• Abra

Bröstförstoring 9

Ang. bh.ar efter bröst op. så har jag följande att rekommendera efter att ha gjort en hel del efterforskningar i ämnet (de med 3 utropstecken efter har fått särskilt bra omdömen):

¤ Champion, "Action shape Top" (450:- ), bäst i test, lätt att reglera i axelbanden och runt livet, med kardborrereglage i axelbanden, och sitter superbra - brösten rör sej knappt alls! !!!

¤ Swegmark, "Active" (bara 270:- ), oxå jättebra resultat i tester, 'andades' bäst i ett test, är bekväm och med vanlig bh-knäppning och spännbara, vadderade axelband!!!

¤ Triumph, "Tri Action Sport Star", en slät och skön sportbh som går lite längre ner

¤ Triumph, "Tri Action Fitness", en mjuk, FRAMKNÄPPT sportbh

¤ Triumph, "Tri Action Workout", en sportbh med breda axelband och ett brett, elastiskt band under bysten

¤ Triumph, "Tri Action PowerMove", en 'smart' sportbh med brottarrygg

¤ Calvin Klen, "perfectly Fit Wireless" (399:- ), en snygg och skön vardagsbh!!!

¤ Triumph, "Loretta soft", en mjuk bh UTAN bygel och "Soft Sense", en mjuk, formpressad bh MED ("dold") bygel

Lyck till med att hitta den rätta just för dej!

((Kram))

• Abra

Kanelbulle: Ja, just det - du ska ju oxå op dej på VK - spännande! och berätta verkligen ALLT för oss sen efteråt - lova!! Ang. bh så ska man enligt VK:s rekommendationer inte ha nån bh (eller sportbh heller) de 3 första v. efter op(om man har anatomiska implantat - men det är väl det enda Charles där jobbar med har jag förstått. Eller hur?...), men sen kan man gärna ha en mjuk sportbh eller liknande. Bygelbh kan man först ha efter 6 mån, men vid enstaka tillfällen om man vill annars, och då gärna skydda ärren med en liten kompress. Stygnen tas ju bort efter 3 v., och man ska tejpa ärren i hela 6 mån. för bästa resultat. Och innan stygnen tas bort ska den första tejpen sitta på hela tiden. Första veckan får man ett "bandage" runt brösten, som man inte ska ta bort ens när man duschar - kan torka torrt med hårfön. Så sa de till mej iaf!

Kalasannah: OK, blandar ihop alla dessa kliniker och "nicknamn" vi har - sorry! Ang. sjukskrivning så sjukskriver de en i 2 v. direkt efter op, vilket man har rätt till enligt lag efter en skönhetsop av det här slaget - om man VILL det alltså!

Iangelin: Får jag fråga vika aktiviteter du inte kunde va med på efter op?

Norrlandsstinta: Men "VK" menas alltså Victoriakliniken i Saltjöbaden, som Charles äger och är enda kirurgen på. kanske du inte "kopplade" vad förkortningen stod för bara?

F.ö. så är det flera grejer jag tycker verkar så bra med just VK, och det är att Charles är expert på plastikkirurgi, och har just specialinriktning bröstop, som han ofta är utomlands och föreläser om. Han har tydligen en speciell teknik men bl.a. jättenoggranna mått som han gör på ett särskilt sätt, för att få ett så "naturligt" och symmetriskt resultat som möjligt. Han har ett väldigt gott rykte, och gör ingen reklam för VK, utan vill bara att det goda ryktet ska va den enda reklamen, dvs nöjda kunder/patienter. Och jag har faktiskt aldrig hört/läst om nån som blivit besviken på resultatet, han gör skitsnygga boobis helt enkelt! Och visst kostar det kanske ca 15 000:- mer än hos de billigare kirurgerna, men för mej är iaf ett gott rykte, kompetens och förtroende värt mkt när det handlar om min egen kropp - för det är ju ett stort ingrepp eg., och då vill jag verkligen känna mej 100% trygg med vem som får skära i mej (usch vad otäckt det lät! ).

((Kram))

• Abra

Iangelin: OK, då förstår jag vad för typ av aktiviteter du menade!

Här är en bra sida med tecknade op-filmer:

www.plasticsurgery.org/patients_consumers/procedures/procedure-animations.cfm

De filmerna visar dock inget i detalj sådär, men såna detaljbilder om hur de skär i muskeln har jag sett på nån annan sida vet jag. Kolla du runt på nätet, och hittar du en så berätta gärna adressen här för oss oxå.

rosali1: Vart va det du op dej, och när? Och hur mkt la du in, och hade innan?... Blev det som du hade tänkt dej innan med allting annars?

