• Engelbert

tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)

Hej,
    har under en tid läst många inlägg om sk budgetbröllop och hur man spar in pengar på att tex äta på papperstallrikar kontra porslin, maskintillverkade lågbudget ringar från Schalins mm...

Det är helt okej att spara pengar, det är inte det, men finns det någon som vill diskutera om det motsatta?
    Det blir lätt bara prat om budgetbröllop här... Kan vi inte snacka om lite exklusivare saker också?

Låt pengarna rulla...Och låt kortet dansa på bordet!

• Svar på tråden tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)
  • BochB

hallå!

har haft en underbar vecka i NY, med härlig shopping, läckra middagar o utsökta viner! har blivit en del shoppat till bröllopet också!
    sov gott!

• Madde.B

Har inte läst hela tråden - så ursäkta om jag dra upp något som ni redan tagit upp...

vad kostar/ kommer era bröllop gå på??

Har ni dragit in på något eller kört fullt ös på allt?

Jag tror vi har ett normal bröllop det går på 120.000:-, då har vi snålat in på vissa grejer som för oss inte är så viktiga o sen öst på andra detaljer..

Bara 22 dagar till jag gifter mig - galet!! Ska bli sååå kul.
    trevlig helg!

• Riskornet

Men vilken underbar tråd!!

I mina drömmar när jag var liten skulle jag ha ett gigantiskt bröllop, likt det Diana o Charles hade :) Nu är planerna annat. Ta de närmaste ner till Venedig o gifta oss där. Är det ngn som vet ngn hemsida att besöka?

• MrsFeerick to be

Har en känsla att mitt bröllop kommer att gå på rätt mycket också. Dock kanske inte på 500.000 eftersom vi nog ska gifta oss i Sverige någonstans. Gärna lantigt och romantiskt men mer mycket lyx samtidigt. Gärna 6-rätters middag, sedan kommer ju klänningen nog kosta rätt så mycket.
    Kul att följa ett bröllop med stor och härlig budget!

• Fröken Figo

Den här tråden får inte försvinna i glömska än! Den är rolig.

Har säkert svarat tidigare här men lyx för mig är att köpa tid med gästerna. Vi har 3 dagars bröllop med massor av fina middagar, luncher, bruncher och andra aktiviteter. Det blir dyrt men jag lägger hellre pengar på det än tex EN middag på ett fint slott.

Sen kommer vi nog betala för gästers övernattning, det känns som en lyx för då vet jag att folk kan komma om de vill. Annars kan pengar sätta käppar i hjulet för vissa som pluggar eller har småbarn. Lyxen är att få bjuda de man gillar på en underbar helg! Med massa god mat och champagne och en rolig fest och vacker natur!

Vår budget lär hamna på 250 000 tror jag om inte mer. Men det är det värt.

Kan inte ni andra också berätta vad för "lyx" ni unnar er på bröllopet!

• Lilla Fru L

Har man råd så varför inte lyxa till det - dock skulle jag aödrig tänka tanken att skuldsätta mig för att ha ett superlyxigt bröllop. Dte viktigaste är ju att man blir gift, att man får ett köfte som ska vara livet ut. Det finaste och förmodligen minst kostsamma är minnet från just den stunden. Allt annat är lite av ett spel för galleriet!

• Serenity

Va har du snott mitt bröllop!!!

Fröken Figo skrev 2007-09-11 10:00:38 följande:

Den här tråden får inte försvinna i glömska än! Den är rolig.Har säkert svarat tidigare här men lyx för mig är att köpa tid med gästerna. Vi har 3 dagars bröllop med massor av fina middagar, luncher, bruncher och andra aktiviteter. Det blir dyrt men jag lägger hellre pengar på det än tex EN middag på ett fint slott. Sen kommer vi nog betala för gästers övernattning, det känns som en lyx för då vet jag att folk kan komma om de vill. Annars kan pengar sätta käppar i hjulet för vissa som pluggar eller har småbarn. Lyxen är att få bjuda de man gillar på en underbar helg! Med massa god mat och champagne och en rolig fest och vacker natur! Vår budget lär hamna på 250 000 tror jag om inte mer. Men det är det värt.Kan inte ni andra också berätta vad för "lyx" ni unnar er på bröllopet!
  • Fröken Figo

Haha Serenity! hahahahah vilken rolig figur!! Hur får man in dem??

