• JHO

Tråkigheter efter möhippa

Jag hade världens roligaste möhippa i helgen och jag är så glad över att hela 12 av mina kompisar tog sej tid å pengar att fira min sista dag som ogift!

Problemet: Min lillasyster och tärna var den som höll i allting. Hon hade medellat datum, tider och aktiviteter som skulle göras under möhippan till alla inbjudna flera måndader i förväg. 15 tjejer tackar ja. Samma vecka som möhippan får alla veta mötesplaster och total kostnad. Återigen tackar alla 15 ja. Två dagar innan, ringer 3 tjejer och avbokar av olika orsaker. Min stackars syster får ändra aktiviteter och avbeställa mat i sista stund.

Att 2 av tjejerna inte kom är helt ok.De bor nu i andra städer och vi umgås inte så mkt längre, men de är ändå bjudna till mitt bröllop eftersom vi var så goda vänner förr.

Men den sista tjejen. VIumgåsca 1 ggr/månad, gårpromenader eller fikar ihop. Hon kom till middagen och jag blev jätteglad! Men så fort hon ätit upp så gick hon!

Jag blev jättebesviken och ledsen. När hon kom trodde jag hons kulle stanna resten av kvällen.

Två dagar senare ringde jag upp henne och frågade varför hon inte stannade längre eller var med på hela dagen. DÅsvarade hon att det var för dyrt och att de fått veta först samma vecka vad de skulle betala. (De betalade 500kroch fördet fick de: Lunch, middag med vin, soft airgun och relaxbad. Till historien hör att hon är den enda som jobbar, alla andra är studenter. Dessutom har hon GOD ekonomi) Men om man vet aktiviterna i förväg så kan man väl räkna ut ca vad det kommer kosta?

Då frågade jag varför hon inte var med resten av dagen, på det som inte kostade något. Henns svar var att hon var upptagen på annat håll!

Är det inte lite motsägelsefullt? Först har honinte råd,såhon måste avboka i sista stund. Sen säger hon att hon hade andra planer... Och att jag borde vara TACKSAM att hon kom en HEL timme på min möhippa.

Jag är så ledsen och besviken.Trodde vi var bättre kompisar. Nu fick jag ett SMS därhon säger att hon avstår från bröllopet. Det känns så tråkigt.

Så, borde jag vara tacksam att hon kom en timme, trots allt besvär hon förorskade genom sin sena avanmälan? Jag trodde naivt nog att vi var så bra kompisar att vi skulle gå på varandras möhippor.

Eller har hon betett sej dålig?

• Svar på tråden Tråkigheter efter möhippa
  • janson77

Va???? Har hon helt tackat nej nu till bröllopet?

Kan det vara något annat sm ligger bakom? Är hon kanske sjuk eller nåt annat tråkigt som hänt??

• JHO

Nej. Inte vad jag vet. Och vi har inte bråkat om nåt annat heller. Jag tycker det är jättekonstigt.

Sen känns det som oma tt hon nu tackar nej till bröllopopet sålättvindigt (efter sista anmälningsdagen, när mat, tårtaär beställt och bordsplacering m.m. är gjort) berkräftar ännu mer att mitt brölloptydligen inte är viktigt för henne

• 11 augusti

Tråkigt att det ska skära sig med vänner, men hon kanske har anledningar som hon inte vill/kan berätta om? För henne kanske det är så att 500 kr är mycket pengar - trots att hon jobbar??? Det är det för mig i alla fall. Var glad att hon kom den stund hon gjorde och försök att prata med henne om hennes närvaro på bröllopet.

Jag har varit med på möhippor där det varit människor som kommit och gått vid olika tidpunkter under dagen/kvällen. Anledningarna har varit många: gravida, ammande, sjuka, jobb dagen efter, etc.
    Jag tror nog att jag skulle känna mig hedrad om jag får någon möhippa och oavsett om alla är med hela tiden eller inte och lägger ingen värdering i anledningen till att de inte kan/vill vara med hela tiden.

• JHO

Jo, det är klart det är kul att hon kom den stunden hon kom. Men om hon avsatt hela dagen för möhippan och ställer in pga av pengabrist, varför inte stanna resten av kvällen eller vara med på det som inte kostade något? Jag känner bara att det känns som om något annat var viktigare och dte känns så tråkigt. Jag försöker alltid tänka: man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Går man inte på andras möhippor så får man nog ingen egen heller...

• PennyJenny

Men du, du vet väl eg inte om hennes nej tack nu är lättvindigt? Det kan ju finnas annat bakom som hon inte berättat för dig. Kanske har något jobbigt hänt, kanske strular det med hennes kille - då brukar inte bröllop vara det som känns mest lockande, kanske har hon det faktiskt djälvigt tajt ekonomisk - hon kanske är väldigt duktig på att hålla en fasad av att allting är okej med eg står med stora skulder eller så.

Om du tycker att det är en vänskap värd att rädda, då tycker jag att du ordnar så att ni träffas. Och prata med henne. Inte utifrån att du är besviken på henne, utan förklara att du så gärna hade vilja ha henne med på bröllopet och om det är något som hänt att du gärna vill veta. Eller om det är något du kan hjälpa till med så att hon kan komma.

För det är ju faktiskt så att våra bröllop inte är det mest viktigaste i våra vänners liv alla gånger och ibland måste vi kanske vara lite mer lyhörda för det. Säger inte att det nödvädnigtvis är så i ditt fall, men utgå inte från att det handlar om bröllopet utan kolla av med henne först.

• janson77

Hon kanske är gravid, och inte vill att nån ska veta ännu??

• Korall78

JHO, jag måste säga att jag förstår dig till fullo. Tycker det var grymt dålig stil av din kompis. Vad som än ligger bakom kunde hon skött det på ett snyggare sätt...

• Tossi

Jag får säga att jag tycker att det verkar mycket skumt. Tycker ni borde prata ut om vad det är som bekymrar henne.

För övrigt, bara för att man jobbar betyder inte att man har råd med allt. Hon kanske inte visste att det skulle gå på så mkt, jag har fullförståelse för det och sen att hon fått annat inplanerat tycker jag inte heller är så konstigt. Jag tycker att du kan glädjas över att hon kom den där timmen. Borde väl räknas för ngt, på dig låter det lite som om hon struntar totalt i dig. Kan hon väl inte göra om hon kom. Att hon avbokar bröllopet är nog för att hon känner sig sårad av dig, skulle jag blivit i hennes sits. Bli i frågasatt bara för att man inte har möjlighet att av vara sina pengar och sin tid för en möhippa. Jag kan hitta många skäl till att göra detsamma.

Fundera lite i hur hon tänker istället för att snöa in på hur hon behandlat dig illa.

Hoppas det löser sig!

• JHO

hehe, många är förslagen. Men ingen pojkvän, knappast gravid- detta är en karriärist vi pratar om, och pengar har hon på banken så troliggtvis är det inget av dem.

Men jag förstår inte varför hon inte kan bara be omursäkt, att hon inte visste att hennes medverkan betydde så mkt för mej? Men i stället valde hon att avstå från brölloppet. Visar inte det att mitt bröllop inte var så viktigt för henne?

• JHO

Men ommöhippad var viktig för henne så kunde hon ju räknat ut ca vad det skulle kostat och sparat ihop de pengarna. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att:

1. Hon avbokar så sent= strul för den somhåller i det och dålig stil.

2. Vi var tydligen inte så bra kompisar som jag trodde

Svar på tråden Tråkigheter efter möhippa