KalasAnnah: Jag sover iofs över på VK, men jag har tänkt ha med mej mysbyxor, framknäppt tröja, glasögon (har linser annars), nattlinne, sköna tofflor och strumpor, en bra bok, tidningar, musik att lyssna på, mobil, lite hygienartiklar, väckarklocka och faktiskt öronproppar - för jag sover bättre med det!

Tar nog med lite smink oxå, så jag kan fräscha till mej lite, iaf dagen därpå då jag ska hem, min sambo kommer och hämtar mej på morgonen vid 9-tiden på tis. På VK ska man helst va därifrån kl.9:00 dagen efter op nämligen, och de bjuder på mat, frukost etc., eller rättare sagt - det INGÅr i det skyhöga priset som det kostar hela kalaset! Hmm.... Hoppas verkligen det kommer att va värt det!! Såååå spännande!!! Ska ju op mej nu på mån.!!!

Har jobbat mkt den senaste veckan, och inte hunnit träna mer än några få pass, och idag ska jag träna för SISTA gången innan op - det blir Body Pump. Känns sorgligt.... Men så är det. Om 2 mån är man ju nästan helt återställd iaf. Kunde vart värre!

Jag har 2,5 v. sem. nu med - väldigt passande - men såklart planerat så!

Ha en skön midsommar allihop! För min del blir det lugnt med alkoholen iaf - får inte dricka nåt sånt 1 v. innan op och 2 v. efter. Har ni andra hört nåt liknande ang. alkohol?

((Kram))

• Abra

rosali1: OK, då hade du ju stora boobisar även innan op alltså, och fick riktigt stora nu efteråt, förstår jag. Själv vill jag ha full 75 C efter op., vill inte ha för stora pga att jag tror det är mer otympligt med större byst, och belastar ryggen mer. Vill inte heller känna mej som "2 bröst som är ute och går" typ.

Men det ska bli riktigt spännande att se hur det blir, vilken storlek och så! När tror du man vet sin nya storlek, när har svullnader och så lagt sej? Hur va det för dej?...

Vad länge du rekommenderades att avstå från alkohol! Till mej sa de som sagt bara 1 v. innan och ca 2 efteråt, men att jag t.ex. på midsommar kan ta 2 glas öl/vin, men inte mer. Får inte "festa loss" liksom. Men det är inget jag saknar eg., men gillar att ta ett glas vin till maten, och gör det oxå nån enstaka gång. Tror ni andra sånt är nån större fara eg.? Jag vill ju inte riskera nåt liksom...

Ang. det du skrev om att inte anstränga bröstmuskeln före op, så är det tyvärr försent... Tränade Body Pump tis. förra v., plus i em, med fulla vikter, dvs tungt. Sen har jag tränat Body Balance sön + tis, men det är ju lite "mjukare" träning. Annars har jag faktiskt inte tränat nåt mer alls., är kanske bra det då.

Jag tränade idag pga det en annan här på forumet sagt om att hennes kirurg rekommenderat henne att träna ända fram tills op som vanligt, för att hon snabbare återhämtar sej då. Och hon tränade ju Bydy Pump och Pilates kvällen innan op t.o.m., och hon hade inte särskilt ont efteråt ändå. Hoppas det stämmer på mej oxå...

Får jag fråga hur du "vet" att det är så med träning innan op? Nåt du hört eller erfarit själv?... Nyfiken bara!

Tack för stretchtipsen före op - det ska jag tänka på! Hur ofta och länge tror du är nödvändigt?... Vill ju såklart få så lite ont som möjligt efter op...

3barnsmamma: Själv bokade jag tid för konsultation och op samtidigt - det är ju inget bindande, du kan avboka op om du vill, innan du betalat in några pengar. Säkert inte så populärt iofs, men en möjlighet. Jag tror jag bokade ca 2 mån innan, men det går tydligen med kortare varsel oxå i vissa fall, men de har ju sommarstängt efter nästa v., ett bra tag iaf. Lutar det åt att du väljer VK alltså? Kul i så fall!

((Kram))

• Abra

kanelbulle: Fick du ansiktsmassage - vad lyxigt! Fick du någon middag då? eller va det mest kaffe, thé, smörgås och andra drycker eller?... Äter man vid sängen, eller nånstans tillsammans med andra? Sover man själv, eller delar man rum med nån? Kan tänka mej att man inte känner sej så socail direkt efteråt precis, eller?... Fick du börja med och lära dej några stretchövningar? Får man hjälp och "service" som mat och svar på frågor av nån när och om man vill dygnet runt?... Många "praktiska" frågor!

Kul att du redan är så nöjd då!! Vad hade du för storlek innan, och vad för typ av implantat satte du in?

