• Abra

Bröstförstoring 9

Tjolahopp: Du kan nog ha vanlig tröja 7 dagar efter op - det jobbiga är bara att få på/av den om den sitter _för_ tajt - beroende på hur öm du är om br.muskeln när du ska "krångla" med armarna uppåt å så.

Vad är det för info du tycker att du inte fått från din klinik? Ang. träning menar du, eller? Enligt min uppfattning så verkar de va väldigt olika insatta i detta på vissa kliniker - och därför säger typ "-Du kan känna efter själv!", och att "-All träning är OK 4 v. efter op.!"

På VK (=Victoriakliniken alltså) säger de att det är jätteviktigt att följa deras träningsrekommendationer och inte gå efter hur man känner - för då är risken större att man fördröjer läkningsprocessen och riskerar inre blödningar och kapselbildning. Går man bara efter hur det KÄNNS så skulle iaf jag lätt kunna börja träna en hel del redan idag - 1 v. efter op = ALLDELES för tidigt! De INRE ärren läker t.ex. först efter 2 mån, och man ska undvika snabba, ryckiga rörelser + för tunga lyft de första 3 mån efter op - så det beror ju helt på VAD man tränar! Som t.ex. långdistans-simning är OK redan efter 6 v., liksom coreträning, pilates, spinning, situps etc - allt som är mage-benträning mer liksom, men inte så mkt överkroppen involverad. Fast 8 v. efter op ska man undvika t.ex. Body Pump, Box-träning av olika slag (helst vänta 12 v. med det t.o.m.), yoga-liknande träninsformer (pga är mkt "stå på händerna/armhävningsövningar" i det, som t.ex. i "solhälsningen" och i "hundens" position), aerobics med hopp och skutt mm...

Ang. såna där "bröstvårtsklistermärken" (vad heter de eg.?? ) sitter väl ganska hårt va?... Vill ju inte ha de när jag duschar och sover i så fall ju... Och då måste man väl ha nya varje dag väl? Och det blir väl dyrt med många, för att de ska räcka i 2 v... Eller hur funkar de?

Nån som vet hur amningskupor ser ut och sätts fast etc?...

Björk00: De 2 stretchövningarna man får lära sej bara någon timme efter att man vaknat ur narkosen på VK, och som man sen ska göra VARANNAN VAKEN TIMME hela första v. efter op (eller tills man inte längre känner att det ömmar nåt alls när man gör dem), är såhär:

1) Fäll ut armarna brett åt sidorna med handflatorna öppåt - för sen saaaakta, saaakta ihop handflatorna mot varandra över huvudet (INTE för långt fram, ska va liksom ovanför och inte framför huvet) tills de möts (eller så högt upp man orkar i början), och sen ner tillbaks med armarna. Upprepa saaaaakta 6 ggr i rad.

2) Rulla försiiiktigt bak axlarna. Knäpp händerna bakom ryggen och "brösta upp" dej riktigt mycket, men saaaakta! Och sen tillbaks till utgångsläga/avslappnad. Upprepa även denna övn. 6 ggr. i rad.

Man ska alltså göra rörelserna som i slow-motion, verkligen sakta alltså!! Det ömmar rejält i början, men inte alls efter några dagar då man gör övningarna. Kan såklart skilja från person till person. Numera gör jag de iaf på morgonen och lite då och då under dagen.

KalasAnnah: Lägg storlekarna på "hyllan" du om du vill! Är väl en passande plats?!...

Ja, visst blir man totaaalt bröst-och ego-fixerad rent utseendemässigt vad gäller boobisarna nu då!! Jag vill t.ex. att min sambo ska beundra dem, och gärna känna på de mest heela tiden! Vill att han ska kolla om de förändrats nåt från igår etc.. Knäpp jag är va??!
    Fast han säger att han har sett de nu, och att de är jättefina, och han vågar knappt röra vid dem, för han tror att de ska gå sönder, typ!

Jag kan bara konstatera att jag är _betydligt_ mer tuttfixerad nu än han säkerligen nånsin varit!

Förresten, "mina nya kompisar" är oxå mycket mer runda och börjar mjukna nu. De är inte alls "toppiga" på samma "Madonna-sätt" längre, och ömmar inte alls då man tar på dem. Så fort det gått på bara 1 v.! Och jag har sån tur att det inte ens kliar nåt i ärren ens...

Kan oxå tillägga att jag med blivit som beroene av den här tråden - "löööv ja´ åål"!!

((Kram))

• Abra

Normalliten: Nej gud, jag skulle _aldrig_ betala så mycket extra för att få nån "SPA-känsla" precis! Vad jag betalar för är kirurgens specialla kompetens, att andra jag hört från blivit jättenöjda med resultatet, att det va den klinik som jag själv hört bäst om ang. allt viktigt. Plus att de bara har en statistik på kapselbildning på 2%, motför i genomsnitt 10% som det är överlag annars. Så inte sjuttsicken betalar jag extra för nån "SPA-känsla", nej, sån är inte jag! (Har faktiskt aldrig varit på nåt riktigt SPA heller.)

Men - OM det ingår i priset - så är det väl bara att "tacka och ta emot" - JAG protesterar inte!!

• Abra

...vill bara tillägga att det är jättebra att du är nöjd Normalliten! Det är väl det som är det allra viktigaste - att man själv är nöjd med resultatet och den behandling man fått!

