Så va det klart då - op alltså!! Så skönt att iaf ha det bakom sej!
Op mej igår på VK: 375 ml anatomiska geléhallon FF, soft touch.
De känns faktiskt mindra än vad jag trott de skulle bli (jag hade 80 A-B innan op), och de står liksom rakt ut som 2 svullna projektiler! Jag har en bred, vit tejp-kompress (ca 10 cm brett) rakt över bysten, och 3 tejpbitar på stygnen under brösten. Detta fungerar som en slags stöd-bh, och den breda,vota tejpen ska jag ta bort 1 v. eftreråt (på mån), och tejpen under brösten samtidigt som jag tar bort stygnen (och 3 v). Man kan tydligen lätt ta stygnen själv hemma, med steriliserad sax och efter särskilda instruktioner jag fått reda på. Det är oxå superviktigt att inte lyfta tungt på 3 v., inte anstränga sej fysiskt heller under den tiden, samt utföra ALLA rörelser jättelugnt och sakta - absolut inte snabba, ryckiga rörelser. då är risken större för kapselbildning och inre blödningar.
Man får f.ö. gå "rumpgång" i sängen då man reser sej upp, , och använda magmusklerna. Man ska inte lyfta sej med armarna, för då tar det emot i bröstmuskeln och påfrestar den onödigt mycket, vilket gör ont och känns obehagligt. Alla rörelser där br.muskeln är involverad är obehagliga och ömmar mkt, som att knäppa en knapp, skära kött, öppna en mjölkliter, skala potatis - t.o.m. skratta, gråta och snyta sej gör att det ömmar till rejält! Så det gäller att hålla sej allvarlig!
Annars va det helt unbderbart på VK - rekommenderas verkligen!! Jag delade rum med en jättegullig tjej, vi fick ansiktsmassage och mask etc innan i ca 30 min - jättehärligt! Men tyvärr får inte alla det, utan det är i mån av tid, om tjejen som gör det inte har kundér på sin salong i Sthl city. Så vi hade tur då!
VK ser ut som ett SPA, känna som ett SPA, och har helt fantastisk personal som servar en dygnet runt med smärtstillande, stretchinstruktioner, vadhelst man vill dricka och äta (ja, nästan vad som helst iaf! Frågade inte om gåslever! ), det är typ "fågelkvitter/vågskvalp-musik i bakgrunden i alla rum (utom just opsalen då förståss), t.o.m. i hissen.
På rummen fick vi en liten fin nät-påse med brun kirurgtejp (hudvänligare, går inte att köpa på Apoteket konstigt nog, sa de) som ska räcka 6 mån, ansiktsprejvatten med rosendoft och 2 prover av en lyxig dag-och nattkräm med kaviar (!).
Jag hade med mej alldelas för mkt saker - man får ju tofflor, framkväffp nattlinne och morgonrock där, plus att de har en massa tidningar där. Och härlig musik spelar de ju alltid, så den musik jag hade med kom aldrig till användning.
Man får även värktabletter och pencillin för ca 10 dagars förbrukning med sej hem. Själv tar jag tabletter kl.8,14 och 21, samt på natten 1 stor Alvedon (1g) vid behov.
De säger att första dygnet är värst, och det stämmer nog.
Jag tror f.ö. att mina bröst nu ser ut och känns som "2 ömma och svullna projektiler" pga att de börjar svullna mkt (svullnaden är som värst 2-4 dygn), är tejpade "neråt" med den breda,vita tejpen, och att de inte påverkats så mkt av tygndlagen än, för att bröstmuskeln inte "släppt" än heller. Längter till om 3 v. då stygnen är borta, och brösten inte är lika ömma längre, hoppas jag.
Fråga bara på om ni undrar över nåt mer!
Nu ska jag se på "Allsång på Skansen" och sen "Morden i Midsumer"! Riktig sommar-TV!
((Kram))