• Bettina 070428

Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?

Det finns en tråd här på forumet som heter ?Finaste & Fulaste bröllopsdetaljen? där vissa räknat upp saker under fulaste som t ex. tjocka brudar, korthåriga brudar och bleka brudar. Det blev en del protester, men även åsikter som att det ju ändå var sånt som efterfrågades (även om jag har svårt att se bruden som en ?bröllopsdetalj?) samt man ju kunde hålla sig ifrån tråden om man blev sårad av sånt.
    Vill gärna spinna vidare lite av nyfikenhet, men jag öppnar en ny tråd för att inte sno den första från TS.

Jag tycker personligen att det är stor skillnad att dissa ner på t ex en viss typ av klänning och att dissa ner en hel kroppsform.
    Vid vilken vikt är man en ?fin brud? och när övergår man till att vara ?ful??
    När det gäller färgen på huden, om det är ok att skriva att bleka brudar är fula, hur hade samma personer tyckt om någon skrivit att mörkhyade brudar var fult? Jag hoppas och tror att det hade blivit ett ramaskri. Men det kanske är ok det också, tål man inte såna åsikter kanske man helt enkelt ska hålla sig därifrån?
    Eller är det så att vissa utseenden är ok att tycka att de är fula på medan andra är förbjudna?
    Hur är det med för stor eller för liten näsa, sneda tänder, eller gröna ögon? Är det sånt man får kommentera som fult?

Min personliga åsikt, så att det inte råder några som helst tvivel om detta, är att kommentera en persons utseende när det gäller själva personen är både ofint och ouppfostrat. Jag tycker att det är stor skillnad att kommentera don och person.
    Och tro det eller ej, jag tycker det gäller ÄVEN om man gör det i mycket generella ordalag eller bakom ett anonymt nick på ett forum.

Jag vill gärna höra era åsikter, särskilt om ni inte håller med, jag är som sagt väldigt nyfiken på hur man motiverar att det är ok att kommentera människors fysiska utseende som fult.
    Säger ni allt sånt i verkliga livet också eller är det anonymiteten som gör att det är ?ok??

• Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?
  • Mbrud

Bruden blå: Då är vi av samma åsikt!

• Fröken_U

Jag har varit på storslagna bröllop med champagnefontäner och stormannakör, till mindre bröllop med mindre budget - och det finns ju alltid något man tycker är mer eller mindre bra/dåligt, oavsett om det är brudparets klädsel eller dekoreringsval.

Smaken varierar ju och det finns inte en chans att alla kan tycka lika och tack och lov för det, egentligen. Jag kan också helt ärligt säga att på en del bröllop har det kliat i fingrarna på mig på sånt som jag anser är en miss, men därmed inte sagt att jag tycker det är okej att häva ur mig det offentligt.

Det kommer alltid finnas människor som gillar att kritisera kontra människor som inte kan hantera kritik.
    Om dessa tjejer tycker det är kul att utbyta erfarenheter och bröllopsmissar med varandra tycker jag det är helt okej - personangrepp på kroppshydda eller utseende är dock enligt mig lite elakt...

• Kaffemoster

Jag tycker att det är skillnad på att säga sin åsikt i en tråd där TS frågar om den inför sitt bröllop. Kanske frågar efter vilken av dessa två klänningar är bäst .. etc.
    Men om TS redan köpt klänning och frågar efter åsikter .. ja då kanske man ska vara lite mer försiktig, för TS kanske inte har något val än att ha denna klänning (och kanske då inte ska fråga om åsikter) och vi vill ju inte att någon ska bli ledsen, utan bara hjälpa till att förhindra en katastrof :)

• rocketqueen

Jag tycker definitivt inte att det är speciellt trevligt att kommentera andras utseende på ett så otrevligt och oförskämt sätt som du beskriver, TS. Sedan spelar det ingen roll om man kan välja att hoppa över tråden eller inte, med det tankesättet skulle ju både rasism, HMF och andra otrevliga saker vara tillåtna eftersom "man ändå kan välja att inte läsa"...

Saker är en aspekt att kommentera, men går det till negativa kommentarer om utseende, då har det gått över gränsen för vad som är okej.

