• Bettina 070428

Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?

Det finns en tråd här på forumet som heter ?Finaste & Fulaste bröllopsdetaljen? där vissa räknat upp saker under fulaste som t ex. tjocka brudar, korthåriga brudar och bleka brudar. Det blev en del protester, men även åsikter som att det ju ändå var sånt som efterfrågades (även om jag har svårt att se bruden som en ?bröllopsdetalj?) samt man ju kunde hålla sig ifrån tråden om man blev sårad av sånt.
    Vill gärna spinna vidare lite av nyfikenhet, men jag öppnar en ny tråd för att inte sno den första från TS.

Jag tycker personligen att det är stor skillnad att dissa ner på t ex en viss typ av klänning och att dissa ner en hel kroppsform.
    Vid vilken vikt är man en ?fin brud? och när övergår man till att vara ?ful??
    När det gäller färgen på huden, om det är ok att skriva att bleka brudar är fula, hur hade samma personer tyckt om någon skrivit att mörkhyade brudar var fult? Jag hoppas och tror att det hade blivit ett ramaskri. Men det kanske är ok det också, tål man inte såna åsikter kanske man helt enkelt ska hålla sig därifrån?
    Eller är det så att vissa utseenden är ok att tycka att de är fula på medan andra är förbjudna?
    Hur är det med för stor eller för liten näsa, sneda tänder, eller gröna ögon? Är det sånt man får kommentera som fult?

Min personliga åsikt, så att det inte råder några som helst tvivel om detta, är att kommentera en persons utseende när det gäller själva personen är både ofint och ouppfostrat. Jag tycker att det är stor skillnad att kommentera don och person.
    Och tro det eller ej, jag tycker det gäller ÄVEN om man gör det i mycket generella ordalag eller bakom ett anonymt nick på ett forum.

Jag vill gärna höra era åsikter, särskilt om ni inte håller med, jag är som sagt väldigt nyfiken på hur man motiverar att det är ok att kommentera människors fysiska utseende som fult.
    Säger ni allt sånt i verkliga livet också eller är det anonymiteten som gör att det är ?ok??

• Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?
  • Lady o Lufsen

Skulle inte vara en flirtande smiley i inlägget! Det skulle vara en slutparentes...

• miffolina

Gotland08 - varför då ta åt sig om man inte skrivit nåt taskigt själv? Personen i fråga som skrev det där otroooligt korkade inlägget har inte i visat sig i den tråden igen.

• Gotland-08

Nej, jag tar inte åt mig men det är en del som gör det och precis, den som skrev kommentaren har antagligen redan slutat läsa så: move on!

Självklart menar jag att det inte är ok att skriva sådana kommentare men det blir lite tradigt att läsa om det i många inlägg och det gör att tråden dör, i alla fall för mig. Det kanske inte var det TS ville.

• Tant Brud

Jag kan kopiera in det jag skrev i Finaste/fulaste tråden:

Finaste detaljen:
    Lyckliga brudpar
    Gäster som bjuder på sig själva

Fulaste detaljen:
    otacksamma gäster som kollar in alla detaljer för att kunna racka ner på sånt som inte stämmer in i DERAS drömmar

Jag tycker det var en konstig tråd överhuvudtaget. Jag tycker inte det är så snyggt med vissa saker, men då väljer jag ju bort dem. Det känns otroligt onödigt att skriva "den detaljen, det är SÅÅ ute/tacky/slampigt". Det räcker väl att skriva "detaljen" inte skriva så nedsättande ord om det. Jaja, det är väl inte så stor sak

MEN att skriva Fula detaljer:
    Tjocka brudar

det är kränkande. Jag kan inte köpa att någon tycker att ALLA tjocka brudar är fula detaljer på sina bröllop. Jag skulle kunna tycka att det var ok att skriva (ex):
    Tjocka brudar som har alldeles för små brudkläder där dragkedjan inte går igen...

eller
    Korthåriga brudar som har hårförlängning som hänger med tejp

eller liknande.

Men har man sett ex de "tjocka" brudarna på Svartbrud tror jag det är, eller Gamman, så kan man inte med bästa vilja tycka att de är fula. Ok, inte rådande skönhetsideal till vardags, men denna dag står hon i centrum med sin man, och glädjen och skönheten strålar, tycker i alla fall jag.