((Kram))

• Abra

Tjolahopp: Det låter som du verkligen ser fram emot att få dina "nya bröst"! Du kommer säkert att bli nöjd! Låter ju jättejobbigt att ha det som du beskriver nu...
    Förstår att du är motiverad inför op iaf!

Det är som sagt tydligen inte alla kliniker som informerar om detta med att helst undvika viss kost och dryck 2 v. innan och efter op - och det tycker jag är synd, för det minskar ju iaf riskerna för kapselbildning.

Varför de sakerna helst bör undvikas är att pga att de gör blodet tunnare och därmed minskar dess förmåga att koagulera, vilket kan försämra läkningsprocessen, öka risken för inre blödningar och kapselbildning.

Det som man helst ska undvika är alltså:

¤ Alkohol (särskilt rödvin och att bli berusad ö h t)

¤ E-vitamin (men det är OK att ta t.ex. multivitamin pga så liten dos e-vitamin i den)

¤ Vitlök (i alla former)

¤ Avocado

(Jag kollade upp detta med Omega3 hos läkare, men fick svaret att det inte förtunnar blodet utan bara göra att man får nyttiga(re) blodfetter - så det är ingen fara att äta tydligen.)

Ja, just det ja - nipplecovers heter de ju - låter bekant!

Nej, amningskupor är kanske ingen bra idé trots allt, skippar nog det. Vill ju inte tappa de på golvet och behöva föklara nåt för nån typ - pinsamt!

Det "försvinner" ca 500 ml silikon då man lägger implantatet bakom br.muskeln.

När är det du ska på dej??

((Kram))

• Abra

... "När är det du ska OP dej?" ...skulle det ju stå!.....

• Abra

Tjolahopp: Oj då - skrev visst fel! Jag menar förståss att 50 ml förvinner bakom br.muskeln - 500 är ju en aaaaningens mkt liksom! (Jag menar - jag la ju in 375 ml t.ex.! )

(Och 50 ml silikon = 0,5 dl, så jag har t.ex. 375 ml silikon = 3,75 dl))'

Hoppas jag inte krånglat till det extra för dej iaf!

Vart är det du ska op dej nånstans?

((Kram))

• Abra

vioola: Jo, min kirurg tittade oxå frågande på mej då jag sa detta om att ju 50 ml "försvinner" bakom bröstmuskeln, men jag "stod ändå på mej", och fick exakt den storel jag ville ha!

Inte ens kirurgerna vet alltid allt om allt! Det beror nog på att kirurger inte är så himla insatta i det sk "ristestet", och det är ju det man utgår från då man säger att "50 ml försvinner".

Som t.ex. så hade jag med "ristestet" 325 dl ris, och tyckte det va en storlek jag ville ha på bysten - och sen plussade jag på 50 ml på implantatstorleken - dvs tog alltså 375 ml i varje bröst - vilket jag som sagt tycker motsvarar den storlek jag hade med "ristestet". Jag skulle iaf inte vilja ha mindre! Är glad att jag tog det jag gjorde.

Sen tänkte jag oxå på att de flesta som ångrar nåt efter op, ångrar just att de inte tog större implantat - de tycker de blev mindre än vad de tänkt sej innan.

Tjolahopp: Tur att du inte hann ringa till kliniken och säga att du vill ha "500 ml extra" då! Hade blivit riktiga _bomber_ det!

((Kram))

• Abra

3barnsmamm: Länge sen vi hörde nåt från dej! Hur har du det? Kommit till nåt beslut än?...

((Kram))

• Abra

Misha**: OK, då ä det väl så som du säger med Omega3 då! Mn men, hur som helst så är det ju iaf i såpass små mängder man äter i kapslar, så det verkar inte spela nån roll för blodets tjocklek.
    Jag tror oxå att sköterskorna vet mer om just det du beskiver. Hur länge sen är det du op dej nu?... Om du själv vill så kan du ju säkert - för "säkerhets skull" - för att få så snygga ärr som möjligt, fortsätta tejpa ärren. Jag menar, på VK rekommenderar de ju t.o.m. att man ska tejpa t.o.m. 6 mån. efter op - just för att ärren ska bli så fina och "osynliga" som möjligt. Man kan ju göra som man vill där förståss. Men jag tycker iaf det är värt att tejpa länge för att få så bra resultat som möjligt. Särskilt pga att jag gillar att träna mkt, och det påfrestar ju ärren extra mkt. Guuud vad jag saknar att träna nu då!! Förstår dej sååå väl! Själv har jag inte tränat på 2 v. nu.... Känns som en eeevighet, och jag är sååå rastlös av att bara gå hemma och knappt få göra nåt än!! Men jag måste hålla ut iaf i 1,5 v. tills jag kan börja träna lite smått igen. Ska även beställa TV-shops Pilates-DVD (inkl. matta, kostar ca 550:- ) som tydligen ska va väldigt bra, så jag kan träna hemma. Och Pilates ska tydligen funka bra att träna 4 v. efter op. Iaf lite smått, man får ju känna efter.

Tjolahopp: Men då kanske inte "ristestet" funkar så bra på dej nej, jag förstår vad du menar. Hur har du kommit fram till vilken storlek du antagligen vill ha iaf?...

vioola: Menar du att du redan gjort en bröstop och att resultatet inte blivit så bra, och att du fått proppar i lungorna efteråt? Har jhag förstått dej rätt då? Låter inte kul alls! Mycket du fått gå igenom! När op du dej då? Och vart?

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9