• BolinderBrud

Smolk i glädjebägaren

Mina underbara vänner ordnade en fantastisk möhippa för mig i lördags, MEN...

...för att hitta de kläder jag skulle ha på mig letade de (istället för att be mig eller min blivande) igenom varenda byrå och garderob vi har här hemma (jag var inte hemma just då)! Jag har privata saker på flera ställen som "genomsöktes" och jag känner mig faktiskt kränkt! Särskilt när en nöjd kompis deklarerade att "nu har du inte en enda oigenomsökt låda här hemma".

Jag har inte valt att visa upp alla mina privata tillhörigheter och känner mig otroligt överkörd. Det spelar ingen roll att det är möhippa - visst går man inte igenom andra människors privata saker på det här sättet?!?

Det tråkiga är att jag är så upprörd att jag skulle vilja prata med dom om det, men det känns som att jag inte kan det, eftersom de hade fixat en så fantastisk dag för mig och rest långt för min skull. Men VARFÖR går man igenom andras privata saker? Det ingår INTE i möhippan

Det som de gjorde kan inte göras ogjort, mitt privatliv är redan blottat, men det känns trist, oerhört trist!

Sympati, systrar!? Någon?

• Svar på tråden Smolk i glädjebägaren
  • Skalaren

Jag skulle inte heller vilja att någon letade runt i våra lådor. Det handlar inte om att jag har saker jag skäms för att någon skulle kunna hitta. Men det är ändå privat och som någon skrev tidigare, så har man ju valt att lägga vissa saker i lådor för att man inte vill att alla ska se dem.

Jag tycker att man kan fråga den blivande mannen/frun i fråga att plocka fram saker som behövs för möhippa/svensexa. Annars kan man göra som mina kompisar gjorde vid min möhippa. Jag sov borta den natten, vilket jag inte visste om före så klart. De hade köpt ett par trosor och strumpor och en tandborste till mig, som jag kunde använda morgonen efter. Annat som jag behövde fick jag låna av de andra tjejerna.

Om jag var TS skulle jag berätta att jag inte tyckte att det var så kul att ha fått sina lådor och skåp genomsökta.

• rocketqueen

Håller med dig TS, otroligt kränkande att gå igenom någon annans saker, de kunde bara bett dig ta fram det du skulle behöva. Jag skulle aldrig rota igenom någon annans saker och förväntar mig också samma respekt tillbaka.

• BolinderBrud

Torson: Bra råd att börja och avsluta positivt, för jag är ju verkligen glad över att de är mina vänner. Det är bara detta övertrampet som inte är ok! Och precis som du säger så ville vi inte att någon skulle veta om testerna. Det var VÅR lilla hemlighet. DÅ alltså, inte nu längre:(

Skalaren: Dina vänner var mer förutseende än mina och hade ju tänkt till!

• Kärleksfeber

BolinderBrud: Förstår verklugen att du blev/är upprörd över just det där, att de har varit och kollat i dina grejer utan att fråga om lov. Var det tvunget? Kunde dom inte hippa dig utan just den lilla detaljen?? Fy, hade blivit jätteledsen. Kanske tänkte dom inte så långt?!

• BolinderBrud

Kärleksfeber: Ja, det är just det jag känner - var det tvunget?! Jag och sambon var två minuter bort och vi hade inte bråttom iväg sedan. Alla har väl något privat i sina lådor, det känns som de var ganska likgiltiga inför det faktum att de kunde stöta på något privat:(

Men, men... De är mina bästa vänner och jag skall ta upp det med dem.

• BolinderBrud

Frågan är bara hur jag skall ta upp det med dem, för jag vet inte om alla var med. Jag kan ju inte ringa runt till sju stycken och dra hela grejjen sju gånger. Kanske kan jag skriva ett mail? Vi bor dessvärre i olika delar av landet...

• PennyJenny

Var det någon av dem som är tärna eller som höll i hippan. Berätta hur du kände för henne, alt skicka ett mail men jag tycker oftast sådan här saker inte ska tas via mail. Men se till att reda ut det på något sätt innan bröllopet så du inte sitter där med det som en tagg i hjärtat.

• Kärleksfeber

BolinderBrud: Kan du inte ringa till den som du känner bäst och berätta hur du känner och fråga vilka det var som var med. Säg precis som du känner! Berätta att du känner dig "strippad" och att du tog illa upp av just den saken och att du gått och tänkt på det sedan dess. Det känns säkert bättre av att bara få sagt det också kanske du kan lämna det sedan. Lycka till och kom ihåg att du har helt rätt i detta.

• BolinderBrud

PennyJenny & Kärleksfeber: Jo, jag får nog ta och ringa en av tärnorna, alternativt en av de andra tjejerna. Hoppas att de förstår. Känns som att jag behöver prata med dom om det för att kunna släppa det!
    Tack!

• PennyJenny

Börja med att säga att du verkligen uppskattade möhippan och du är så glad för den. Och ta sedan upp det här med genomgången av lådor. Berätta bara att du förstår att de kanske inte tänkte på hur du skulle känna det, men att du faktiskt tycker att det känns jobbigt och att det känns som att de rotat, även om du förstår att det inte var deras mening. Om du lägger upp det som att förklara hur du känner och att du förstår att inget troligen gjordes för att djälvas och vara elak så tror jag nog det går bra. Går du på som värsta bandhunden och skäller och har dig blir det nog bara värre, men du verkar ha fötterna på jorden så det går nog bra. Lycka till!

• rocketqueen

Ett bra tips kan också vara att ta upp varför det är viktigt för dig att prata om att de rotade i lådorna, alltså för att du vill "ha ur" dig det och inte för att skälla på någon.

• BolinderBrud

PennyJenny: Jo, något sådant upplägg får det bli! Lovar att inte skälla på någon;)
    TACK för stöd och råd!!

• Wicks

jag förstår dig. har inget speciellt i min gasrderob men hsde ändå känt att det var ett övertramp. förklara hur du känner och är klart att du är tacksam för möhippan, me känneratt du vill få ur dig detta så tas det nog bra

Svar på tråden Smolk i glädjebägaren