalliten

liny15: Jag har lagt in 300cc - av den mjukaste geléhallontypen (runda, under muskeln). Jag är 161 cm och väger 50-51 kg.
    Min son ville bara dricka mjölk ur ena bröstet från 3 mån ålder så mina bröst var lite assymetriska, men lika stora. De är lite assymetriska även nu, men kirurgen har lagt implantaten olika så det ska rätta till sig till "slutbesiktningen". Just nu är vänster bröst fortfarande svullet och relativt hårt så det är större än det högra. Men kirurgen har flera gånger påpekat att det är två olika ingrepp hon gjort och därför är det normalt att det tar olika lång tid.
    Jag hade 75 aaaaaaa- innan op och kommer förmodligen hamna på en fyllig 75B när allt är klart (har just nu mer åt 75C på vänster sida pga svullnaden).

Nervositeten är helt normal, men min man och min bästa väninna frågade direkt efter op (när det gjorde som ondast) om det var värt det och på den frågan finns bara ett svar: JAAAAAAAAAAA!!!!! Det är värt det - utan tvekan! :D

• Normalliten

vanilj70: Jag hade med en bild från www.plastikoperationer.net - första bilden som kommer upp när jag går in på före- och efterbilder...
    Dock lyssnade min kirurg (Gabriella Sellman) på vad jag ville ha för resultat, tittade på bilden och sa helt sonika "-300 cc blir bra på dig. Då får du önskat resultat." Den bilden jag hade med sa hon var större kupa och då sa jag att det var den formen jag ville ha ;)
    Kirurgerna har så otroligt mycket kompetens och en vana så jag tror de är duktiga på att lyssna och sedan säga vad de tycker. Jag funderade på anatomiska, men eftersom jag ammat två barn tyckte hon att min egen kropp gav den anatomi som behövdes så hon rekommenderade runda.
    Det kommer säkert gå bra även för dig.

• Normalliten

GRATTIS Vanilj 70: Vad kul för dig!!! :)
    Jag bestämde mig till 100% för op i början av mars, var på konsultation 15 mars och op:ades 25 april. Fick första tiden redan 11 april, men sköt upp den ytterligare 2 veckor för jag hade en fest att gå på 20 april och ville inte riskera att missa den... :)
    Alla är vi olika, men för mig var det tillräckligt länge att gå och vara orolig och nervös - för det var jag även fast jag funderat på detta i många år...
    Tänk positivt! Jag har aldrig förr sett fram emot att köpa en bikini som jag gör nu - det ska bli fantastiskt att kunna prova alla olika modeller och slippa vara blöt i flera timmar för att överdelen är vadderad :D
    Hoppas det går bra när kirurgen ringer imorgon!

Kram

• Normalliten

Swing: Du och dina tidigare "tråd-kompisar" har hjälpt oss nya så otroligt mycket på BT - jag hoppas det kan fortsätta vara på det sättet, så jag hoppas du inte blir alltför avskräckt även om jag kan förstå din oro och dina funderingar...

Abra: Jag tränar också en hel del BT (bland annat). Op:ades 25 april och kommer ha uppehåll fram till i höst. Har frågat kirurgen extra om detta med träning vid ett flertal tillfällen och varje gång har hon givit samma svar: Vänta med all träning i 5 veckor. Under dessa 5 veckor ska jag inte få puls och/eller svettas. Försiktig ska man vara med bröstmuskeln i 3 månader och just armhävningar ska inte göras på 6 mån. Saknar träningen mer än något annat. Har inte haft speciellt ont, mår hur bra som helst och promenerar en hel del varje dag. Nu känner jag att jag driver upp tempot automatiskt, men fram tills nu har jag fått "hugg" i muskeln om jag gått för fort. Börjar man träna alltför tidigt ökar inte bara riskerna för blödningar utan även kapselbildningsriskerna - och de riskerna är jag inte beredd att ta. Fungerar nu normalt och kan röra mig mer eller mindre obehindrat i alla riktningar och har inte ont av det alls.
    Eftersom alla säger olika tror jag det viktigaste är att lyssna på din kirurg och de råd hon/han ger samt lyssna på din egen kropp - den säger ifrån... :D

Lycka till!

