Inlägg från: JhS2008 |Visa alla inlägg
  • JhS2008

Maj 2008

Ja, alltså jag vill helt klart att denna majtråd ska vara kvar! Funderade mest ifall det var så att någon hade svårt att hänga med (vi blir ju bara fler och fler), men som jag tidigare skrivit, det är kul med en majtråd och jag vill ju se hur det går för alla

Vår fotograf är en kompis till min vän. Hon ska vara med från en timme (kanske mer) innan vigseln, under själva vigselceremonin och till kyrktrappan (och eventuellt en stund därefter).

Lite nyfiken på hur många av er ska ha tärnor, marshalker, näbbar hur många, och vilka kommer det i så fall vara?

• JhS2008

Ett förslag är ju att man kan skapa fler trådar (inte överge denna), för de som vill planera fikor eller längta efter samma dag

För mig spelar det ingen roll alls, jag är inne här så pass ofta så jag hänger med (beroende?)

• JhS2008

Ja, att fixa gästlistan är svårt.. Vi har just nu inte så många (bara de allra närmaste vännerna och de i släkten som vi umgås med), men vi blir ganska många ändå Känns viktigare att man bjuder de man vill ska komma än de man "måste" bjuda för att man är släkt/har varit ens vän (men tappat kontakten med).

• JhS2008

Har funderat på det där med efternamn också.. Ska ni ta er blivande mans efternamn, behålla ert, ta dubbelnamn, eller välja ett helt annat släktnamn/nytt namn?

• JhS2008

Vet inte om det kostar något. Jag har valt att ta min blivande mans -sson namn, han vill inte byta, och det känns som man är mer släkt om man heter samma som de övriga medlemmarna (i detta fall; hans familj).

starchick skrev 2007-09-20 17:22:19 följande:
    Vi blir 70 personer, lokalen kostar 1000 kr för hela helgen, maten går loss på ca 160 kr/pers(catering) inkl bröllopstårta. Då är ej dryck(läs alkohol ) inräknat. Men det blir billigt för oss.... Ända fördelen med att bo i en liten håla kanske? :)) Jag tar killens efternamn som det ser ut nu...Johansson haha....Finns även Lundell och Stierna i hans släkt, men nmån som vet om det kostar att ta nåt annat släktnamn?
  • JhS2008

Tycker också det kommer bli lite jobbigt att lämna sitt "gamla" namn, kanske en bra idé det där med att lägga till försa bokstaven .

Det där med -sson namn har jag o andra sidan inget emot.. vissa -sson namn är fina och ovanligare än andra efternamn (beror på vad man byter till/från):

www.scb.se/templates/tableOrChart____31063.asp

Sen beror det såklart vad man har för släktnamn att välja på, ovanliga efternamn behöver ju inte vara fina (eller för den delen passa ens förnamn)

fiafluff skrev 2007-09-20 18:08:19 följande:
    såg nu att vi diskuterar namn.. jag tror jag ska ta min killes, det är fint och ganska ovanligt. men det känns ändå som man lämnar kvar lite av sin person när man dumpar sitt gamla. jag måste tänka på det lite till, kanske jag kommer att skriva mitt gamla namn som en bokstav innan mitt nya efternamn..personligen hade jag aldrig bytat till ett sson namn. mkt roligare att kolla tillbaka i släkten! krävs dock lite pappersarbete, men det kan det väl vara värt för att slippa heta jönsson;)eller?
  • JhS2008

Jag skulle definitivt låta mannen byta efternamn om mitt/mina barn hade haft mitt efternamn (då är man ju fler mot en)

Hannafia skrev 2007-09-20 18:14:04 följande:
    Hos oss får gubben byta namn! En anledning är att barnen har mitt namn och en annan är att han har ett -sson namn och det har inte jag....
  • JhS2008

Ja, då är ju saken klar

Jag har heller inget emot att byta efternamn, och egentligen inte min blivande heller (vi har varit inne på hans mammas flicknamn, så vi har inte fullt bestämt oss än, även om han tycker det är bekvämast att behålla hans nuvarande efternamn (som förövrigt inte är fult))

Hannafia skrev 2007-09-20 20:20:48 följande:
    JhS208: Ja jag hade en sån baktanke när barnen fick mitt efternamn. Just nu är vi ju 3 mot 1. Fast och andra sidan så har gubben inget emot att byta efternamn heller.
  • JhS2008

Huvudsaken är ju att man själv trivs med sitt nya/gamla efternamn eftersom man kommer att behålla det en bra tid..

För min del kommer det att kännas konstigt att vänja sig vid att presentera sig annorlunda och skriva en ny namnteckning, men samtidigt väldigt roligt (eftersom vilket efternamn vi än väljer kommer det inte vara mitt flicknamn)

• JhS2008

Jag vet en kompis som också haft dubbelnamn hela livet, ex. (påhittat) Lisa Ek Karlsson
    Många gjorde då "misstaget" att endast kalla henne Lisa Karlsson vilket gjorde henne ledsen, men många menade då att man endast har ett efternamn (vilket i och för sig är sant, då det andra är ett mellannamn) så de menade att de inte gjorde fel.

Visa08 skrev 2007-09-21 08:29:23 följande:
    Jag ska absolut byta till min blivandes namn!Han har ett ovanligt namn som hans pappa "hittade på" när han var ung. Jag har inte direkt ett vanligt namn heller men har haft dubbelt efternamn hela livat och är otroligt trött på det.Se annan tråd:www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2523930.htmlDessutom har våra barn samma namn som sin pappa så jag längtar efter att få samma
Svar på tråden Maj 2008