• Daphne

rocketqueen

Jag måste nog förtydliga mig ännu mer.
    Jag skrev om att jag hoppas över vissa trådar för att jag är känslig och om någon skriver t.ex att något jag ska ha på bröllopet är jätte fult så kan jag ibland ta åt mig därför hoppar jag över vissa trådar som jag antar att samtalet kommer att gå på ett visst sätt. Jag menar inte att man ska behöva hoppa över vissa trådar bara för att det kan bli person angrepp i dem. Eller att man bara ska blunda när man läser trådar där det blir person angrepp.

Sen så anser jag precis som du att det inte är okej att skriva negativa kommentarer om någons utseende.

Hoppas det blev lite tydligare nu :)

• rocketqueen

Daphne, det var jag helt med på. Mitt inlägg var inte en fortsättningskommentar på någons inlägg, nämnde bara det att "man kan hoppa över tråden om det inte passar" eftersom många försöker rättfärdiga otrevliga kommentarer titt som tätt med det "argumentet" här på BT...

• Zozo

Jag haller inte med om att man bara far sâga snâlla saker eller ge medhall i alla situationer. Nej, konstruktiva diskussioner och folk med olika asikter är bade bra och kul.

Dâremot tyckte jag att kommentaren i gamla traden var urbota dum. Som om ALLA tjocka brudar skulle vara vackra och alla smala vackra? Som att säga att alla blonda/mörka skulle vara vackra eller fula. (Och jag hade tyckt det var precis lika dumt fran andra hallet dvs att alla magra brudar är fula och alla runda brudar är vackre..) Men inlägget var kanske gjort just för att reta upp? Det händer ju rätt ofta..

• Daphne

rocketqueen
    Aha okej då är jag med :)
    Typiskt mig att överanalyser ;)

• Skalaren

Jag kan i och för sig tycka att det är skillnad på att säga att bruden Y är ful och att säga att tjocka brudar generellt är fult. Att säga att bruden Y är ful är defenitivt mobbing, eftersom det riktar sig till en specifikt utpekad person. Men att säga att tjocka brudar generellt är fult är inte mobbing enligt min defenition. Sen tycker jag att det var riktigt korkat att skriva att tjocka brudar är fult, men tycker att det säger mer om den som skrev det.

Tycker att det är lite synd att så fort någon skriver något riktigt dumt, så får det så oproportionerligt stor uppmärksamhet och utrymme. Det var en korkad kommentar av en person. Om hon nu tycker det, så får hon väl tycka det och som sagt det säger nog mest om henne själv.

Jag tror att de flesta personer vet att majoriteten av alla människor inte tycker att defenitionen på vacker hänger ihop med om man är smal/tjock. Lite synd att en del måste suga åt sig som svampar av en generell korkad kommentar från en person. Tycker att det hade varit lite skillnad om någon startat en tråd med titel -Visst är tjocka brudar fula?

• bridesilly

Näeee vad är det här tjejer?
    Alla brudar är vackra på sin bröllopsdag, tjock som smal,lång eller korthårig, kort eller lång.

Hur har man ens mage att klanka ner och säga negativa saker om någon på denna deras dag.

Fyyyyyyy skärpning. Alla har sina åsikter om vad som är fult men håll dessa åsikter för er själva så någon slipper bli sårad.

På detta forum speciellt där det handlar om en glädjens högtid ska vi vara positiva och uppmuntra varanda, ge varann tips å råd om var man finner ditten å datten men att klanka ner på någon annan hör bara inte hit tycker inte jag.

• Anneleigh

Jag är både tjock och likblek ska jag låta bli att gifta mig då????
    Jag har aldrig solat i hela mitt liv, jag hatar att bli brun, skulle ha trivts utmärkt på den tiden då alla var vita. Att jag är tjock beror på p piller och inget annat. Däremot har jag svart hår som når ner förbi rumpan.
    Är urless på att bli behandlad som om jag var dum i huvet bara för att jag är tjock men det är något jag lever med varje dag, och just för att jag lever med det jämnt så väljer jag att låta bli att komentera sånt jag tycker är fult för en brud måste inte vara vacker enbart för att hon är smal, brun och långhårig.
    Varför inte bara vara tyst? man måste inte komentera ALLT,man kan såra någon för livet om man inte tänker sig för innan man pratar/skriver. Och det är ingen skillnad om man är här anonym eller IRL.