Soulsista: Roligt att höra din rapport oxå1 Skriv gärna mer framöver!

snuttungen: Tack för ditt svar! Ang. tvätt så brukar jag alltid tvätta, och jag tror jag ska ta en liten slags "vagn-dragkärra" att dra tvättkorgen med, då vi bor i lägenhet. Funkar det bra att sträcka armarna uppåt alltså, och hänga och ta ner tvätt ganska högt uppifrån?...
    Min sambo har sagt att "Du kommer att få köra med mej hur mkt du vill!", men det känns inte bra att han formulerade sej så... Jag vill ju eg. inte köra med honom, utan att det skulle va en självklarhet att han hjälper mej då jag är nyopererad. Han är van att jag fixar det mesta i hushållet, som med tvätt, den mesta disken, handling, bäddning etc., hoppas han inte går och är "småsr" över att han kommer att få göra lite mer av det ett tag. Fast jag ju förståss kommer att göra så mkt jag har möjlighet och ork till. Till saken hör att vi nyss flyttat oxå, och har mkt tungt kvar att flytta, bl.a. hela gamla förrådet... Men det får bli hans uppgift det då, och jag behöver ju inte ha dåligt samvete för det eg.

((Kram))

• Abra

kanelbulle: Så tacksam för ditt snabba svar - guld värt nu när det är sååå nära och man börjar tänka på mer detaljer liksom! Ingen narkosläkare har ringt till mej än - kanske han gör det imorgon. När ringde han dej?... Har några andra frågor jag tänkt på: Kan man ha nån fuktkräm i ansiktet och stylingprodukter i håret efter att man duschat i "Descutan"-lösningen? Mitt hår spretar nämligen åt alla håll om jag inte har det - ser ut som ett virvelmarssvin typ! Jag har för mej att sköterskan på VK sa till mej att man kan ha bodylotion på benen och fuktkräm i ansiktet, men ingen kräm på överkroppen, för då kan tejpen ha svårare att fästa. Håret kunde jag tvätta i vanligt shampo och balsam innan oxå - skönt. Förresten - väcker de en på morgonen då man ska iväg vid 9-tiden - eller måste man ha med väckarklocka?... Ang. storleken - blev boobisarna den storlek du hade tänkt, är de mkt svullna?

Norrlandsstinta: Tack för lyckoönskningen - den värmde! Klart jag kommer att skriva om hur det va sen - är hemma igen på tisdag vid 13-tiden!

snuttungen: Jag hänger tvätten i torkskåp och tvättar väl ca 1 v. efter op. Får väl se hur jag känner mej då... Ska komma ihåg att stretcha mkt. Men vad är mkt eg?... Vad tycker du? Ang. din minskade känsel så har jag hört att det är ett vanligt symtom efteråt, men går över med tiden.

((Kram))

• Abra

kanelbulle: Stort tack igen för ditt svar! Narkosläkaren ringer väl ikväll då, hoppas jag. Jag kommer att ha lite stylingprodukter i håret och lite smink på mej dagen för op, det verkar ju OK. På vilket sätt ska man tvätta sej med Descutan? I vilken ordning ska man tvätta kroppsdelarna?

Ang. detta med att muskeln är så spänd över implantatet i början - hur länge hade ni den känslan ni andra som op er? När släppte muskeln liksom?...

snuttungen: Tack för stretch-och sovtipsen!

((Kram))

• Abra

kanelbulle: Jag kommer oxå att ha på mej hipsters, vill inte känna mej som ett "sexobjekt" där på op-bordet precis, känns olustigt. Jaså, får man på en kräm/olja då de masserar ansiktet alltså? Har jag aldrig fått tidigare vid ans.massage. Men lite smink kommer jag att ha iaf - fåfäng som jag är! Nåt tips vad jag ska packa för att ha med mej inatt när vi åker vid 3-tiden? Vad hade du för packning? Det får väl inte va för tungt ju, måste kunna lyfta väskan även efter op... Funderar på att ta med mej cd-freestyle och skivor, bok, tidning, underkläder, en neccesär med lite i, nattlinne, öronproppar (sover lättare då ), väckarklocka och tofflor. Ska ha på mej mjukisbyxor och en framknäppt tröja.

Norrlandsstinta: Låter ju härligt med picknick i det gröna - klart du ska med och att du med gott samvete kan låta de andra bära det tunga!

Guuud va jag börjar bli pirrig inför op nu!!! Det är ju verkligen imorgon jag ska göra det - så vid den här tiden imorgon så har jag mina "nya kompisar" på mej! Känns overkligt nästan! Svårt att fatta vad det eg. innebär på nåt sätt. Min kropp har ju sett ut som den gör i många år nn, och kommer att förändras. Iaf till viss del... Hoppas boobisarna kommer att kännas som "kompisar" oxå, och inte som "ovänner"! Underar just när de kommer att kännas som en "naturlig del" av mej igen... Den som lever får väl se!

