Erfarenhet av mellannamn
Ni som faktiskt har mellannamn, tycker ni det är krångligt? Blir det ofta förvirring vilket som är ert efternamn etc? Vill ha åsikter, både plus och minus. Kanske det kan underlätta min beslutsångest!
Ni som faktiskt har mellannamn, tycker ni det är krångligt? Blir det ofta förvirring vilket som är ert efternamn etc? Vill ha åsikter, både plus och minus. Kanske det kan underlätta min beslutsångest!
Jag behöll mitt flicknamn som mellannamn och har inte märkt några större problem.. förutom tandläkaren som envisas med att kalla mig för mitt flicknamn
Inte ens när vi äntligen kom oss för att boka in vår bröllopsresa (1 år försenat) så var det några problem med namnen.. däremot mitt civilstånd då dom (resebolaget) envisades med att kalla mig för Miss Jamen jag är ju MRS nu tyckte jag
puffar
Inga problem alls, annat än att jag själv tycker att det blir lite långt och därför ibland skippar mellannamnet när jag presenterar mig!
Jag hade mellannamn från jag var 9 år till jag var 18 år.
min mamma gifte sig när jag var 9. jag valde då att behålla mammas flicknamn och ta resten av familjens efternamn som mellannamn. Att jag inte hade det till länge än jag var 18 beror helt enkelt på att jag tyckte det var för jobbigt med mellannamn och valde att plocka bort det själv när jag blev myndig.
Det var jämt krångel. ena gången skulle mellannamnet va med, andra inte. ibland fick jag heta efternamnet ibland mellannamnet ibland bägge ock. Till och med hos polisen när jag skulle skaffa nytt pass blev det fel.
skatteverket gjorde fel, skolan gjorde fel. nä det var pest och jag vill definitivt inte ha mellannamn igen.
Snälla, fler som har erfarenhet?
Hej!
Jag kommer från Danmark där det närmast är mer regel än undantag att man har två efternamn (mellannamn/efternamn). Själv har jag ett efternamn från min mamma och ett från min pappa. Jag säger att båda är mina efternamn men så är det ju inte egentligen. Det är nog min pappas namn som räknas som efternamn både här och i Danmark.
Ett sätt att lösa det är att ha bindestreck mellan namnen så de räknas som ett (tror jag) men det gillar jag inte personligen.
När jag gifter mig (16 juni - snaaart!!) kommer jag ta bort pappas efternamn och ta min mans efternamn istället.
För mig är det helt naturligt att ha två efternamn. Har inte kännt att det inneburit problem.
Man får inte ha bindestreck mellan namnen numera i Svige så det går tyvärr inte...
jag har mellannamn, men använder för det mesta bara mitt efternamn och plockar fram mellannamnet när jag känner för det. Har inte haft det så länge ännu, men det känns inte krångligt än iaf..
Jag hade nog också tänkt använda mig av mitt nya efternamn, men ändå ha kvar mitt flicknamn som mellannamn. OM man skulle uppleva det som krångligt, kan man väl plocka bort mellannamnet sen väl?
Jag har mellannamn sen 9 år tillbaka då mina föräldrar gifte sig och har aldrig haft något problem med det, varken hos polisen eller någon myndighet. det är möjligt att nån har sagt fel vid ett upprop i skolan men då har jag bara röttat dem, är ju inte krångligt att göra det.
Jag använder jämt båda då det känns naturligt eftersom mitt mellannamn är det som jag hette först. Mitt mellannamn är ett vanligt son-namn och mitt efternamn ett kort trestavigt namn vilket säkert gör att det blir lättare efetrsom det inte blir så långt. Men jag har även en kompis med två långa sonnamn som mellannamn + efternamn och hon använder alltid båda.
Vi kommer att heta Broberg-Lindau som våra barn redan heter och det fick vi godkänt av myndigheterna vi gifter oss 7/7-07