• Skalaren

Anneleigh, naturligtvis ska du gifta dig! Som sagt kommentaren om tjock och blek kom från en person här på BT. Det var vad en enda person tyckte. Kan säga att många av de saker som kom upp som fult i den tråden (och föregångaren) var sådant som stämde in på mitt bröllop. Som sagt jag tycker att det var korkat med tjock och blek kommentaren. Men ganska troligt var det ett inlägg skapat av någon som ville röra om i grytan och provocera.

• jagärsåkär

Jag var TS på den andra tråden "finaste och fulaste bröllopsdetaljen".

Jag blev chockad av kommentarerna om att tjocka och bleka BRUDAR skulle vara fula. Inte bara för att jag själv är tjock och blek (men inte ett dugg ful!!) men mest för att en sån sak kommer in i en "tyck-till" om detaljer.

Vissa blir ledsna av att andra tycker ens detaljer är fula... Jag blir inte det. Jag tycker ist det är kul att se vad folk tycker. Ingen åsikt riktas ju mot mig eller mot mina val, det är ju bara generella preferenser man snackar om i tråden. (eller, det var tanken)

Fast jag tycker inte vi mindre känsliga ska censurera oss ang detaljer bara för att vissa kan bli sårade. De som är känsliga får faktiskt hålla sig borta, vi andra måste få diskutera våra larviga detaljer och tillåtas se det som en kul grej. Jag har hittat sååå mkt inspiration från den tråden i både fulaste och finaste listorna!

DÄREMOT är det helt sjukt att plötsligt diskutera utseenden och att påstå att vissa typer av brudar är fula!! Det var absolut inte meningen med tråden!! Det är snudd på hets mot folkgrupp, bara att överviktiga inte har nåt rättsligt skydd mot det. Men precis som sas ovan: hur hade läget varit om nån sagt att mörkhyade / lesbiska / handikappade brudar varit fula? Det är otroligt att folk inte fattar att det är lika hemskt att uttala nedsättande åsikter om överviktiga.

• MrsB2B

Jag tycker inte brudens utseende, storlek o likn. är en detalj i samma kategori som 'hjärtformad konfetti' så tycker inte att såna grejer (utseende) hör hemma på en lättsam tråd som jag antar var ämnad att låta oss skratta och glädja oss åt våra skillnader och likheter.

Det är stor skillnad på att skaka på huvet med ett leende och att peka och skratta med kall blick.

mvh m.

• Gable

Håller inte med dig, bridesilly. Det finns brudar som är fula och/eller har väldigt smaklösa bröllop enligt min uppfattning.

Däremot skulle jag ALDRIG skriva det rent ut i deras eller någon annan tråd. Det är att gå över gränsen.

Det finns säkerligen människor som inte tyckte att jag var fin på mitt bröllop eller inte gillade vårt upplägg av vårt bröllop och de får tycka det, det har de all rätt att göra. Vi har åsiktsfrihet i det här landet.

• Gable

*hann posta innan jag skrivit klart*

Däremot ber man om åsikter får man banne mig vara beredd på att få åsikter som skiljer sig från sina egna. Det här är ett diskussionsforum och alla har rätt att uttrycka sin mening.

Jag är en extrem motståndare till att alla trådar ska bara bli "hålla-med-inlägg" och att alla tycker att allt är så fint/fantastiskt/smart osv osv. Ställer jag en fråga så vill jag höra andras åsikter och jag är inte en sämre människa än att jag kan ändra mig om saker och ting.

• 071023 2

Bra sagt Gable. Det finns många som agerar närpoliser här på sajten. Någon öppnar en tråd och önskar respons. När det sedan kommer respons som inte följer i "nu är vi alla vänner och glaaada för varandras skull" stuket, då kommer dom här barnsliga "så får man inte skriva" kommentarerna in och tycker och tänker... suck.

Se det här som en möjlighet till att få värdefulla tips!

Moralkakorna kan ni spara till det riktiga livet utanför nätet.

Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?