• Normalliten

Abra: Jag tränar normalt BodyPump, Pilates, Yoga och Aerobics på Sats och förutom detta springer jag två dagar i veckan och power-walkar med stavara 5 mornar i veckan... Just nu (3 veckor efter op) promenerar jag istället för att ta tunnelbana och/eller buss - tar dock betydligt längre tid på mig ;) Jag kommer börja power-walka och springa om ca 2 veckor. Power-walk blir fortsatt 5 dagar i veckan och sedan kommer jag springa varannan dag över sommaren. Jag spelar även golf, men det tyckte kirurgen att jag skulle vänta med i 3 mån efter op, så det blir till semestern... :)
    När du yogar använder du bröstmuskeln bra mycket mer än du tror... så fort du stannar i hundens position är det bröstmuskeln som bär hela din kropp, så det får vänta för min del. Pilates däremot tror jag skulle fungera :) där är det mer mage och rygg du tränar. Kick-box har jag inte testat, men jag är lite tveksam med tanke på risken att du får ett slag mot bröstkorgen. Vet att du ska hålla upp armarna för, men själva slaget går ändå mot kroppen och den kraft (impact) som går mot är nog inte att förakta..
    Det verkar stämma som du skriver - att de som är tränade innan op har inte lika ont. Det jag kännt av är att det är jobbigt att andas häftigt eftersom implantatet ligger mellan bröstmuskel och lungor - jag blir så lätt andfådd och har haft svårt att ta riktigt djupa andetag.... vilket behövs när pulsen går upp

Hur som helst... lyssna på din kropp (den säger nog ifrån) och gå på kirurgens rekommendationer, så kommer det säkert gå bra för dig också.

Sköt om er, allihop!

Kram

• Normalliten

Abra: Jajjemen - andfåddheten går över:D Nu blir jag inte andfådd längre. Har just idag lite ont igen i vänster sida, men har nog varit lite oförsiktig sista dagarna :-O
    Att köpa en Pilatesvideo och köra hemma tror jag blir jättebra. Powerwalk + löpning i 2 månader, sedan lite golf och styrketräning har jag tänkt få bli min "mjukstart" tillbaka till BodyPumpen och de övriga passen. Kommer fortsätta som vanligt när de startar igen efter sommaruppehållet, men håller mig till träning hemma och styrketräningen på gymmet tills dess... Kör redan nu sit-ups på mornarna
    När är det dags för din op?

• Normalliten

Hej igen :)

Abra: Jag börjar gymträna ungefär samtidigt som jag börjar power-walka och löpträna, dvs om två veckor (can't wait;)) Kommer då börja med lätta vikter för överkroppen och träna armar, mage och rygg samt givetvis rumpa och ben och lägga på tyngder succesivt.
    BodyPumpen kommer ha "nystart" i augusti/september och tills dess kommer jag träna annat :( Det betyder ca 4 mån efter op - skulle kunna börja redan i slutet av juli, men avvaktar pga semester och terminsstarten. När BP:en startar kommer jag köra alla övningar som vanligt, men hoppa över att göra just armhävningar till det gått 6 mån efter op. Min kirurg avrådde mig att träna bröstmuskeln de första 3 mån och just armhävningarna ville hon ju att jag skulle vänta med till 6 mån efter op.
    Jag förstår att du är nervös och förväntansfull. När jag vaknade efter narkosen och hade ont (just då gjorde det skitont) var min första tanke - YES, äntligen är de på plats!!! Jag har inte ångrat mig en enda sekund :D

Är fortfarande lite svullen på vänster sida, men var på stan idag och köpte nya BH:ar (Jippea:))... min nya storlek är 70D eller 75C (beroende på modell och märke) - större än jag trott, men fortfarande i proportion till min kropp! Har även köpt två snygga bikinis och kan inte vänta till sommaren kommer och jag får användning för dem :D

Kram till er alla

• Normalliten

Abra: Glömde svara ang. simningen. Jag tror det kan göra ont i början (gör lite ont att ha armarna uppåt, utåt och bakom kroppen första tiden), men du får känna efter själv. Simning är ju väldigt skonsamt för kroppen annars, så det kanske fungerar jättebra. Fråga din kirurg om just det på konsultationen. Skulle jag gå efter min kropp och min egen känsla så skulle jag kunna träna idag eftersom jag mår så bra, men jag har bestämt mig för att "stå ut" och lyssna på min kirurgs rekommendationer för att inte ta några extra risker ;)

Svar på tråden Bröstförstoring 9