Sen håller jag inte med Bruden blå att det är ok att säga att vissa saker är fult, men inte andra.

Jag tror jag hade fått mobben på mig om jag hade skrivit:
    Fula detaljer:
    Unga brudar

(haha, OBS, jag tycker inte så). Men jag tar det som exempel. Lite kränkande, eller?

• miffolina

eller 174 långa brudar som nyss fyllt 27, väger 61 kg, blonda med sneludd, sötavattenpälor i håret, solbrända, med en tribal i svanken är det fulaste jag vet!!!!

;);););) Tokskojarbara!!!!!

• Bruden blå

Mbrud
    tror du misstolkade mig, jag menar precis så.
    Jag menar att det ska inte vara legitimt att kalla någon vare sig smal eller fet.
    Men däremot i samhället så är det tyvär så att många kallar andra för smala, magra och tror att det är helt oki.
    jag tillhör precis som du den som var 175 cm lång till 50-52 kg, jag va smal av naturen och fick höra både det ena och det andra. Folk ansåg ju inte att det kunnde vara mobbing, eftersom det ju inte kunnde vara en förolämpning att kalla någon smal, även om det var avsett som en förolämpning av dom som sa det, så såg inte omgivnignen det som det. det blir liksom tabu att kalla någon tjock, men ingen reagerar på samma sätt om någon blir kallad smal. men från egen erfarenhet vet jag att det sårar precis lika mycket.

• Bruden blå

miffolina

nu känner jag mig så ledsen och sårat ;)

174 (jag är 174 lång)
    nyss fyllt 27 (blir 27 om 4 månader) väger 61 kg (tur att jag smällde i mig lite tårta idag, kvalar in på 65 så jag kanske bara e halvful)
    blonda med sneludd ( tjohoo, jag e brunette och har inte lugg)
    sötavattenpälor i håret( ha ha, skall gömma varenda pärla jag hittar9
    solbrända (meeeeeen, jag som kämpat så hårt för brännan)
    med en tribal i svanken (dham it, min nästa tatuering som jag gör till vintern skall bli en i svanken)

Suck, såhär e jag, det fulaste du vet, eller nästan i allafall ;) :D ;) :D

• MKD

Du har så rätt så rätt! "Bettina 070428 Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum? "

Såg tråden och tänkte skriva ner ngt lite snabbt, men... varför?? Förstår att man har åsikter om vad som är fult eller så, men det mesta är inte av större vikt och sårar eller stöter bort folk mer. Det är så lätt att stöta sig eller råk säga ngt man inte skulle kunna stå för annars, så hoppa över att kommentera vilken vikt som är mindre önskefullt på en brud etc nästa gång, måste finns bättre saker att kommentera. Förstår att detta inte var avsikten med den som startade tråden, men alla ni som har kommenterat och gjort ett inlägg, tänk till två ggr ;)

• Anna070714

Hade inte läst tråden Finaste/fulaste förrän nu, och blir faktiskt ledsen när jag sitter här.... VARFÖR är det så många som måste hålla på och klassificera in människor i olika fack?? Varför kan man inte i stället se människan bakom, och hur kan man i så fall tycka att en person som det lyser lycka ur ögonen på är ful?? Jag förstår det inte.

Dessutom, är en brud en "bröllopsdetalj"???

Personligen är det bara 1 sak som jag tycker är ful, och det är människor som inte vågar ha någon egen personlighet och stå för något, och som är så rädda att själva inte duga, att de därför hoppar på andra människor för att själva känna sig lite bättre. Oberoende av ålder, figur och allt annat yttre än inte det vackra människor.

/Besviken A

• MKD

Go Anna070714 !!

Håller verkligen med dig, det är vääldigt lätt att placera in människor i fack, men vem mår bättre av det?? Det du sa om att dom som e "fula" är dom som inte kan stå för det dom gör utan följer strömmen är såå rätt, vore mkt roligare om man gjorde bröllopet precis som man själv ville ha det och stå för det, jag tror att stämningen skulle vara så mycket bättre på ett sånt bröllop!

Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?