Bröstförstoring 9
Tjolahopp: Du kan nog ha vanlig tröja 7 dagar efter op - det jobbiga är bara att få på/av den om den sitter _för_ tajt - beroende på hur öm du är om br.muskeln när du ska "krångla" med armarna uppåt å så.
Vad är det för info du tycker att du inte fått från din klinik? Ang. träning menar du, eller? Enligt min uppfattning så verkar de va väldigt olika insatta i detta på vissa kliniker - och därför säger typ "-Du kan känna efter själv!", och att "-All träning är OK 4 v. efter op.!"
På VK (=Victoriakliniken alltså) säger de att det är jätteviktigt att följa deras träningsrekommendationer och inte gå efter hur man känner - för då är risken större att man fördröjer läkningsprocessen och riskerar inre blödningar och kapselbildning. Går man bara efter hur det KÄNNS så skulle iaf jag lätt kunna börja träna en hel del redan idag - 1 v. efter op = ALLDELES för tidigt! De INRE ärren läker t.ex. först efter 2 mån, och man ska undvika snabba, ryckiga rörelser + för tunga lyft de första 3 mån efter op - så det beror ju helt på VAD man tränar! Som t.ex. långdistans-simning är OK redan efter 6 v., liksom coreträning, pilates, spinning, situps etc - allt som är mage-benträning mer liksom, men inte så mkt överkroppen involverad. Fast 8 v. efter op ska man undvika t.ex. Body Pump, Box-träning av olika slag (helst vänta 12 v. med det t.o.m.), yoga-liknande träninsformer (pga är mkt "stå på händerna/armhävningsövningar" i det, som t.ex. i "solhälsningen" och i "hundens" position), aerobics med hopp och skutt mm...
Ang. såna där "bröstvårtsklistermärken" (vad heter de eg.?? ) sitter väl ganska hårt va?... Vill ju inte ha de när jag duschar och sover i så fall ju... Och då måste man väl ha nya varje dag väl? Och det blir väl dyrt med många, för att de ska räcka i 2 v... Eller hur funkar de?
Nån som vet hur amningskupor ser ut och sätts fast etc?...
Björk00: De 2 stretchövningarna man får lära sej bara någon timme efter att man vaknat ur narkosen på VK, och som man sen ska göra VARANNAN VAKEN TIMME hela första v. efter op (eller tills man inte längre känner att det ömmar nåt alls när man gör dem), är såhär:
1) Fäll ut armarna brett åt sidorna med handflatorna öppåt - för sen saaaakta, saaakta ihop handflatorna mot varandra över huvudet (INTE för långt fram, ska va liksom ovanför och inte framför huvet) tills de möts (eller så högt upp man orkar i början), och sen ner tillbaks med armarna. Upprepa saaaaakta 6 ggr i rad.
2) Rulla försiiiktigt bak axlarna. Knäpp händerna bakom ryggen och "brösta upp" dej riktigt mycket, men saaaakta! Och sen tillbaks till utgångsläga/avslappnad. Upprepa även denna övn. 6 ggr. i rad.
Man ska alltså göra rörelserna som i slow-motion, verkligen sakta alltså!! Det ömmar rejält i början, men inte alls efter några dagar då man gör övningarna. Kan såklart skilja från person till person. Numera gör jag de iaf på morgonen och lite då och då under dagen.
KalasAnnah: Lägg storlekarna på "hyllan" du om du vill! Är väl en passande plats?!...
Ja, visst blir man totaaalt bröst-och ego-fixerad rent utseendemässigt vad gäller boobisarna nu då!! Jag vill t.ex. att min sambo ska beundra dem, och gärna känna på de mest heela tiden! Vill att han ska kolla om de förändrats nåt från igår etc.. Knäpp jag är va??!
Fast han säger att han har sett de nu, och att de är jättefina, och han vågar knappt röra vid dem, för han tror att de ska gå sönder, typ!
Jag kan bara konstatera att jag är _betydligt_ mer tuttfixerad nu än han säkerligen nånsin varit!
Förresten, "mina nya kompisar" är oxå mycket mer runda och börjar mjukna nu. De är inte alls "toppiga" på samma "Madonna-sätt" längre, och ömmar inte alls då man tar på dem. Så fort det gått på bara 1 v.! Och jag har sån tur att det inte ens kliar nåt i ärren ens...
Kan oxå tillägga att jag med blivit som beroene av den här tråden - "löööv ja´ åål"!!
((Kram))