• Anna_Sol

Åh vad det drar i väg....

Det känns som om det kvittar hur man gör, det drar i väg rent ekonomiskt.

Det jag trodde skulle bli som ett budget alternativ, men ändå fint och bra blir inte det. Hur jag än gör, och ändå kommer vi inte ha mer än 50 gäster. Och vi avstår från en hel del tycker jag. :/

*Jag köper en billig klänning från Kina. *Sminkar mig själv.
    *Min sambo kommer gifta sig i sin svarta kostym han redan har.
    *Min mamma kommer göra alla blomsterarrangemang.
    *Vi kommer ha buffe´.
    *Köpa alkoholen själva från systemet. *Jag kommer göra bröllopstårtorna själv.
    *Jag kompromissar men ringen, den kostar ca 6000 istället för 12000 som den jag egentligen vill ha.
    *Vi kommer inte ha favours.
    *Jag kommer göra ytterst enkla inbjudningar själv.
    *Vi har inga transport då vi gifter oss på samma ställe som festen ska hållas.

Onekligen är det festen som kostar, lokal, mat och dricka, det är dyrt hur man än gör känns det som. :( Och det går inte riktigt att få ner det priset heller...

• Svar på tråden Åh vad det drar i väg....
  • FruÖlandstok

Jag känner exakt samma sak.. det som skulle vara budget (å vi har verkligen ansträngt oss för att snåla) blev helt plöstligt inte det.. eller jo om man jämför min inte i mina ögon ;) fattar verkligen inte vad som hände..

• Kronström

Vad får du betala för bröllopet?

• Anna_Sol

Det blir väl närmare 50 000. Vi hade tänkt oss kanske 40 000. Visst tsår det inte och faller med de där 10 000 kronorna, men jag fattar inte hur folk kan arrangera bröllop för 100 pers för 20 000-30 000, som jag läst om här.

• FruÖlandstok

Vårt hamnar på ca 25-30 000 för 50 pers å det tycker jag är ruskigt mkt.. men det beror kanske samtidigt på det ekonomiska läget.. eller så är jag bara snål smålänning trots allt ;)

• Äntligen dax!

Ja det drar onekligen iväg mer än man tänkt sig från början...

Vi hade nog tänkt kunna stoppa vid 20'... Men Det kommer nog landa först kring 30'...

O då har vi ändå försökt hålla kostnaderna nere så mkt som möjligt, utan att "snåla", eftersom vi ändå vill ha bröllopet o festen på ett viss vis.

Köpt en beg brudklänning (eller rättare sagt är jag inne på den tredje nu innan jag är nöjd *S*),
    köpt gubbens och barnens kläder beg (otroligt vad man kan hitta fina kläder, som inte ens syns de är använda - till billig peng), maten ska vi göra själva, en del av "drickat" är alkohol från tyskland, ringarna blev billiga - 6000 för bägge två, då jag inte är nån diamantfantast. Lokal blir billig, på ett hembygdsområde. Sminkar mig gör jag själv, håret fixar syrran. Ska inte ens ha en fotograf - för jag tror säkert det blir knäppt tillräckligt mycket kort ändå under dagen/kvällen, för att man ska kunna hitta några guldkort bland dem... Osv...

Ja, som sagt - försökt oss på att hitta de billigaste alternativen vi känner oss nöjda med, men ändå drar det hela iväg... (Även om vårt bröllop då kommer kosta bra mkt mindre än många andras, så blir det ju betydligt dyrare än vi tänkt oss från början...)

• Anna_Sol

Men HUR GÖR NI??

Visst skulle vi kunna spara lite på att laga all mat själv istället för catering, men fan vad jobbigt. Jag lagade mat för 40 pers en gång, till min 30 års fest och jag lovade mig själv att aldrig göra om det. Jag blir sååååå djävla stressad. Och jag har liksom ingen jag kan be om hjälp heller, den enda jag lita på med matlagning är min mamma och hon kommer ha husetfullt av mina finska släktingar så det känns inte som ett altarnativ att be henne....

Delvis är det ju lokalhyran som kostar, men i Stockholm så finns det inte så många billiga alternativ. Eller billigare.

• Anna_Sol

Fotograf har jag ju till och med glömt...men jag får hoppas på att jag hittar några bra bilder bland gästernas... :/ Samtidigt tänkte jag bara gifta mig denna gång och vill ha vackra bilder från den dagen.... :(

• Anneleigh

Vi blir 52 st och vår budget ligger på 32000. Och då har vi inte ens någon fotograf och kommer inte att ha någon, min klänning är hemsydd, min ring kostar bara 1000:-. Min kompis lagar all mat men hur man än gör så går inte att få ner kostnaden iallafall

• Anneleigh

Vi har ingen alkohol och min kompis är frisör glömde...

• Kronström

Vi är 42 och budgeten är på cirka 6.000 kr.

• Anneleigh

Kronström

6000 !?
    Hur gör man då?