((Kram))

• Abra

Kanelbulle och KalasAnnah: Tack för era svar och lyckönskningar! Narkosläkaren har inte ringt till mej än - så jag började tänka om det blivit nåt fel i bokningen och blev orolig. Ringde upp "akutnumret" på VK, och då sa hon (Jessika?) att det kan va nån siffra fel i tel.numret de fått bara, men att hon kände igen mitt namn inför imorgon, så jag står med iaf! *skönt* Håller på att packa in de sista kläderna i våra garderober, och har tvättat i kväll. Vi har ju nyss flyttat, så jag måste fixa en del nu innan op. Ska ta och äta en middag snart oxå, får ju inte äta eller dricka nåt efter kl.1 i natt (6 timmar innan jag ska va på VK). Sen blir det bilfärd från Karlstad till Sthlm och Saltjöbaden kl.2:30 i natt. Har sovit ut länge idag, för jag tror inte det blir så mycket mer sömn nu innan op iaf.

((Kram))

• Abra

Så va det klart då - op alltså!! Så skönt att iaf ha det bakom sej!

Op mej igår på VK: 375 ml anatomiska geléhallon FF, soft touch.

De känns faktiskt mindra än vad jag trott de skulle bli (jag hade 80 A-B innan op), och de står liksom rakt ut som 2 svullna projektiler! Jag har en bred, vit tejp-kompress (ca 10 cm brett) rakt över bysten, och 3 tejpbitar på stygnen under brösten. Detta fungerar som en slags stöd-bh, och den breda,vota tejpen ska jag ta bort 1 v. eftreråt (på mån), och tejpen under brösten samtidigt som jag tar bort stygnen (och 3 v). Man kan tydligen lätt ta stygnen själv hemma, med steriliserad sax och efter särskilda instruktioner jag fått reda på. Det är oxå superviktigt att inte lyfta tungt på 3 v., inte anstränga sej fysiskt heller under den tiden, samt utföra ALLA rörelser jättelugnt och sakta - absolut inte snabba, ryckiga rörelser. då är risken större för kapselbildning och inre blödningar.

Man får f.ö. gå "rumpgång" i sängen då man reser sej upp, , och använda magmusklerna. Man ska inte lyfta sej med armarna, för då tar det emot i bröstmuskeln och påfrestar den onödigt mycket, vilket gör ont och känns obehagligt. Alla rörelser där br.muskeln är involverad är obehagliga och ömmar mkt, som att knäppa en knapp, skära kött, öppna en mjölkliter, skala potatis - t.o.m. skratta, gråta och snyta sej gör att det ömmar till rejält! Så det gäller att hålla sej allvarlig!

Annars va det helt unbderbart på VK - rekommenderas verkligen!! Jag delade rum med en jättegullig tjej, vi fick ansiktsmassage och mask etc innan i ca 30 min - jättehärligt! Men tyvärr får inte alla det, utan det är i mån av tid, om tjejen som gör det inte har kundér på sin salong i Sthl city. Så vi hade tur då!

VK ser ut som ett SPA, känna som ett SPA, och har helt fantastisk personal som servar en dygnet runt med smärtstillande, stretchinstruktioner, vadhelst man vill dricka och äta (ja, nästan vad som helst iaf! Frågade inte om gåslever! ), det är typ "fågelkvitter/vågskvalp-musik i bakgrunden i alla rum (utom just opsalen då förståss), t.o.m. i hissen.

På rummen fick vi en liten fin nät-påse med brun kirurgtejp (hudvänligare, går inte att köpa på Apoteket konstigt nog, sa de) som ska räcka 6 mån, ansiktsprejvatten med rosendoft och 2 prover av en lyxig dag-och nattkräm med kaviar (!).

Jag hade med mej alldelas för mkt saker - man får ju tofflor, framkväffp nattlinne och morgonrock där, plus att de har en massa tidningar där. Och härlig musik spelar de ju alltid, så den musik jag hade med kom aldrig till användning.

Man får även värktabletter och pencillin för ca 10 dagars förbrukning med sej hem. Själv tar jag tabletter kl.8,14 och 21, samt på natten 1 stor Alvedon (1g) vid behov.

De säger att första dygnet är värst, och det stämmer nog.

Jag tror f.ö. att mina bröst nu ser ut och känns som "2 ömma och svullna projektiler" pga att de börjar svullna mkt (svullnaden är som värst 2-4 dygn), är tejpade "neråt" med den breda,vita tejpen, och att de inte påverkats så mkt av tygndlagen än, för att bröstmuskeln inte "släppt" än heller. Längter till om 3 v. då stygnen är borta, och brösten inte är lika ömma längre, hoppas jag.

Fråga bara på om ni undrar över nåt mer!

Nu ska jag se på "Allsång på Skansen" och sen "Morden i Midsumer"! Riktig sommar-TV!

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9