• Amor Eterno

Japp vi har ca. 140 gäster och lär hamna på en 150.000 kr!! Min bror gifte sig inte och inte heller min m2b syster så vi är de barnen som gifter sig så våra föräldrar är så lyckliga över detta.

Vi har inte en exklusiv sal, men har lagt ner pengar på mycket mat och dryck, vi har 4 - rättersmiddag öppen bar och små detaljer som gör det hela lite lyxigt för mig :)
    Dekoration med blommor och facklor till terassen , röd matta, en fotograf en som filmar och DJ :)

Jag köper det jag vill ha, klänning ring och har en fest som heter duga :)

• Joji

150000 låter ändå inte så dyrt för 140 gäster! Kul att ni fått till det så att ni känner er så nöjda, det hoppas vi också på!

• Fejs

Amor Eterno: Vart kommer ni vara?
    Vi funderar på Villa Fridhem och där för trerätters, dryck till maten, tårta o kaffe, blomdekoration, vickning kommer kuvertpriset vara 1350kr. Villa Fridhem är en herrgård, kolla gärna på www.villafridhem.se. Vad tror ni, är kuvertpriset ok?
    Sen tillkommer ju det som dricks i baren... funderar på att sätta ett maxbelopp på 20 000 kr för 70 personer. Tror ni det räcker? Öl-55 kr, vin-75 kr, drink-100kr.

• Fröken Figo

Vad kul att den här tråden är igång igen!

Amor Eterno: vilket härligt bröllop!!! det låter underbart!!!

jag tycker 150 000 är ett bra pris för allt ni beskriver och för 140 gäster. det är ett klipp!! vi gör ganska liknande som ni, festlokalen är inte så tjusig utan däremot lägger vi allt krut på blommor, mat o dryck, gästers boende, transporter osv. Och så alla underbara detaljer förstås! För samma pengar hade man kunnat få en natt på ett slott men jag tycker inte det känns som "oss". Ist lägger vi pengarna på 3 dagars bröllop med massa middagar och luncher och bruncher och blommor osv på landet för 100 gäster. Då får vi mer valuta för pengarna känns det som. = en massa tid med sina gäster. Fest i flera dagar!! Och så på den underbara landsbygden i Dalarna... Det är mitt drömbröllop!!

• Mrs Van Derkamp

Fröken Figo:

Jag börjar nästan tänka om,Furudals Bruk låter som ett fantastiskt ställe för bröllop och perfekt att man får ta med sig egen catering och dryck,då blir det ju mycket billigare!Sen att man kan få plats med 200 gäster är ju oxå perfekt!Jag skulle vilja bjuda runt 100-120 gäster.Då är ju Furudals Bruk perfekt.Enda nackdelen är väl att det ligger långt ifrån Mora Kyrka.Får se om det blir Bäcka Herrgård eller Furdals Bruk!Såg din mailadress i en annan tråd om du vill kan jag ju maila dej så får du skicka bilder på dina inbjudningskort och hemsideadressen när den är klar om du vill.Ska bli kul att se när allt är klart med era bröllopsbilder från LeneK!

• mandm
    Fejs skrev 2007-10-05 06:30:48 följande:
    Vad tror ni, är kuvertpriset ok?Sen tillkommer ju det som dricks i baren... funderar på att sätta ett maxbelopp på 20 000 kr för 70 personer. Tror ni det räcker? Öl-55 kr, vin-75 kr, drink-100kr.
    Kan inte uttala mig om kuvertpriset men tror att 20,000 i baren räcker: det blir 2 öl, 1 vin och en drink per person och det måste räcka.
  • Fejs

Jag har faktiskt hittat ett billigare alternativ igår =)
    800 kr/kuvert med samma innehåll som Villa Fridhem, nämligen Gränsö slott i Västervik.
    Om vi tar det sprarar vi 39 000 kr ungefär så just nu lutar det åt det för det var även större lokaler och finare område.