• FruÖlandstok

Vi lägger följande:
    - mina kläder,skor mm: 3000kr
    - sambons likaså: 4000kr (då kan vi använda dessa kläder å skor å sånt i framtiden också.. mörk kostym å röd klänning för mig)
    - ringar: mellan 4000-7000 (vi ska ha ringar båda två)
    - festlokal: 2000
    - mat: ca 5-7000kr
    - kock: 1000
    - alkohol: 3000
    - pyntning/dukning: 1000-2000kr

sen kommer vi att spara in på
    brudbukett (ska inte ha någon)
    hår (min lillebrors sambo är frisör så hon ska bara klippa till det lite snyggt, ingen uppsättning)
    make (sminkar mig själv)
    transporeter (vigsel & fest på samma ställe så det behövs inte)
    fotograf (har tre mycket bra hobbyfotografer i omgivningen)

sen tillkommer säkert lite här å där.. så vi räknar med 30 000 så får vi bli glada om det blir mindre..

• maljor

Anna_Sol

Jag kommer laga maten själv just för att hålla våra kostnader nere.
    Har valt att göra en medelhavsbuffé då det mesta kan göras minst en dag i förväg.
    Tex. så pastrami och prosciutto håller ett tag och ska bara läggas upp, marinerade bönor ska göras helst 2 dar i förväg för att de ska smaka mycket, oliver ska hällas upp i skålar, lasagnerna har vi gjort nu så ska de bara ställas på svag värme när det gäller, kycklingspett ska göras nu nån dag så tinar man dem i ugnen dan före och serveras kalla.
    Tror våran buffé kommer kosta ung. 6000 för runt 70 pers och då är det ändå rätt dyra ingredienser.

Sedan har vi haft tur som har hittat saker här på bt och sedan på rea.
    Köpte champagneglas för 250kr, 70st. Köpte m2b's byxor på rea för 150 spänn, specialbeställde en skräddarsydd skjorta för billigare peng än vad den skulle ha kostat i affär plus att den nu sitter bättre.
    Köpte avec på en ålandskryssning.

Finns massor av saker man kan göra för att det inte ska kosta fantasisummor

• Cira

Det beror ju på var i Stockholm ni tänkt vara. Det finns hembygdsgårdar i förorterna som kostar runt 1000:-. Det var det vi tänkt först men nu blir det ett annat alternativ. Det står 57 personer på vår lista men vi räknar på ca. 50 eftersom en del är respektive vi räknat med utifall någon kompis skulle skaffa samt spädbarn som ännu inte är födda. ;) Vi räknar på att hamna på ca. 15.000-20.000:-. Innan vi fick reda på att mina föräldrar vill betala halva maten och lokalen så räknade vi på 10.000-15.000:-. Vi sparar in pengar på ingen riktig bröllopsklänning, plocka vilda blommor att dekorera med, inga nya ringar, bar till självkostnadspris och annat. Men ännu har vi bara börjat planera så jag vet inte hur mycket det egentligen kommer att dra iväg. Nu pladdrar jag bara, vet inte om det hjälpte något. :)

• Brud 4 augusti

Det kankse bara är jag som tycker att vi fått verkligen allt för 65.000:- för 70-80 gäster, jag förstår inte hur ni kan få så dyra slutsummor om ni gör så mycket själv? ;) Vi har det mesta tycker jag;

-Begagnad klänning 2.600:- + ändringar 400:-
    -Brudens övriga kläder+
    smycken+håruppsättning+sminkning+nagelpåbyggnad 3500:-
    -Tärnornas klädsel köpt 1800:-
    -Brudgummens kläder hyra 2000:-
    -Marskalkernas kläder hyra 2000:-
    -Catering med snittar + buffé 15.000:-
    -Tårta 1500:-
    -Lokal 3000:-
    -Alkohol 9000:-
    -Alkoholfritt + "gottebord" till natten 2000:-
    -Ringar 4900:-
    -Serveringspersonal+bartender+filmare +fotograf 8000:-
    -Blommor, brudbukett, 3 tärnbuketter, 1 kastbukett samt lösa blommor att dekorera kyrka och lokal 2500:-
    -Dekorationer+dukar+servetter+ris m.m. 6000:-
    -trycksaker, gjort själv bara köpt material 2500:-
    -Präst, inhyrd 600:-
    -Limousine, vän till oss gratis
    -Bröllopssviten på Hillton, svägerska jobbar där så rabatt 1700:-

Avrundade summor, småsaker inbakade i allt.

• Anna_Sol

Cira

Jag vill hålla mig i närheten av kommunikationer, en del gäster färdas rätt långt och då känner jag att det inte ska bli extra långt genom att sätta festen "in the middle of nowhere". Det finns förmodligen hembyggsgårdar som ligger hyffsat till, men jag har inte hittat någon jag fallit för direkt.

Grejen är ju att jag vill ha ett "fint" bröllop, men vita linnedukar, men fin klänning, men håruppsättning etc etc...men det är väl bara att inse, då får man betala för det. ;)

• Anna_Sol

Brud 4 augusti

Ja, ni verkar ha fått med mycket!

Svar på tråden Åh vad det drar i väg....