• Amor Eterno

Hejsan tjejer!!

Jag har såklart en budget!! Men tror att vi går över den en liten bit, men man måste sätta en budget!! Varför vi kommer lite billigt undan är att kuveret ligger på 550 kr per gäst halva priset för barn. Vi får ta med egen dryck så det blir att man åker till tyskland och handlar en massa sprit och dryck, lokalen har egen personal och de ingår i kuvertpriset.

Blommor dekoration osv vi skall köpa in alla blommor och dekorera själva.

Vi skall åka till Madeira på bröllopsresa, där jag har bott i 3 år när jag jobbade som guide där!! Så kontakter gör att jag får 5* hotell för nada pris, bara betala resan!!!

Så måste säga att vi får mycket för pengarna!!

• Skottdagen2008

Jösses, detta var nog bland de virrigaste trådar jag läst, men kul var det.

Den svenska avudsjukan slår igenom. vårt bröllop kostar inte mer än 100 000 kr, men herrejösses, erkänn, vem skulle inte vilja ha möjlighet att planerar utan att behöva bekymra siog för om man har råd.

De som klarar av ett bröllop för 20 000 kr har säkert dragit in en hel del och jag tror personligen att mängden gäster kanske inte är så många och de måste nog betala kuvertavgift om de är många, dvs över 50 st.

Har man möjlighet att bjuda sina gäster på det ena och det tredje så självklart skulle även jag vilja det. Vi har en budget på 100 000 kr och då fixar vi ett bröllop för 100 000 kr. Har man en budget på 500 000 kr så fixar man ett bröllop för den summan.

Varför ens bry sig om vad andra har råd med. Man lever väl efter sin egen plånbok. Alla föddes inte med silversked i mun eller har ett jobb som ger lite mer stålar, men för den skull ska man väl inte tracka dem som har råd.

Jag önskar bara TS lycka till och bry dig inte om andras kommentarer. Sug åt dig den infon du får nytta av och ha en helt underbar dag oavsett om du går till rådhuset på 5 minuter och sover hemma isängen som vilken annan vanlig dag eller om du flyger till världens paradis och bjuder precis alla du känner på den mest magnifika festen.

• Fröken Figo

Ms Van Der Kamp: ja maila gärna mig! Maila på bara!!! misstzazie2@hotmail.com

Ja, Furudals Bruk är ett bra alternativ... Jag tycker det är så skönt att kunna husera alla gäster på plats så att när folk har dansat färdigt kan de ta tre steg bara så är de hemma!! Underbart.

Och så är det så vackert där... Naturen är helt underbar. Men det är ju en bit från Mora kyrka. Det finns annars söta kapell nära Furudal? Eller vigsel utomhus eller i nån av deras lokaler, men det är klart att om du är fäst vid Mora kyrka ska du ta den! Den är så vacker också...

Haha, ang mina "jättesnygga" inbjudningar. Idén jag hade var guld! Och allt material är underbart!! Har lagt en halvförmögenhet på alla grejer... Men när jag monterade upp det till ett kort såg det... inte klokt ut. Så jag har "omdirigerat" lite. Kommer använda materialet och göra festprogram med men förmodligen beställa kort fr Calligraphen. Jag kände nämligen: "skulle jag skicka ett sånt här kort till nån jag känner och vill fortsätta känna? Nej..." Det blev för pinsamt. Korten ser helt tantiga och hemska ut...

M2b var så himla söt hela tiden... "jo men korten signalerar att vi kommer ha ett väldigt personligt bröllop". hahahaha... Men sen till slut tyckte han Calligraphen ändå var ett bättre alternativ. Jag ska fästa lite av "mitt älsklingspapper" på de inbjudingarna. Det blir mkt profsigare! Jag ska maila det till dig sen... Är inte helt klar med monteringen än.

Huh, vad långt det här blev! Men maila gärna mig. Vår hemsida är inte skapad än... Tänkte köpa den snart och börja men just nu hinnar jag inte riktigt. Om nån vecka så!

Svar på tråden tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)